"בתקשורת הכללית אין הבנה והתגמשות עבור כתב חרדי"

אבי מימרן, הכוכב הגדול של רדיו קול חי, מאמין שהציבור חשוף יותר לציבור החרדי, אבל זה לא בהכרח בזכות התקשורת הכללית ■  מגזין "פירמה" 

אבי מימרן / צילום:אריק סולטן
אבי מימרן / צילום:אריק סולטן

רגלי צריכת התקשורת בציבור החרדי שונים מן התקשורת הכללית. למרות חשיבותה של התקשורת הזאת לקהילה שלה, דירוגים כלליים, כמו של "גלובס" עלולים לפספס את כוכבי המגזר. למשל, אבי מימרן (38) מגיש המהדורה המרכזית רדיו קול חי, אבא לחמישה שחי בירושלים. הוא היה שדרן בכיר בתחנת הרדיו קול ברמה, שהייתה מזוהה עם אלי ישי. לפני שלוש שנים עבר לשדר בתחנת הרדיו המובילה קול חי, המזוהה עם אריה דרעי.

חל שיפור בנושא שילוב חרדים בתקשורת הכללית?

"השילוב עדיין לוקה בחסר. בכל כלי התקשורת הראשיים - עיתונות, רדיו וערוצים - אני מונה כ-15 כלי תקשורת שיש בהם פחות מ-15 עיתונאים חרדים. זה מצב אבסורדי, כי הציבור החרדי הוא יותר מ-20% מן האוכלוסייה היהודית במדינה.

"ישנו קושי מובנה, מאחר שכאשר קוראים בתקשורת הכללית לעיתונאים חרדים לבוא ולהשתלב, העיתונאי החרדי נכנס לקונפליקט. או שישלבו אותו ככתב לענייני חרדים, ואם זה יהיה ככתב כללי, כלי התקשורת יאלץ אותו לעבור על חלק מן הכללים שמחייבים אותו כאדם חרדי. אין הבנה והתגמשות עבור כתב חרדי, שלא יכול לעסוק בנושאים רגישים, כמו קהילת הלהט"ב או אפילו לראות את סוגיית השבת מן הצד השני. לכתב חרדי אין שליטה על התכנים בכלי תקשורת כללי.

"מה שמרגיז בעיניי, הוא שאת הכתב הערבי לא ישגרו לסקר את ברוך מרזל. יתחשבו בו. כלי התקשורת מבינים את הרגישויות של כתב בן מיעוטים וידאגו לשלוח מישהו אחר לסקר נושאים שהם שנויים במחלוקת עבורו. מנגד, כאשר מדובר בחרדים, מצפים מהם להתאים את עצמם לכלי התקשורת החילוני".

אתה רואה תהליך של פתיחת שורות בכלי התקשורת בשנים האחרונות?

"אני לא חושב שיש שינוי. אנשים חשים חשופים יותר לציבור חרדי, אולי בזכות הרשתות החברתיות. את קוראת מה חרדים אומרים וכותבים וזו תחושה שגורמת לך להאמין שאת נחשפת יותר לתקשורת חרדית או לקול החרדי, אבל זה לא קרה בזכות מעורבות של חרדים בתקשורת. פעם היית צריכה לקרוא עיתון חרדי או לראיין אדם חרדי כדי להבין את השיח החרדי, והיום יש ערבוב ברשתות וכולם רואים את הלך הרוח. מה שקרה הוא שאנשים לפתע הבחינו שחרדים יודעים לחשוב, לדבר, לנסח חזק, להצחיק. הייתה התנשאות מטורפת על הציבור החרדי".

אתה בעצם משדר מדי ערב את המהדורה המרכזית של הציבור החרדי.

"זו אכן המהדורה המואזנת ביותר. אני מעריך שיש כל ערב 100-150 אלף מאזינים. ישנם ערבים עם שיעורי האזנה גבוהים יותר. אחד מימי השיא שלנו לאחרונה היה מסע ההלוויה של הרב שטיינמן. אני חושב שבאותו הערב היו לנו כ-250 אלף מאזינים. את השידור באותו יום התחלתי ב-8:00 בבוקר ונשארתי רצוף באולפן עד 21:00 בערב. במהלך היום עשיתי אולי הפסקה של שעה".

אתה חוטא גם בכתיבה?

"בעבר כתבתי ב'ישראל היום' טורי דעה. בפעם האחרונה שכתבתי חיברתי סיפור לחג סוכות לעיתון החרדי *הדרך* (העיתון החדש של ש"ס ואריה דרעי. ט"ש), זה היה סיפור ששמעתי מאבא שלי, שיניתי את הפרטים ואת הדמויות ומשכתי את הסיפור על פני 5,000 מילה".

מה הסיפור?

"על רגע דרמטי בחייו של אבא במרוקו, כשהוא נער בן 13 והוא מפספס עלייה על אוניה שיצאה ממרוקו והפליגה לצרפת. על האוניה היו 30 ילדים בני גילו, שיצאו ללמוד בישיבה בצרפת, דבר ששינה את מסלול חייהם. אותם הילדים הפכו לרבנים, חכמים, מובילי דור. אבא פספס ונשאר במרוקו, עלה לישראל והלך לעשות צבא והסיפור ממשיך בירושלים. בפני הציבור החרדי טשטשתי את העובדות ולא כתבתי שזה אבא שלי, אלא סיפרתי על ילד יהודי ממרוקו והתגלגלות חייו".

מדוע לא חשפת שזה סיפורך המשפחתי?

"זה פחות מקובל בציבור החרדי. אצלנו אין משמעות למי אתה, אין בעולם החרדי טאלנטים וכוכבים, אנחנו לא חיים בתוך השיח האישי. סיפרתי על ילד יהודי מרוקאי ופיתולי חייו. לגבי מעמד הטאלנט, זה שונה אצלנו, אני פשוט עובד במה שאני עובד. אם אדם הוא חבר כנסת, זו העבודה שלו. תרבות הסלב של החילונים רדודה מאוד, ואצלנו מקובל שלא לערב את החיים הפרטיים בעבודה".

פרויקט מיוחד ממגזין "פירמה": 50 העיתונאים הכי משפיעים בישראל לשנת 2017

מה אתה חושב על המצב הפוליטי שש"ס נתונה בו?

"הסקרים לא מבטאים את המצב לאשורו. הסוקרים לא מתקשרים לציבור החרדי ולא יודעים לפלח נכון את הציבור הזה. לש"ס יש מרכיב מסורתי ומרכיב חרדי. החרדים יצביעו לש"ס בכל מקרה, וזה כ-5 מנדטים, אולי 6. המסורתיים הצביעו לש"ס בזכות הרב עובדיה יוסף ונטשו כאשר הוא נפטר. מאז שהוא הלך, אפשר להתייחס לש"ס כמו אל יהדות התורה, כמפלגה שהיא נטו חרדית-ספרדית, עם ציבור שיבחר במפלגה הזו - גם אם אחמד טיבי יעמוד בראש הרשימה. זה ציבור שהולך אחרי ש"ס באש ובמים וזה לא ישתנה.

"העובדה שש"ס ממוקדת היום יותר בציבור חרדי, מסבירה גם את התמיכה שלהם ביהדות התורה בנושא חוק הגיוס, את חוסר שביעות הרצון מבג"ץ, את השותפות עם ליצמן. ש"ס כבר לא חושבים על המסורתיים ועל החילונים, אלא הם בקו החרדי עם ה-6 מנדטים שלהם. מי שחושב שהם יורדים מתחת לאחוז החסימה, פשוט לא מבין את המפלגה".

אתה מוגבל בתכנים של שידוריך?

"בטח, אני לא אקיים שידור בנושאים פליליים למעט צווארון לבן. לא נדבר בשידור על עולם תחתון, לא על גנבים ושודדים ואלימות. אנחנו מקפידים על צניעות בשפה. כמו שיש הכשר בד"צ על מה שמכניסים לפה, לנו יש גם הכשר בד"צ על מה שמכניסים לאוזניים. אני לא אחשוף את המאזינים לרוע שיש בעולם. נדבר על פוליטיקה, אקטואליה, דת ומדינה. גם על נושאים כלכליים, חדשות חוץ, אך ללא עיסוק בקהילת להט"ב או בנושאים מגדריים. רוב הציבור שמתראיין אצלנו מכיר ויודע את הלך הרוח ולא מנסה להתקיל אותנו בשידור חי. יש בודדים שעולים לשידור ובמהלכו אומרים 'לא תגידו לי מה להגיד ולעזאזל אתכם'. אנחנו מכירים אותם מראש ויודעים לסנן זאת. אני מראיין אנשים מכל הקשת, מגדולי הרבנים, פוליטיקאים מכל המפה הפוליטית, אפילו את יאיר לפיד".