זיר"ה לפייסבוק: הורידו פרסומות מתוכן פיראטי והעבירו תגמולים

הארגון, המייצג את תאגידי התוכן קשת, רשת, ערוץ 10, הוט, yes ויונייטד קינג, פנה למנכ"לית פייסבוק ישראל, לאחר שהעלתה פרסומות של עשרות מפרסמים ישראלים באתרים ששידרו תוכני מקור בעברית באופן פיראטי, כפי שנחשף ב"גלובס"

עדי סופר תאני / צילום: איל יצהר
עדי סופר תאני / צילום: איל יצהר

ארגון זיר"ה (זכויות יוצרים ברשת האינטרנט), המייצג את תאגידי התוכן קשת, רשת, ערוץ 10, הוט, yes ויונייטד קינג, פנה אתמול (א') למנכ"לית פייסבוק ישראל, עדי סופר-תאני, בדרישה להפסיק לבצע פעולות שמסייעות ומעודדות הפרת זכויות יוצרים.

במכתב ששלח עו"ד ערן פרזנטי ממשרד מ. פירון ושות', דורשת זיר"ה לא רק להפסיק לאלתר שילוב פרסומות על גבי תכנים המפרים זכויות יוצרים, אלא גם לפצות את חברות הארגון במלוא סכום ההכנסות שנצברו מה פרסומות שהוצמדו לתכנים אלה. לפייסבוק הוקצבו 5 ימים לתקן את הדרוש תיקון, לפני שזיר"ה תפנה לערכאות משפטיות.

המכתב נשלח בעקבות חשיפת "גלובס" כי מערכת הפרסום של פייסבוק Facebook Audience Network מעלה פרסומות של עשרות מפרסמים ישראלים, בהם בזק, תנובה, סקודה ולפ"מ, על תכנים ישראלים שמועלים באופן פיראטי לאתרים שבהם פועלת מערכת הפרסום של פייסבוק, זאת אף שפייסבוק מבטיחה כי היא בודקת ומאשרת את כל האתרים והאפליקציות ששותפים לרשת הפרסום. מדובר באתרים מחוץ לפייסבוק שבהם פועלת הרשת במטרה להרחיב את טווח הנגיעה של המפרסם.

הפרסום ב"גלובס" הציג פרסומות שעלו באחד מאתרי הווידאו הפופלריים בעולם - דיילי מושן. באופן פרדוקסלי, עם המפרסמים שהפרסומות שלהם עלו לצד התוכן הפיראטי נמנו גם yes והוט.

ארגון זיר"ה הוקם על-ידי בעלי זכויות בהפקות מקור ישראליות, ומטרתו לפעול למיגור גניבת התכנים והפרת זכויות יוצרים של המפיקים באתרים הפיראטיים ובתוכנות שונות.

"מרשתנו הופתעה לגלות שהינכם פועלים לעידוד הצריכה של תכנים פיראטיים באמצעות מתן אפשרות שימוש ופרסום קמפיינים בשירות שלכם, וזאת ללא בקרה, ניטור ובדיקה מטעמכם בדבר מקור התכנים שעל גביהם מולבשות הפרסומות מושא השירות, כאשר דה-פקטו פעמים רבות התוכן הוא פיראטי ומפר זכויות יוצרים בין היתר של מרשותנו".

כזכור, עם פרסום הידיעה ב"גלובס" הודיעה פייסבוק כי תבדוק את הנושא, אך לפי המכתב גם 5 ימים לאחר הפרסום השירות ממשיך לפעול על גבי תכנים מפירי זכויות. "השירותים המפרים שלכם מסבים נזקים כלכליים מסחריים עצומים למרשתנו", נכתב במכתב, "ומהווים סיוע באופן יזום לביצוע הפרה משוועת של הדין, תוך גריפת הכנסות שלא כדין מכך".

עוד נטען כי פעולות פייסבוק מהוות הפרת זכויות יוצרים בהתאם להוראת חוק זכויות יוצרים, ומוזכר כי סכום הפיצוי הסטטוטורי הקבוע בחוק על כך הוא 100 אלף שקל לכל הפרה. "מרשתנו רואה בכם בעלי אחריות עקיפה לאותן הפרות", נכתב במכתב, שבו נתבע כאמור טיפול בהפרות ומתן פיצוי כספי.