בנק ישראל: נאפשר לקרנות זרות לרכוש חברת כרטיסי אשראי

פרסם את הקריטריונים הסופיים לרכישת החברות ■ הגדיל את היקף גרעין השליטה הנדרש מ-20% ל-30% מהמניות

חדוה בר / צילום: תמר מצפי
חדוה בר / צילום: תמר מצפי

בנק ישראל פרסם היום (א') את המסמך הסופי שמגדיר את הקריטריונים למי שיוכל לרכוש חברת כרטיסי אשראי או להיות בעל רישיון סולק. בנק ישראל ציין כי יאפשר לקרנות השקעה לרכוש את ישראכרט ולאומי קארד. בנוסף, יאפשר לגופים ריאליים ופיננסים גם מחו"ל לרכוש את החברות, בתנאי שאלה עומדים בחוק הריכוזיות, כלומר שאינם גופים בעלי היקף פעילות מהותי.

בנק ישראל אמנם יאפשר לקרנות זרות לרכוש שליטה באחת מחברות כרטיסי האשראי, או הוא מתנה זאת בכך שלקרנות כבר קיים רישיון דומה במדינה מפותחת. "על הקרן להיות בעלת היתר מאחת ממדינות ה-OECD לשלוט בגוף פיננסי", נכתב במסמך.

במסגרת המסמך, בנק ישראל גם הקשיח את התנאים באשר לגרעין שליטה הקשור לחברות כרטיסי אשראי, וקבע גם הגרעין יורכב מהחזקה של 30% מהמניות (לעומת 20% בדרישות שפורסמו בעבר), וזאת בכדי שהגרעין יהיה יציב יותר. מצד שני, בנק ישראל מקל בנושא בדיקת החוסן בהחזקה במניות העודפות שמעבר לגרעין השליטה.

לדברי בנק ישראל, הקריטריונים המרכזיים על פיהם יינתן היתר שליטה כוללים היבטים של יושר ויושרה, חוסן פיננסי, ניסיון עסקי רלוונטי בתחום הסליקה והפיננסיים, והיעדר ניגודי עניינים. "בנוסף, תיבחן אסטרטגיית ההשקעה של הגופים שיבקשו לרכוש את החברות, כדי לוודא שמדובר בגופים שבכוונתם להוות גורם משמעותי בשוק הסליקה והאשראי בישראל, ולתרום לתחרות בענף הפיננסי", כותב בנק ישראל ובכך רומז שהיה רוצה לראות את חברות כרטיסי האשראי הופכות לבנקים.

בעקבות ההודעה המפקחת על הבנקים, ד"ר חדוה בר מסרה היום: "היום התקדמנו בעוד שלב קריטי ליישום הרפורמה לקידום התחרות. מהפגישות שאנו עורכים עם רוכשים פוטנציאלים של חברות כרטיסי האשראי ובתי השקעות עולה באופן ברור הצורך שלהם בוודאות רגולטורית, ולכן נוודא שהסביבה הרגולטורית תהיה תומכת ככל האפשר, כדי שהחברות ירכשו על ידי גופים רציניים ויוכלו לממש את יעדי הרפורמה".