וואווי לא מרוצה, ואלקטרה מוצרי צריכה עלולה להפסיד מיליונים

החברת הסינית וואווי טוענת כי אלקטריקה מוצרי צריכה, שרכשה את פעילות יבוא והפצה של מוצרי הסלולר שלה, לא עמדה ביעדי רכש מינימליים לשנת 2017 ■ המחלוקת יכולה לעלות לאלקטרה צריכה עד 53 מיליון שקל

טלפון של וואווי  / צילום: רויטרס
טלפון של וואווי / צילום: רויטרס

כשנה לאחר רכישת פעילות יבוא והפצת מוצרי הסלולר של וואווי הסינית (Huawei) נקלעה חברת אלקטרה מוצרי צריכה (אמ"צ) למחלוקת מול היצרן הסיני, שבמקרה שלא תיפתר, עלולה לעלות לה במחיקה של עד 53 מיליון שקל - סכום הרשום בעיקר כמוניטין בספריה.

אמ"צ, שבשליטת קבוצת אלקו של משפחת זלקינד, עדכנה הבוקר על ישיבה שהתקיימה עם נציגי וואווי, בה נדונו "טענות היצרן בדבר אי עמידה לכאורה של החברה ביעדי רכש מינימליים בשנת 2017, שהינם תנאי להמשך ההסכם לטענת היצרן".

באמ"צ טוענים כי אי העמידה ביעדים "ניתנת להשלמה עד תום מארס 2018", וכי "החברה, ביחד עם יועציה המשפטיים ורואי החשבון בוחנת את טענות היצרן כלפיה ואת המשך צעדיה". עוד ציינו שם כאמור כי יתרת הנכסים בניכוי תמורה המיוחסים לפעילות עמדה בסוף הרבעון השלישי של 2017 על כ-53 מיליון שקל.

מניית אלקטרה צריכה  הגיבה בירידה של כ-3%, כשבשנה האחרונה היא שומרת על יציבות לאחר שבשלוש השנים האחרונות זינקה בכ-270% ומשקפת כיום לחברה שווי המתקרב ל-1.3 מיליארד שקל.

אמ"צ השלימה בתחילת 2017 עסקה לרכישת 70% מחברת אלפא טלקום - יבואנית ומפיצת מוצרי הסלולר של וואווי, במסגרתה העמידה לחברה הנרכשת מימון בהיקף של כ-31 מיליון שקל, ששימש את אלפא לפירעון הלוואות בעלים בהיקף של 21 מיליון שקל ותשלום ליצרן.

עם רכישת אלפא העריכו באמ"צ כי יוכלו ליהנות "מהמוניטין המשתפר של המותגים הסינים". וואווי נחשבת כיום לשחקן מוביל בשוק הסלולר ומהנתונים של אמ"צ מהחודשים האחרונים עולה כי היא מדורגת במקום השלישי בהיקף מכירת מכשירים סלולריים בעולם, אחרי סמסונג ואפל, עם נתח שוק של 10%. היעד של אמ"צ היה להפוך את וואווי לשחקן השלישי בגודלו גם בשוק הישראלי.

רכישת פעילות יבוא והפצת מכשירי הסלולר וואווי נעשתה כחלק מהחלטתה של אמ"צ להיכנס לעסקי התקשורת, כאשר העסקה המרכזית שביצעה במסגרת זו (והושלמה באפריל 2017) הייתה רכישת חברת הסלולר גולן טלקום תמורת כ-350 מיליון שקל.

אמ"צ נהנית כבר תקופה לא קצרה מסנטימנט חיובי בעסקיה, וזאת לאחר שהתמודדה במהלך 2014 עם תקופה עסקית שלילית שבאה לידי ביטוי בהפסד שנתי של כ-66 מיליון שקל. מאז אימצה החברה תכנית התייעלות אגרסיבית וביצעה שינויים והתאמות בפעילותה.

מלבד פעילות התקשורת הסלולרית, פעילותה המרכזית של אמ"צ עוסקת בייבוא, ייצור ושיווק מוצרי צריכה חשמליים (לרבות אלקטרה ואלקו, פיליפס, ווירלפול ועוד), והפעלת רשתות השיווק למוצרי חשמל מחסני חשמל ושקם אלקטריק.

את תשעת החודשים הראשונים של 2017 סיכמה החברה עם טיפוס של 18% בהכנסותיה, שהגיעו ל-2.2 מיליארד שקל, לצד קפיצה של 82% ברווחיה שהצטברו ל-177 מיליון שקל - קפיצה שחלק משמעותי ממנה נרשם בזכות מכירת רשתות ה"עשה זאת בעצמך" אייס ואוטו דיפו לידי קרן קדמה תמורת 145 מיליון שקל.