החולשה בשוק הקונצרני: סאמיט וסאות'רן גייסו חצי ממה שרצו

אוריין, לעומת זאת, זכתה לביקוש כפול להתחייבויות שביקשה ב-120 מיליון שקל בשלב המוסדי

התנודתיות הנוכחית בשוקי ההון בישראל ובעולם החלה לגבות מחיר משמעותי גם ממדדי איגרות החוב הקונצרניות בבורסת תל-אביב. מדדים אלה, שהניבו בשנים האחרונות תשואות חיוביות מדי שנה, מציגים כעת תשואה שלילית מצטברת מתחילת 2018, בעקבות הירידות האחרונות שנרשמו באפיק הקונצרני בתל-אביב.

כך למשל, מדד תל בונד 60, הנחשב למדד הרחב של החוב הבכיר צמוד המדד בישראל, ירד מתחילת 2018 ב-1%, לאחר עלייה של 9% בשנים 2015-2017. מגמה חריפה יותר נרשמה בחוב המדורג בדירוג נמוך יותר, שגם נהנה קודם לכן מעליות חדות יותר, הודות לירידה העקבית במרווחים. למשל, מדד תל בונד תשואות השלים היום ירידה מצטברת של 1.7% ב-2018, לאחר שטיפס ב-15.7% בשנים 2015-2017.

ירידות אלה באפיק הקונצרני החלו להשפיע לרעה גם על תיאבון המשקיעים להנפקות של אג"ח קונצרניות חדשות. אתמול, למשל, קיימו שלוש חברות את השלב המקדים של המכרז המוסדי בהנפקות האג"ח שלהן. שתיים מתוכן זכו לביקוש נמוך בהרבה מזה שאליו ציפו, ועקב כך, גם נאלצו להסתפק בגיוס של כמחצית מהסכום המבוקש.

כך למשל, חברת הנדל"ן המניב הישראלית סאמיט קיבלה דירוג Aa3 מחברת מידרוג, לגיוס של עד 700 מיליון שקל בהנפקת איגרות חוב מסדרה י' החדשה. אלא שהבוקר הודיעה סאמיט, כי במכרז המוסדי התקבלו הזמנות לרכישה של אג"ח בהיקף כולל של 307 מיליון שקל, שמהן נענתה החברה ל-294 מיליון שקל בלבד בריבית של 3.75%. כך, סך ההצעה לציבור יעמוד במכרז הציבורי על 350 מיליון שקל בלבד.

מי שעוד התמודדה אתמול עם ביקוש נמוך היא חברת הנדל"ן הזרה סאות'רן פרופרטיז, שגייסה אשתקד בת"א 400 מיליון שקל בהנפקת סדרה א'  שלה. הפעם ביקשה סאות'רן פרופרטיז להנפיק את סדרה ב' החדשה וקיבלה מ-S&P מעלות דירוג של BBB לגיוס של עד 210 מיליון שקל.

בדוח הדירוג אף נכתב כי תמורת ההנפקה תשמש לפירעון הלוואת מזנין ולרכישת נכסים חדשים. אלא שבפועל קיבלה החברה במכרז המוסדי הזמנות לרכישת אג"ח ב-123 מיליון שקל בלבד, ונענתה לכולן. כך, סך ההצעה לציבור אמור לעמוד על כ-155 מיליון שקל. הריבית במכרז המוסדי נקבעה על 6.8%. מדובר בשיעור נמוך יותר מהריבית שנדרשה החברה לשלם בהנפקת סדרה א' אשתקד (7.3%), אולם עדיין מדובר בריבית גבוהה יחסית למקובל כיום בשוק.

מנגד, זכתה חברת השילוח אוריין לביקוש כפול עבור איגרות החוב מסדרה ב' החדשה שבכוונתה להנפיק. לקראת ההנפקה קיבלה אוריין דירוג מקדמי של A מינוס מ-S&P מעלות עבור גיוס של עד 150 מיליון שקל.

בפועל, קיבלה אוריין במכרז המוסדי הזמנות בהיקף של 284 מיליון שקל, שמתוכן נענתה החברה להתחייבויות רכישה בהיקף של 120 מיליון שקל, בעוד שהריבית במכרז נקבעה על 3.25%. סך ההצעה לציבור יעמוד כנראה על כ-150 מיליון שקל, לפי תוכניתה המוקדמת של החברה.