ההאצה לחידוש המו"מ עם הפלסטינים - ביטוי לכעס על נתניהו

בפעם השנייה ביום אחד: ארה"ב מאיצה לחדש המו"מ עם הפלסטינים, וההערכות הן כי זו תגובה לדברי נתניהו על סיפוח ההתנחלויות ■ בכיר בממשל: הפלת המטוס הישראלי "עושה כותרות", אך התרחיש לא חדש

בנימין נתניהו / צילום: רונן זבולון, רויטרס
בנימין נתניהו / צילום: רונן זבולון, רויטרס

בפעם השנייה בתוך 12 שעות מאיץ ממשל טראמפ בפומבי לחדש את המו"מ בין ישראל לפלסטינים. הבית הלבן הודיע אמש, כי בשיחה טלפונית עם נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, אמר נשיא ארה"ב, ש"עתה הזמן לפעול לקראת (השגתו של) הסכם שלום בר-קיימא". טראמפ אמר זאת בתגובה על דברי פוטין, שהוא עומד להיפגש היום עם מחמוד עבאס, נשיא הרשות הפלסטינית.

כמה שעות קודם לכן, ציין דובר במועצה לביטחון לאומי הבית הלבן, ג'וש ראפל, כי טראמפ "מוסיף להתמקד ביזמתו לכינון שלום בין ישראל לפלסטינים". משפט זה נכלל בהודעה מנוסחת בחריפות, שמכחישה בתוקף שישראל מנהלת מגעים עם ארה"ב על סיפוח התנחלויות בגדה.

הודעה זו של הממשל פורסמה זמן קצר לאחר שרה"מ, בנימין נתניהו, אמר לחברי סיעת הליכוד בכנסת: "בנושא יישום הריבונות (על ההתנחלויות) אני יכול לומר שמזה זמן מה אני מדבר על כך עם האמריקאים".

בהודעה של המועצה לביטחון לאומי נאמר: "ידיעות שלפיהן דנה ארה"ב עם ישראל על תוכנית לסיפוח הגדה המערבית הן כוזבות. ארה"ב וישראל מעולם לא דנו על הצעה כזו, והנשיא מוסיף להתמקד ביזמתו לכינון שלום בין ישראל לפלסטינים".

מקורות בוושינגטון אמרו ל"גלובס", כי התבטאות נתניהו עוררה זעם בבית הלבן על רקע תחילת מסעו של שר-החוץ האמריקאי, רקס טילרסון, לחמש מדינות במזה"ת: מצרים, ירדן, כוויית, לבנון וטורקיה. הציפייה היא שבחלק מהמדינות האלה ייאלץ טילרסון להתמודד עם השגות על הכרת ממשל טראמפ בירושלים.

ידיעות על מגעים כביכול של ארה"ב עם ממשלת ישראל על סיפוח הגדה נתפסות בוושינגטון כ"משב נוסף של רוח נגדית מיותרת", שלא יתרום למסעו של טילרסון, לדברי מקורות אלה. הם העריכו, כי זו הסיבה לנוסח הבוטה של הודעת הבית הלבן.

אותם מקורות העריכו מאוחר יותר, כי העובדה שהממשל מצא לנכון לאזכר פעמיים בתוך יום אחד את העניין שיש לארה"ב בחידוש המגעים בין ישראל לפלסטינים, אינה רק ביטוי לכעס הממשל על השימוש שעשה נתניהו במילה "סיפוח" בהקשר אמריקאי. האזכור הכפול אף משקף דאגה מכך שככל שחולף הזמן, כן גוברים בישראל הקולות שקוראים לנטישת רעיון שתי מדינות לשני עמים. ובמילים אחרות: העובדה שטרם פורסמה תוכנית שלום אמריקאית, אין פירושה שהממשל אינו עמל עליה.

פקיד בכיר בממשל, שנלווה למסעו של טילרסון במזה"ת, אמר אמש, בתדרוך לכתבים אמריקאים בקהיר, תחנתו הראשונה של השר, כי הודעת הבית הלבן "מדברת בעד עצמה". הוא לא ניסה כלל לרככה, כפי שוקרה לפעמים במצבים כאלה.

"אני מאמין שהישראלים פרסמו הודעה", אמר הפקיד הבכיר. "אנו פרסמנו בנפרד הודעה משלנו. הדיווח (הישראלי) אינו נכון. הנשיא, הממשל, ממוקדים (ביזמת) השלום שלנו".

האם אתה מודע למקור הדברים שאמר נתניהו על סיפוח התנחלויות? - נשאל הבכיר. תשובתו: "אין לי מושג. אין לי מושג. אני לא מנסה להסתיר דבר. שאלו את הישראלים... הם אוהבים לדבר".

בתשובה על שאלה האם נושא הסכסוך הישראלי-פלסטיני הועלה בשיחות שקיים טילרסון עד עתה במזה"ת עד עתה, השיב הבכיר: "טילרסון מאזין לדברי בני שיחו. במקרים מסוימים, הדברים אינם מחדשים דבר. במקרים אחרים, הם משקפים התפתחויות עדכניות".

"אנו מבינים היטב את החששות בממשלות מסוימות ממה שהן רואות, או אינן רואות", הוסיף הבכיר. "אך, בסופו של דבר, הממשל הזה מחויב, הנשיא מחויב לנסות לבדוק האם שלום בכלל אפשרי.

"המנהיגים שעימם אנו נפגשים חולקים אנו את השקפותיהם ואת תקוותיהם, לא רק חששותיהם", אמר עוד הפקיד הבכיר. "יש מכנה משותף לדברים שאנו שומעים מהמנהיגים במזה"ת: ארה"ב אינה צריכה להפנות עורף למה שמתרחש במזה"ת; ארה"ב צריכה להוסיף להיות מעורבת; ארה"ב היא השחקן הראש בזירה. אלה המסרים שאנו שומעים מכל בני שיחנו, כמעט בלי יוצא מהכלל".

על הפלת המטוס הישראלי בעקבות גל ההפצצות בסוריה אמר הבכיר: "אופיו של העימות הספציפי הזה היה שונה ודרמטי יותר מאשר בעבר - המטוס (הישראלי) הראשון שהופל מאז 1982. זה אכן עושה כותרות. אבל הפעולה, האיום, התגובה הישראלית על האיום מעל שטחה של סוריה - כל אלה אינם חדשים".

בהודאה מפתיעה שארה"ב אינה עושה כל מה שביכולתה נגד איראן, אמר הפקיד הבכיר, כי כל עוד נמשכת הלחימה בדאעש, היכולת שלנו להתמודד באופן מקיף ומחייב עם האיום האיראני אינה מספקת דיה כפי שאנו ואחרים היו רוצים. לדבריו, עלינו לדרג ולקבוע סולם עדיפויות לאיומים ולקדימויות שלנו.

"אנו מודאגים, כפי שישראל מודאגת, מההתנהלויות (של איראן וחיזבאללה)", אמר הבכיר. הוא הדגיש, כי ישראל לא הודיעה מראש על כוונתה לתקוף בסוריה, הוא הוסיף, כי ישראל מאותתת, בדרכים שונות, שנשקף איום לביטחונה. הרוסים מבינים זאת, אך לא האיראנים וחיזבאללה.

"המסר מהבית הלבן ברור מאוד: תמיכה בזכותה של ישראל להגן על עצמה היא עמוד תווך במדיניות האמריקאית", אמר הפקיד.