כל האופציות על השולחן

מה יעשה עכשיו נתניהו?

רוני אלשייך ובנימין נתניהו  / צילום: אוריה תדמור
רוני אלשייך ובנימין נתניהו / צילום: אוריה תדמור

את המשפט "כל האופציות על השולחן", כמאמר מילון הקלישאות הדיפלומטי בחזית האיראנית, ניתן ליישם היום גם לגבי המצב הפוליטי. בין מערכת בחירות מיידית, דרך תקופת המתנה מתוחה עד להחלטת היועץ המשפטי לממשלה, לבין קיצור ימי הממשלה ה-34 או קואליציה דבוקה שתחזיק מעמד עד סוף 2019 - הכול פרוץ, והרשות נתונה. מי שחושב שהממשלה הזו תוציא את ימיה, צריך לחשוב על כך שוב.

ראש הממשלה בנימין נתניהו מעביר ביממה האחרונה מסר ברור: הוא ממשיך בפועלו ובמדיניותו לעוד זמן רב, כולל מערכת בחירות נוספת שבה הוא עשוי להתמודד, גם כאשר הוא חשוד בשני מקרי שוחד ועבירות של הפרת אמונים, גם כאשר המשטרה הודיעה שיש נגדו ראיות, ואפילו אם היועץ המשפטי לממשלה יחליט להמשיך ולהעמידו לדין. למה לא ללכת עם זה עד הסוף? בסך-הכול ראש ממשלה מכהן שמאמין בחפותו ומוכן לגרור את כל המדינה לזירת קרבות משפטית.

"מדד מירי"

אך שחקנים מנוסים בזירה הפוליטית יודעים שהדבר אינו כה פשוט. ברגע שעדים או חשודים אחרים במערכת יזהו שהיועץ המשפטי לממשלה מתקרב לכיוון החלטה על כתב אישום (אם וכאשר), חומות ההגנה הבצורות עשויות לקרוס, ואנשים שחששו לומר דברים ברורים אולי יעברו צד.

"את יכולה לקרוא לזה מדד מירי", אמר לנו הבוקר בכיר מאוד בזירה הפוליטית כשהוא מתייחס לנקודת המפנה שעשויה להתרחש ברגע שבו שרת התרבות, מירי רגב, הנאמנה מאוד לראש הממשלה נתניהו, תזהה שהוא הגיע לסוף דרכו הפוליטית ותשנה באופן מידי את גישתה.

אין שום ציפייה

חדי האוזן ודאי הבחינו בשינויים שחלו בתגובות נתניהו על פני 12 השעות הראשונות מאז פורסמה הודעת המשטרה. בערב, בשעות ההלם, כשנודע שהעבירה "שוחד" מופיעה בשני התיקים, 1000 ו-2000, המסר הכללי של נתניהו, וכך גם של כל השרים שמקיפים אותו, היה שיש להמתין עד להחלטת היועץ המשפטי לממשלה. כל שר או בכיר שהצהיר את הדברים הללו (ארדן, כ"ץ, חוטובלי, אלקין, הנגבי, גדעון סער, וגם מי שאינם שרי ליכוד, ליצמן, גפני, כחלון, בנט) - יידרש לתשובות ברגע שבו יכריע היועץ המשפטי. בכירי הליכוד בטוחים שהרגע הזה עוד רחוק, אבל אף אחד עוד לא הצליח לעצור את הזמן. היום הזה עוד יגיע.

לכן, שונו מעט נוסחי התגובות בליכוד (כך היה בחלק מאמירותיהן של השרה רגב וח"כ נאוה בוקר) בתוכניות הרדיו השונות. לפי הגישה העדכנית, גם אם יש כתב אישום ואפילו משפט פלילי - אין להן שום ציפיה שראש הממשלה יתפטר. לפי הגישה הזו, נתניהו ימשיך להיות ראש הממשלה גם תוך כדי משפט פלילי. מי יודע, אולי גם אחריו. המחשבה הזו נראית בלתי סבירה, ויהיה מי שימשיך לנגן לנתניהו את קטע האודיו שלו שבו הוא מסביר לאולמרט מדוע לראש ממשלה "ששקוע בחקירות אין מנדט מוסרי וציבורי לקבוע דברים גורליים".

מה אם כן עשוי להניע את נתניהו מן המצב המאובטח שבו הוא נמצא כיום? מי שמצפה מאחד מבכיריו או שריו שיתבטא נגדו בצורה ברורה וגלויה - חי באשליות. הקואליציה של הממשלה ה-34 היא קואליציית "אנטי-בחירות". כל אחד מן השרים מבסוט בחייו הנוכחיים ומפחד מבחירות. סיעות יהדות התורה וש"ס דבוקות בסופר-גלו לכיסאותיהם והם לא צפויים ללכת לשום מקום. החיים מעולם לא נראו כל-כך טוב עבורם. שר הביטחון, אביגדור ליברמן, הגיע לפסגת חייו. מכאן יש לו רק לאן לרדת ומדוע שירצה לצנוח למטה מהאולימפוס? בעולמות של חקירות ומשפטים הוא מנוסה. מבחינתו שנתניהו לא יקשיב לקולות לפרוש, אפילו לא אחרי ערעור חלוש. הכול עורבא פרח, והמשטרה היא פח (אצלו).

לחץ ממשי

המצב בליכוד ובבית היהודי דומה. אתמול הם הספיקו לקבל איזו פליטת-פה על סיפוח, הבטחה עלומה שעשויה לרתק אותם לנתניהו לעולם ועד. כך גם ב"כולנו". ראש הממשלה חשוד בשני מקרי שוחד. אז מה? משיכת כתף, הם בעניין של "מחיר למשתכן", רפורמת הבנקאות ויוקר המחיה. העיניים של כולנו מפוקסות על תקציב המדינה, וכל הדברים האחרים הם בבחינת רעשי רקע.

הלחץ הממשי המופעל על ראש הממשלה מגיע מן הזירה החקירתית, משפטית - ושם מתנהל קרב קשה. בין נאומים מאיימים של ראש הממשלה לבין החלטות המשטרה או הפרקליטים, ודעת הקהל נושבת מכאן לכאן. כל נאום פוליטי תוקפני של נתניהו מזין את דעת הקהל בתובנה חדשה, אך עשוי באותה העת להרגיז את אנשי המשפט והמשטרה. ההחלטה של ראש הממשלה לתקוף חזיתית את השוטרים עשויה עוד להתגלות כמזיקה.

שתי פצצות

אנשים שונים בזירה הפוליטית ששוחחנו איתם היום העריכו שבכל מקרה יהיה כתב אישום. שהרי לא ייתכן שתהיה הודעה כה חריפה של המשטרה, אשר תואמה במידה רבה עם הפרקליטים, תבוטל בסופו של דבר כולה. ייתכן שהודעת המשטרה תקוצץ, וגם אם האישום בשוחד יוסר - ואפילו בשני התיקים - הבסיס העובדתי לעבירות הפרת אמונים יגרור את ראש הממשלה לתוך מאבק שהוא כולו פלילי-משפטי, וכבר לא פוליטי, כפי שהוא מנהל עכשיו.

עד אתמול, ייתכן שנתניהו האמין שהוא עשוי לגרום ליועץ המשפטי לממשלה להטיל ספק בנוגע לתיקים. היועמ"ש אביחי מנדלבליט יכול היה אולי לקבל המלצות משטרה מרוככות ולמסמס אותן בדרכו, אך משהמשטרה הפילה שתי פצצות כבדות, הוא יתקשה לעשות זאת. כך שמבחינת נתניהו השאלה היא כבר לא אם ומה - אלא מתי זה יקרה.