"שיניתי חשבונית כאילו פאינה טסה ביזנס; בפועל היא לא טסה"

בעלת סוכנות הנסיעות שסיפקה חשבוניות פיקטיביות למזכ"לית ישראל ביתנו בעסקה סיבובית, העידה היום על אותו הזוג שעליו הצביע עד המדינה גרשון מסיקה כזוג ששימש מתווך בשוחד בין מסיקה לקירשנבאום

פאינה קירשנבאום / צלם: שלומי יוסף
פאינה קירשנבאום / צלם: שלומי יוסף

"הסכמתי לשנות את החשבונית ככה שיהיה כתוב שפאינה קירשנבאום נסעה בטיסה במחלקת ביזנס, אבל בפועל היא לא נסעה באמת", כך העידה היום במשפט נאשמי קבלת השוחד בפרשת ישראל ביתנו מרים גרשברג, בעלת סוכנות נסיעות בבאר שבע, שבידה לסייע בביסוס אחד האישומים נגד מזכ"לית המפלגה לשעבר המואשמת בקבלת שוחד.

גרשברג, לפי האישום, קיבלה מהחברה המרכזית לפיתוח השומרון (חל"פ שומרון) כ-70 אלף שקל עבור שירותים שבפועל לא נתנה לחל"פ שומרון. על פי האישום, הכסף ניתן לסוכנות הנסיעות לבקשתה של פאינה קירשנבאום, כדי שהחשבוניות שתוציא הסוכנות עבור נסיעות פיקטיביות - ישמשו את חל"פ שומרון במימון השקעתה של מזכ"לית המפלגה לשעבר במימון חלקה בחברת "דון טבק" - חברה שהקימה לייבוא סיגריות בטעמים.

המימון הזה מהווה שוחד, לטענת המדינה, משניתן מצד חל"פ שומרון בעד פעולות הקשורות בתפקידה כאשת ציבור ומבלי שניתנה לחל"פ שומרון תמורה בגינם: על פי הסיכום המוקדם עם גרשון מסיקה, ראש המועצה האזורית שומרון וכיום עד מדינה - פאינה קירשבנאום תשיג תקציב לחל"פ שומרון בסך 4.5 מיליון שקל ומתוכם יעמיד מסיקה כ-1.5 מיליון לרשות קירשנבאום.

עדותה היום של גרשברג - שנפגעה כספית עד כדי אובדן ביתה, גם אם היה לה חלק בכך ("סתומה הייתי, זו האמת" העידה) - היתה חריפה בתקיפתה את הגורם ה"מתווך" בינה לבין חל"פ שומרון על מנת להנפיק את החשבוניות הפיקטיביות: בעלי חברת ההפקות "אורורה" - נלי דינובצקי ("שקרנית, שחקנית, יודעת איך לקחת כסף מאנשים"), ובמידה פחותה אף בן זוגה איגור ריז ("אלוף בזיופים בפוטושופ").

נלי ואיגור, על פי האישום, היו שותפים לקירשנבאום בהקמת "דון טבק", ולשם השגת חלקה של קירשבנאום במימון החברה - כ-150 אלף שקל - הם נשלחו על ידה להשיג את הכסף באמצעות חל"פ שומרון, שכאמור אמורה היתה להעמיד לרשות קירשנבאום כמיליון וחצי שקל, כשוחד עבור התקציבים שהשיגה לחל"פ מתוקף תפקידה.

כשפנו נלי ואיגור למסיקה הרי שהוא מצידו, על פי האישום, ביקש מהזוג חשבוניות על הוצאות, על מנת לשוות חזות של הוצאה לגיטימית לכסף שבכוונת חל"פ שומרון להעביר לקירשנבאום.

השניים מצאו פתרון לבעיה בדמות "טרף קל" - סוכנות הנסיעות של גרשברג, לה היו ממילא חייבים כרבע מיליון שקל דרך חברת ההפקות שבבעלותם. נלי ואיגור הציעו לגרשברג להעביר להם חשבוניות על נסיעות פיקטיביות שונות לזכות חל"פ שומרון, העבירו אותן לחל"פ שמצידה שילמה לגרשברג, וכך קוזז חובם של השניים אצלה - כשהכספים ששילמה חל"פ שומרון כאמור משמשים את קירשבנאום, כשוחד, למימון "דון טבק".

יצויין כי לשניים כבר היו קשרים מפוקפקים עם קירשבנאום בלי קשר להקמת החברה: באישום אחר שבכתב האישום, סיכמו איתה השניים כי בתמורה לעבודות הפקה שתשיג להם - הם יעבירו לה 10% מכל תקציב הפקה שיקבלו.

אמנם המתקפה החריפה היום מצד גרשברג למעשה קעקעה את אמינותה של דינובצקי כמי שפעלה להשגת חשבוניות פיקטיביות שישמשו את קירשנבאום במימון חברת הסיגריות שהקימה, אך גם מסיקה, שאינו מכיר את גרשברג, הצביע בעדותו במשטרה על בני הזוג כמי ש"תיווכו" בין חל"פ שומרון לסוכנות הנסיעות, ובכך סייעו במימוש הסיכום האסור בין מסיקה לבין מזכ"לית המפלגה.

"לא גנבתי שום דבר מהמדינה. גנבו ממני"

עדותה הכאובה של גרשברג היום גוללה את סיפור המעשה בו נלי ואיגור, עימם יצרה יחסי חברות שנולדו מהרקע העיסקי, פנו אליה לאחר שחברת ההפקת שלהם היתה חייבת לסוכנות הנסיעות של גרשברג כרבע מיליון שקל.

"נלי פנתה אלי ואמרה לי שמישהי שמכירה - בדיעבד זו היתה קירשנבאום - צריכה לתת לי רבע מיליון", תיארה היום בעדותה. "הכסף היה צריך לעבור דרך המשרד שלי. שאלתי מה לעשות - להפקיד ולמשוך? היא ענתה שלא, שיישאר בחשבון ואנחנו נסתדר. בגלל שלא עניין אותי ממי התשלומים - היה לי חשוב לקבל הכסף - לא שאלתי עבור מה הצ'קים".

התובע, עו"ד מאור אבן-חן, שאל ביחס לתשלום שקיבלה, בסך 70 אלף שקל: "ביצעת הסעות עבור החל"פ (החברה לפיתוח השומרון) כמו שרשום פה בחשבונית?" ולכך ענתה גרשברג ש"לא. מה שרשום פה זה לא אמת. אני התעסקתי רק בטיסות. המטרה היתה פיקטיבית. זה כתב היד של איגור". השופט ירון לוי באולמו התקיים הדיון התערב ושאל: "אז פשוט הפקדת? אבל זה על שמך" וגרשברג הסבירה כי מדובר היה בכיסוי הקודם: "זה היה 'על החשבון'. לא היו טיסות".

אבן-חן הציג לה כרטסת הנהלת חשבונות של החל"פ. "רואים שהם מפרטים הסכומים שהעבירו. למה הסכמת להוציא חשבוניות לגוף שאת לא מכירה ולא עובדת איתו?"

גרשברג: "אם היו חייבים לי היום ומבקשים להוציא חשבונית על רבע מיליון הייתי רושמת על כל שם. לא גנבתי שום דבר מהמדינה. גנבו ממני".

בספרה על טיסה לקייב ב-10/2011 תיארה כי נלי היתה צריכה לשלם על כרטיסי הטיסה של פאינה ובעלה מיכאל, אך לשאלת השופט "מי בפועל שילם" ענתה כי "נסעו בלי לשלם. עדיין חייבים לי. את כל הנוסעים הללו היתה צריכה לשלם נלי. נכון להיום חייבת לי רבע מיליון שקל. ויש עוד קבוצות עליהן לא שילמה לי".

במקרה אחר אותו תיארה, "נלי פנתה אלי ואמרה שפאינה ביקשה חשבונית. עשיתי קבלה על הקונגרס היהודי. קודם עשיתי על שם קירשנבאום פאינה ואז היא (נלי) אמרה שזה לא טוב ושהיא צריכה על הקונגרס היהודי בסכום שרשמתי. עשיתי כך והעברתי לנלי. קיבלתי צ'ק מהקונגרס, הפקדתי לחשבוני, משכתי משם ונתתי לנלי".

השופט הקשה: בהתחלה הסך היה של כ-8 אלף שקל. "נכון" ענתה גרשברג, "היא ביקשה ממני לשנות כאילו נסעה בביזנס כשלמעשה לא נסעה באמת".

"כל זה בכאילו?" שאל השופט. "כן" ענתה גרשברג. -"אז למה שיתפת פעולה?". -"כי היו חייבים לי רבע מיליון שקל". -"איך הגעת למצב הזה שחייבים לך כל כך הרבה?" הקשה השופט. בלי להתבלבל עונה גרשברג: "כי סתומה הייתי". השופט העיר על התשובות וגרשברג הדגישה בתגובה כי זו "האמת-האמת". לשאלה שחזרה על עצמה מצד התובע והשופט מדוע הסכימה לכך ענתה, "כי נלי חייבת לי כסף. היא אומרת שדרך החשבון שלי יש אפשרות שיעבור רבע מיליון וזה צריך להיות בחשבון שלי, אז מה - אני לא אעשה את זה? אבל הגיע רק 70 אלף".

גרשברג העידה גם על חשבוניות שחתימתה עליהם זויפה, מצד אלו שהיו עימה ביחסי חברות וביחסים עסקיים:

גם אני הייתי רוצה לדעת מה זה" אמרה על החשבונית שהוצגה בפניה, עליה נשאלה.

"אבל את חתומה על זה", הקשה השופט.

"נכון אבל זה זיוף. אגיד לך למה כמו שאמרתי במשטרה" וכאן תיארה בין השאר כי הלוגו על המסמך אינו הלוגו של הסוכנות שלה. "לסוכנות שלי - אל ג'י טורס - יש לוגו אחר". - "אז מה ההסבר?" -"נלי ובן זוגה עבדו יפה יחד והוא אלוף במסמכים מזוייפים". - "איך את יודעת?" - "אני ראיתי את זה לא פעם ולא פעמיים. למשל היתה משלחת מקייב שהשתמשה באוטובוסים שלי וארגנתי להם מלון בירושלים. אני עשיתי קבלה אחת ונתתי להם אותה. איגור ונלי אמרו לי שבמשלחת היו גם אנשים שצריך להוציא עליהם קבלה בנפרד, לפי שם, ולא כללית לקבוצה. איגור לקח הקבלה שלי המקורית ועשה עם הכתב שלי קבלה נפרדת. הוא אלוף". בהמשך אישרה כי העידה במשטרה שאיגור "מזייף מסמכים גאון. מומחה למחשבים. אני ראיתי כמה פעמים שהיה מכניס לפוטושופ ועושה שינויים" . הש ופט שאל: "זה לא הדליק לך נורות אדומות?" אך גרשברג ענתה "לא חשבתי שיעשו נגדי מה שעשו" (נשארו חייבים לה כסף ולטענתה איבדה בעקבות כך בית).

סנגורה של קירשנבאום, עו"ד גיורא אדרת, ניסה כאמור לקעקע את אמינות נלי וכן להחליש את עדות גרשברג, בין השאר באמצעות מקרה בו "נלי אמרה לך שפאינה צריכה מימון בגלל הקונגרס היהודי העולמי, והוא נשא בתשלום הזה" תיאר בפנותו לגרשברג. -"כן", ענתה, "אבל מבחינתי לא שילם. הפקדתי בחשבון את הצ'ק מהקונגרס אבל בפועל לא קיבלתי כי משכתי את הסכום - 6 אלף במזומן - ונתתי לנלי". -"למה עשית את זה?" -"היום כבר לא זוכרת". -"מוזר, הרי למעשה הגדלת את החוב". -"לא זוכרת למה". עוד הדגישה גרשברג לבקשת הסנגור כי כלל לא הכירה את קירשנבאום, ש"מן הסתם רואה אותי פה היום בפעם הראשונה. הכרתי אותה רק מהטלויזיה".