אפקט מדד הפחד: רשות ניירות ערך דורשת הסברים מהקרנות

הרשות פנתה לחברות ניהול קרנות בבקשה להעביר לה ניתוח של הירידות האחרונות ■ מנהל בתחום: "אם העיסוק הוא בתעודת סל בודדת בהיקפים נמוכים, זו דוגמה לניהול האיכותי בתעשייה"

ענת גואטה / צילום: תמר מצפי
ענת גואטה / צילום: תמר מצפי

רשות ניירות ערך מבצעת בדיקה בנוגע להפסדי קרנות הנאמנות הסולידיות בשבוע שעבר, על רקע הירידות החדות והעלייה בתנודתיות בוול סטריט. ל"גלובס" נודע כי הרשות פנתה לחברות ניהול קרנות 90-10 (קרנות אג"ח עם חשיפה של עד 10% למניות) בבקשה להעביר לה ניתוח תשואות יומיות, שיסביר מה גרם לקרנות הללו לרדת החל מ-1 בפברואר ועד 8 בחודש.

בימים האחרונים עסק שוק ההון המקומי בהשקעה ה"אקזוטית" שביצעו גופים מקומיים בתעודות סל ב"שורט" (מכירה בחסר) על מדד הפחד (ה-VIX), אשר הסבה הפסדים ללקוחות של לפחות שתי חברות ניהול קרנות נאמנות - של בתי ההשקעות אפסילון ופסגות. ככל הידוע שני הגופים הפסידו מכספי לקוחותיהם, גם בקרנות סולידיות, בעקבות ההשקעה בתעודות הסל הללו.ה-

VIX הוא מדד המחשב את התנודתיות הגלומה בשעריהן של אופציות על מדד S&P 500. מאז השקתו בבורסת הנגזרים של שיקגו הוא הפך לאחד הכלים הפופולריים בשוק ואף זכה לכינוי "מדד הפחד". בהמשך הושקו אופציות על המדד, ולאחר מכן קרנות סל (ETF) בינלאומיות, שסיפקו חשיפות לונג ושורט ל-VIX. בעקבות השינוי החד במגמה בשוק המניות האמריקאי בשבוע שעבר, ספגו חלק מתעודות השורט על ה-VIX הפסדים של 80%-90% בתוך יומיים.

אתמול (א') הערכנו כי ברשות ניירות ערך יידרשו לנושא באופן מעמיק, ויבחנו האם יש כאן החלטת השקעה שלא תאמה את עיקרון תיאום הציפיות המוקדם, אם לאו. זאת מאחר שלתפיסת הרשות, כולל בחקיקה, מנהל הקרן כפוף לתשקיף אך עדיין יש לו חובה מאוד עקרונית המוטלת עליו - שמירת אמונים ללקוחות ולהתנהל בזהירות, בהתאם למאפייני וציפיות הלקוחות.

מרשות ניירות ערך נמסר אתמול כי "במסגרת הפיקוח והניטור השוטף מטופלים גם אירועים נקודתיים חריגים, בהם הרשות מוודאת את נאותות הגילוי שניתן, וקיומם של תהליכים ראויים לקבלת החלטות השקעה וניהול סיכונים אצל מנהלי הקרנות".

"הדיון בנושא יצא מפרופורציה"

לאחר שאתמול תקף גורם בכיר במערך ייעוץ ההשקעות בבנקים את התנהלות הגופים שרכשו בקרנות נאמנות סולידיות תעודת סל בשורט על מדד הפחד, אומר היום מנהל קרנות מנוסה, שדווקא לא נפגע מקריסת תעודת הסל על ה-VIX, כי "בראייה רחבה, ניתן היום להגיד שתעשיית קרנות הנאמנות צלחה טוב מאוד את האירוע החריג שהיה בתעודות הסל על מדד הפחד. בעוד שבארה"ב נרשמו אירועים של קרנות נאמנות שקרסו במעל 80% בעקבות מחיקת תעודות הסל, בישראל לא נרשמו תנודות בקרנות שקרובות לשיעורים האלה, ולו במקצת".

על כן, טוען אותו מנהל היום כי "נראה שהעיסוק בנושא תעודות ה-VIX יצא מפרופורציה ומשקף בעיקר את חוסר ההבנה שיש בנושא, והעובדה כי הנושא תפס כותרות.

"אם לאחר כל הירידות החדות בכל העולם והעלייה בחוסר הוודאות, העיסוק המרכזי בימים האחרונים הוא באיזו השקעה בתעודת סל בודדת בהיקפים נמוכים, במספר מצומצם של קרנות, שבמקרה הגרוע הניבה הפסד של 1% בלבד, זו דוגמה נוספת לאיכות ניהול ההשקעות הגבוהה שיש בתעשיית קרנות הנאמנות".

עוד לדברי מנהל הקרנות, "יש הבדל מהותי ברמת הסיכון בין השקעה בתעודות סל על מדדי ה-VIX, כפי שביצעו חלק מהקרנות, לבין לבצע שורט על המדד, בין אם על-ידי כתיבת אופציות או בביצוע שורט על תעודות הסל.

"שימוש באופציות, שורטים, אג"ח בתשואה גבוהה, וגם תעודות על ה-VIX, הם לגיטימיים בניהול השקעות, במינונים מתאימים, ולמעשה", הוא מוסיף, "האירוע שקרה דומה יותר לקריסה מפתיעה ומהירה של מניה או אג"ח קונצרנית, כפי שאירע באיגרות חוב של חבס, אורבנקורפ, אי.די.בי, או בקריסת מניית אנרון לדוגמה".