הכנסת אישרה הלילה סופית את העלאת קצבאות הנכים

הקצבה תעלה בתוך 4 שנים עד 3,700 שקל, ואז גם תוצמד לשכר הממוצע - פחות ממה שסוכם בספטמבר ■ הנכים כבר הכריזו: נמשיך להיאבק לשיפור הקצבאות

הפגנת הנכים / צילום-אליס הימן-הנכים הפנתרים
הפגנת הנכים / צילום-אליס הימן-הנכים הפנתרים

מליאת הכנסת אישרה הלילה בקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק להעלאת קצבאות הנכים. בהצעת החוק תמכו 84 חברי כנסת ולא היו מתנגדים. כל ההסתייגויות שהוגשו להצעת החוק לא התקבלו.
בכך אמנם מסתיימים חודשים ארוכים של דיונים אך ארגוני הנכים כבר הודיעו כי ימשיכו להיאבק להעלאה נוספת של הקצבאות.

ממטה מאבק הנכים נמסר אתמול (ב') כי "עם חקיקת החוק הזה מטה מאבק הנכים רואה עצמו משוחרר מהתחייבויותיו, ויצא למקצה שיפורים בגובה הקצבאות, ללא פשרות הפעם. החלטנו לקרוא לחוק בשם חדש: 'חוק עידוד יציאה מחודשת למאבק'". 

 היקף העלאת הקצבאות שאושר הלילה גבוה ב-100 מיליון שקל מההסכמות אליהם הגיעו הנכים עם האוצר בספטמבר אך הקצבה עצמה נמוכה יותר. הסיבה היא האוכלוסייה שמעלים לה את הקצבאות גדלה, בעוד שהסכום הכולל גדל כאמור רק במעט.  

הפעימה הראשונה של העלאת הקצבאות תהיה ב-1 במארס, במקום פעימה אחת בינואר ואחת ביולי. עלות הפעימה הראשונה תעמוד על 2.24 מיליארד שקל בשנה. הקצבה תוצמד לשכר הממוצע במשק החל בשנת 2022, ולא מהשנה, כפי שסוכם בספטמבר. 

קצבת הנכות הבסיסית תעלה ב-470 עד 770 שקל לחודש לאדם, ותעמוד על 3,270 שקל כבר בפעימה הראשונה. לכך מתווספת הקח"ן (קצבה חודשית נוספת שמקבלים נכים שנקבעה להם דרגת אי כושר) בסכום של 452 שקל שיביאו את הקצבאות להיקף של כ-3,700 שקל לאחר הפעימה האחרונה, כנראה ב-2022. מדובר כאמור בסכום נמוך ממה שסוכם בספטמבר. הקח"ן למעשה הופכת להיות חלק מהקצבה הכללית והרמות שלה מבוטלות. 

הדיסריגארד (השכר שממנו מתחילים לשלול את הקצבה) יעלה מ-2,800 שקל כיום ל-3,700 שקל. בהצעת החוק המקורית עמד הסכום הזה על 3,500 שקל. הסעיף הזה חשוב במיוחד מכיוון מעודד נכים שלא להיכנס לשוק העבודה.

שר העבודה והרווחה חיים כץ התייחס לאישור החוק הממשלתי ואמר: "היעד היה ונותר קצבה בגובה שכר מינימום וההצעה הממשלתית שאושרה היום היא צעד ראשון ומשמעותי בדרך אליו. בצעד היסטורי ביטלנו את רמות הקח"ן, שמנו סוף לסרבול ואיחדנו בין הקצבה הבסיסית לקצבה החודשית הנוספת. קח"ן אחיד לכולם ברמה הגבוהה יסייע ל- 125 אלף נכים החלשים ביותר מבחינה כלכלית כמו נכי הנפש, אנשים עם מוגבלות שכלית ואוטיסטים. 

"לאחר שהקצבה לא עודכנה במשך 16 שנה, אפשר בהחלט להגדיר את היום הזה כהיסטורי. אני מקווה להגיע במהרה להסכמות עם האוצר ולקדם את הצעת החוק להעלאת הקצבה לכל האזרחים הוותיקים שמקבלים השלמת הכנסה, תוך הצמדתה לשכר הממוצע במשק, מהלך שייתן לנו את הביטחון שאף אזרח ותיק לא יהיה מתחת לקו העוני שוב".