העדים בתיקי נתניהו נחשפים: אייל גבאי וזאב פלדמן

במסגרת 180 העדויות שניתנו בתיקים 1000 ו-2000, "גלובס" חושף רשימה נוספת של בכירים במשרדי הממשלה שזומנו לתת עדות ■ בין הפקידים שהעידו: מנכ"ל משרד רה"מ לשעבר, סגן נציב מס הכנסה לשעבר וראש רשות המסים

בנימין נתניהו  / צילום: איל יצהר
בנימין נתניהו / צילום: איל יצהר

שתי יממות לאחר פרסום המלצות המשטרה בתיקים 1000 ו-2000, חושף "גלובס" שמות חדשים ברשימת העדים בתיקים אלה. על סמך עדויות אלה וחומרי חקירה נוספים, החליטה המשטרה להמליץ לפרקליטות להעמיד לדין של ראש הממשלה בנימין נתניהו באשמת עבירות שוחד, מרמה והפרת אמונים.

על-פי הודעת המשטרה, חומרי החקירה מכילים 180 עדויות שנגבו מ-80 עדים, 6 מהם נחקרו מחוץ לגבולות ישראל. לצד השמות המוכרים בפרשה, ובראשם המיליארדר ארנון מילצ'ן, החשוד במתן שוחד לנתניהו, המיליארדר ג'יימס פאקר, ח"כ יאיר לפיד ופוליטיקאים נוספים, נמצאים ברשימה גם אישים שמילאו תפקידים בכירים מאוד בממשלה באותה עת.

כפי שנחשף אתמול (ג') ב"גלובס", מנהל רשות המסים, משה אשר, העיד במשטרה באותה פרשה שבה נחקר ח"כ לפיד ששימש אז שר האוצר. פרשת חוק מילצ'ן, או החשד כי נתניהו פעל להשיג הטבות מס עבור ידידו ארנון מילצ'ן, כביכול בתמורה לטובות ההנאה שקיבל ממנו, הביאה את המשטרה לזמן לעדות בנוסף ללפיד ולאשר גם את צמרת משרד האוצר באותה עת. לפיד עצמו רמז לכך כשאמר שנועץ באנשי משרדו בטרם החליט שלא לאפשר את השינוי בחוק, שאותו ביקש על-פי החשד נתניהו. 

מעורבים נוספים בתיקי נתניהו
 מעורבים נוספים בתיקי נתניהו

אנשי האוצר: לא רק לפיד 

ככל הידוע, הדרג המקצועי באוצר, בראשות המנכ"לית דאז יעל אנדורן, התנגד בחריפות למימוש התקנות שהיו מאפשרות לבעלי הון יהודים המתגוררים בחו"ל להאריך את הפטור ממס המוענק להם כיום, מ-10 ל-20 שנה. הארכת הפטור הצריכה אישור שר האוצר לתקנות המסדירות את הנושא וקובעות בין היתר מהי השקעה משמעותית המזכה בפטור המוארך. אתמול חשף "גלובס" כי רשות המסים הכינה תקנות כאלה בתקופת כהונתו של שר האוצר יובל שטייניץ - אך הן נפסלו על-ידי שטייניץ, ובמקומן לא הוכנו תקנות חדשות. שטייניץ לא זומן להעיד בפרשה.

פרשה כלכלית נוספת שעליה מתבססות המלצות המשטרה היא בעניינו של איש העסקים ראטן טאטא, שותפו וידידו הוותיק של מילצ'ן. במסגרת פרשה זו עולה מחומר החקירה כי בסוף 2009 פעל נתניהו לקדם מיזם להקמת מפעל לייצור רכב של קונצרן טאטא באזור סחר חופשי בבקעת הירדן. טאטא נתן עדות במשטרה במהלך ביקורו האחרון בישראל שנערך לפני מספר שבועות לרגל כנס שיזם מנהל תחליפי נפט במשרד ראש הממשלה.

עד מרכזי נוסף בפרשה זו הוא מי ששימש באותה עת מנכ"ל משרד ראש הממשלה, אייל גבאי, שעל-פי חומר החקירה עמד בראש צוות לקידום המיזם. על-פי חומרי החקירה, היוזמה לא יצאה בסופו של דבר אל הפועל, על רקע התנגדות גורמי מקצוע במשרד ראש הממשלה ובמשרד הביטחון. גורמים אלה העלו שלל הסתייגויות מהמיזם וטענו בין היתר כי מדובר בפרויקט שלא יתרום למשק וישית עלויות אבטחה כבדות על ישראל.

רו"ח פלדמן - עד במשפט וינרוט

ל"גלובס" נודע כי אדם נוסף שמסר במשטרה עדות בתיק 1000 הוא רו"ח זאב פלדמן, לשעבר סגן נציב מס הכנסה. פלדמן ניהל בארץ משך שנים את עסקיו של ארנון מילצ'ן, החשוד במתן שוחד לראש הממשלה נתניהו. פלדמן, דמות מוכרת מאוד בעולם העסקים, נחקר בנוגע לפרשיות טאטא וערוץ 2 הממוזג - שני מקרים שבהם המשטרה חושדת כי נתניהו התערב לטובת אינטרסים של מילצ'ן במסגרת מערכת היחסים שהייתה בין השניים.

במארס 2011, לאחר פיגועי התופת במומבאי, הודו, חזר מילצ'ן לעסקי הביטחון, שבהם עשה את ראשית הונו, והקים חברת אבטחה עם יו"ר טאטא, שהפכה לאימפריה בהודו. את השותפות בין טאטא למילצ'ן ניהל פלדמן.

בדוח סיכום חקירת נתניהו כתבה המשטרה כי על-פי החשד, נתניהו פעל לטובת המיזם המסחרי שמילצ'ן היה מעוניין בקידומו כחלק משותפות שלו עם ראטן טאטא ההודי. "על-פי החשד, ראש הממשלה פעל וניסה לקדם את הנושא לבקשת מילצ'ן אל מול גורמים במשרד ראש הממשלה ומשרד הביטחון, אשר הביעו את התנגדותם לקידום הפרויקט".

בנוסף, על-פי החשד של המשטרה, ראש הממשלה פעל על-מנת לקדם את כניסתו של מילצ'ן כבעל מניות בערוץ 2 "המאוחד", השקעה שמילצ'ן חפץ בה כלכלית. על-פי החשד נתניהו פעל בנושא אל מול גורמי משרד התקשורת בעודו מכהן כשר התקשורת.

לפי פרסומים בעיתון "הארץ", כדי להוציא את המהלך לפועל התקיימו מספר פגישות בהרכבים משתנים, בהן השתתפו בין היתר מילצ'ן ונתניהו עצמם; מנהל עסקיו של מילצ'ן בישראל, זאב פלדמן; ושלמה פילבר, מנכ"ל משרד התקשורת (החשוד בתיק 3000 שפעל במרמה לקידום ענייניה של בזק).

שמו של פלדמן עלה בעבר לכותרות בהקשר פלילי נוסף: הוא שימש עד מפתח במשפט שבו הואשם עו"ד יעקב וינרוט, פרקליטו של נתניהו, במתן שוחד לפקיד השומה שוקי ויטה. פלדמן היה שותפו של וינרוט בייצוג האוליגרכים ארקדי גאידמק ומיכאל צ'רנוי מול רשות המסים. וינרוט, חשוב להזכיר, זוכה מכל האישומים נגדו.

רשימת העדים: מלפיד ועד אלקין ולוין

ברשימת העדים בפרשיות תיק 1000 ו-2000 נמצאים גם בכירים בקשת הפוליטית, ביניהם כאמור יאיר לפיד. גם השר להגנת הסביבה, זאב אלקין (הליכוד), העיד במשטרה בשאלת קידום החוק שיפחית את תפוצת "ישראל היום", במסגרת תיק 2000.

שר התיירות, יריב לוין (הליכוד), מסר עדות גם הוא בתיק 2000. בתקופה הרלוונטית, כאשר חוק "ישראל היום" הונח על שולחן הכנסת, היה לוין יו"ר ועדת הכנסת שבה קובעים ומשבצים את הוועדות הרלוונטיות לטיפול בחוקים. לפי העדויות אשר בידי המשטרה, לוין הוזמן, ביחד עם השר זאב אלקין, באחד מימי שישי לבית ראש הממשלה כדי לדון בדרך הטיפול בחקיקה.