ללא שימוש גובר במסחר, אין לביטקוין ערך אמיתי

על-מנת לנסות להעריך באופן ריאלי את שוויו של הביטקוין, יש לבחון את פוטנציאל השימוש האמיתי בו, כמטבע אמיתי במסחר ■ לפחות בטווח הקצר והבינוני, נראה כי מתפתחת בועה גדולה בביטקוין ■ דעה

ביטקוין / צילום: Benoit Tessier, רויטרס
ביטקוין / צילום: Benoit Tessier, רויטרס

האם הביטקוין הוא בועה? זו "שאלת מיליון הדולר" והתחזיות שונות ומגוונות. רבים סבורים שערך הביטקוין צפוי לרדת ולחזור לשאוף לאפס, בעוד אחרים חוזים שיעלה ושיגיע למיליון דולר ליחידה. מאמיני הביטקוין מבססים את תחזיותיהם על שני עקרונות: האחד, שהביטקוין יהפוך לזהב של ימינו. כלומר, לשומר ערך בפני אינפלציה, השקעה של מקלט בטוח המשמר ערך במקרה של אסון כלכלי. העיקרון השני, שמטבעות דיגיטליים ייקחו חלק גדל והולך בשימוש במסחר; ויומרו תמורת מוצרים, סחורות ושירותים. ומאחר שביטקוין הוא המטבע הדיגיטלי הראשון ובעל האמון הרב ביותר כיום, ערכו צפוי עוד לזנק.

אני סבור, כי על-מנת לנסות להעריך באופן ריאלי את שוויו של הביטקוין, יש לבחון את פוטנציאל השימוש האמיתי בו, כמטבע אמיתי במסחר. סך שוויים של המטבעות הווירטואליים מוערך היום בכ-300 מיליארד דולר, כאשר מתוכם היקף הביטקוין הוא כ-150 מיליארד דולר, פחות מאחוז מהיקף היצוא של סחורות ושירותים, המוערך בכ-25 טריליון דולר בשנה.

השווי הכולל קטן גם ביחס לנפחי התשלומים במזומן ובכרטיסי-אשראי המוערכים בכ-12 טריליון דולר. כך שלכאורה, לביטקוין יש עוד הרבה לאן לטפס. מספיק שחלקו במסחר יגדל ל-2%, כדי שערכו יגדל לפחות פי 3 משוויו היום. אך בפועל, השימוש של ביטקוין במסחר הוא שולי ונמוך בעשרות מונים משוויו בפועל. להערכתי, הפער הזה, בין השווי הכולל של המטבע לשימוש בו בפועל למסחר, הוא הבועה הפוטנציאלית של הביטקוין. אם הפער הזה רק יתרחב והשימוש בו במסחר לא יגדל, הרי שמדובר בבועה של ממש, שעתידה להתנפץ לרסיסים בעתיד הלא רחוק.

המצב היום הוא, שלא רואים מגמה מובהקת של שימוש הולך וגובר במסחר שאינו ספקולנטי במטבע. להיפך. הבנקים החלו לאחרונה להקשות אף יותר על העברת וקבלת כספים שמקורם או ייעודם בהמרת ביטקוין, ממניעים של איסור הלבנת הון. מטבע שאינו נזיל, איננו בבחינת מטבע. יתרה מכך, מספר בתי-העסק שניתן לשלם בהם בביטקוין הוא אפסי, וגם לא נראית מגמה של התרחבות באפשרויות התשלום בביטקוין. כך, שאם רק קשה יותר ויותר להמיר את הביטקוין למטבע אחר, ואין כמעט אפשרות לרכוש בו מוצר או שירות, בסופו של דבר לא יהיה בו ערך אמיתי, וערכו יקרוס.

מנגד, מבחינה טכנולוגית - כשבוחנים את הפוטנציאל העתידי של קבלת הביטקוין ומטבעות דיגיטליים אחרים בקניות באינטרנט, או אצל קמעונאים, נראה שאין חסם טכנולוגי. אם אמזון תחליט לקבל ביטקוין כמטבע, הרי שהיא תוכל לאפשר זאת בקלות, כפי שמאפשרת תשלום בפייפאל. גם בעולם הפיזי אין חסם טכנולוגי משמעותי. במסופי התשלום החכמים, ניתן לעשות שימוש בטכנולוגיות מגוונות, כמו קוד QR או BLE (סוג של בלוטות'), ולאפשר תשלום בביטקוין בנקודות קצה.

אך השאלה איננה טכנולוגית אלא עסקית. האם אמזון צפויה להתיר תשלום בביטקוין באתר הקניות שלה? להערכתי, התשובה היא לא. הרבה יותר סביר כי היא תנפיק מטבע דיגיטלי משלה. גם בעולם הקמעונאות הפיזית, לא נרשמה התעניינות ממשית מצד קמעונאים בארץ ובעולם, לאפשר קבלת ביטקוין.

נראה כי לפחות בטווח הקצר והבינוני מתפתחת בועה גדולה בביטקוין. ללא שימוש גובר במסחר, אין לביטקוין ערך אמיתי ולא צפוי ימשיך לעלות. כפי שזה נראה כרגע, המגמה של השימוש היא דווקא הפוכה. עם זאת, אין להשליך הערכה זאת על טכנולוגיית הבלוקצ'יין, שעוד יעשה בה שימוש נרחב לשימושים מגוונים, לאו דווקא למטבעות דיגיטליים.

■ הכותב הוא מנכ"ל וריפון ישראל וסגן נשיא לפיתוח עסקי בוריפון העולמית.