חוק מילצ'ן: יובל שטייניץ כשר האוצר מנע את הארכתו

החוק, המאפשר פטור ממס לא התחייבות לתושבים חוזרים, היה אמור להשתנות מ-10 שנים ל-20 שנה בממשלת נתניהו השנייה ■ שר האוצר דאז יובל שטייניץ מנע את החקיקה

יובל שטייניץ / צילום: איל יצהר
יובל שטייניץ / צילום: איל יצהר

בעת כהונתו כשר אוצר בממשלת נתניהו השנייה, השר ד"ר יובל שטייניץ מנע חקיקת תקנות שהיו מאפשרות להאריך את הפטור ממס לתושבים חוזרים ועולים חדשים מ-10 ל-20 שנה.

מבדיקת "גלובס" עולה כי הדרג המקצועי ברשות המסים קידם תקנות בתקופתו של שטייניץ כשר אוצר, שלפיהן השקעת הון במיזמי בנייה להשכרה ארוכת-טווח הייתה מזכה תושבים חוזרים ועולים חדשים בהארכת הפטור המלא ממס על הכנסות מפעילות בחו"ל לתקופה של 20 שנה. ההצעה נדונה בדרגים המקצועיים באוצר וברשות המסים, אך נדחתה בסופו של דבר על-ידי שטייניץ בהמלצת הדרג המקצועי באוצר. גורמים שעסקו בקידום התקנות אמרו ל"גלובס" כי לא ידוע להם על מעורבות גורמים פוליטיים בקידום ההצעה.

המלצות המשטרה להעמיד לדין את ראש הממשלה, בנימין נתניהו, באשמת קבלת שוחד בתיק המתנות (תיק 1000) מתבססות, בין היתר, על החשד כי נתניהו פעל להארכת הפטור ממס לתושבים חוזרים מ-10 ל-20 שנה, מתוך מטרה לסייע בכך למיליארדר הישראלי, ארנון מילצ'ן. זאת, על-ידי חקיקת "חוק מילצ'ן".

הפטורים הוענקו ללא כל התחייבות מצד הנהנה מהם, ואולם במסגרת זו הושארה אפשרות להאריך את הפטור מ-10 ל-20 שנה אם התושב החוזר (או העולה החדש) יחליט בנוסף להשקיע בישראל מהונו הפרטי. אפשרות זו נותרה לא מעשית עד היום, משום שרשות המיסים לא השלימה את התקנת התקנות שמסדירות אותה, וקובעות, למשל, מה יהיה סכום ההשקעה המינימלי שיזכה בפטור הכפול.

מה שלא היה ידוע עד כה ומתברר כעת מבדיקת "גלובס" הוא כי רשות המסים יזמה תקנות כאלה, שהיו מאפשרות את הארכת הפטור ל-20 שנה, בתקופת כהונתו של דורון ארבלי כמנהל רשות המסים. גורמים שהיו מעורבים בקידום היוזמה, אמרו ל"גלובס" כי היוזמה נולדה במחלקת החקיקה ברשות המסים וכי לא חשו במעורבות כלשהי מצד הדרגים הפוליטיים.

לדבריהם, הרעיון היה לקדם את נושא הבנייה להשכרה ארוכת-טווח באמצעות עידוד תושבים חוזרים ועולים להשקיע הון במיזמי בנייה להשכרה. באותה תקופה עלו גם הצעות לעודד גופים מוסדיים להשקיע בבנייה להשכרה ארוכת-טווח. לדברי אותם גורמים, התקנות הוצגו לדרג המקצועי באוצר לפחות בישיבה אחת. אותם גורמים הדגישו כי ההצעה לא כללה את הארכת הפטור מדיווח על הכנסות בחו"ל מעבר ל-10 השנים הקבועות בחוק "מילצ'ן".