הארגונים העסקיים: "המדינה סוחטת אנשי עסקים"

דיון סוער בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת בעקבות תוכנית של האוצר לקדם במסגרת חוק ההסדרים מהלך שיחייב את המעסיקים לרכוש פוליסות ביטוח לעובדיהם למקרה של תאונות עבודה או מחלות מקצוע

דיון סוער בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת בעקבות תוכנית של האוצר לקדם במסגרת חוק ההסדרים מהלך שיחייב את המעסיקים לרכוש פוליסות ביטוח לעובדיהם למקרה של תאונות עבודה או מחלות מקצוע.

מטרת המהלך, כפי שהוסברה בהצעה שהובאה היום לדיון בכנסת, היא לצמצם את מספר הפגיעות בעבודה באופן שמעסיקים יהיו חייבים לבטח את עובדיהם מפני פגיעות בעבודה, כך שיהיה להם תמריץ להשקיע בהעלאת ברמת הבטיחות במקומות עבודה. לפי ההצעה, הפרמיות שיידרשו לשלם המעסיקים לחברות המבטחות, ישקפו את הסיכון הממשי במקומות עבודה.

המהלך המתוכנן מעורר תרעומת בארגונים המעסיקים: "מהלך כזה יוביל לקריסה של עסקים, לביטול של מערכות יחסי עובד מעביד וריבוי של פרילנסרים ועבודה כנגד חשבוניות", הזהירה היום (ב') מנכ"לית התאחדות המלאכה והתעשייה, רוית גרוס: "עד לאן נגיע? מדובר בחוק שיפגע אנושות בכל העסקים בישראל ובייחוד במעסיקים הקטנים שמתמודדים ממילא עם נטל מס כבד מאד. מעסיק שיפריש כסף לחברת ביטוח פרטית בנוסף להפרשות לביטוח הלאומי עלול להפחית את השכר לעובדיו וגרוע מכך, מעסיקים יעדיפו לעבוד מול עובדים בתמורה לחשבונית על פני העסקה ישירה, או שיאלצו לשדל עובדים לקבל תשלום מזומן- כדי שהפרמיה שהם ישלמו לחברת הביטוח לא תתייקר".

בהתאחדות התעשייה והמלאכה אמרו היום כי בדיקה שנעשתה בנושא העלתה כי הצעה זו מקודמת דווקא בתקופה שבה חלה ירידה של 28% במספר תאונות עבודה קטלניות במשק.

לדברי נשיא להב - לשכת ארגוני העצמאים והעסקים, רועי כהן, "זה טירוף מערכות: המעסיקים ימשיכו לשלם לביטוח הלאומי ובנוסף, יחויבו לרכוש פוליסות ביטוח באלפי שקלים עבור כל עובד. שוב העסקים הקטנים יאלצו לשלם את המחיר עבור רעיונות שבינם לבין המציאות אין שום קשר- כדי בדיוק בשביל זה הם משלמים לביטוח הלאומי שתפקידו להבטיח רשת ביטחון סוציאלית לאומית ולא פרטית, בבעלות חברות הביטוח".

כהן הוסיף ואמר היום כי "ממשלת ישראל הכריזה על מלחמה ביוקר המחיה, ברגולציה ובבירוקרטיה אבל בפועל היא נלחמת רק בעסקים הקטנים. אם יש למישהו בעיה עם רמת הבטיחות בענף הבניה- שיטפל בענף הבניה ולא יפגע בכל המגזר העסקי".

גם יו"ר נשיאות הארגונים העסקיים ונשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש ביקר היום בחריפות את המהלך המתהווה: "בין הכלי המוצע לבין צמצום תאונות העבודה במשק אין כל קשר", אמר והוסיף: "הסיבה האמיתית שעומדת מאחורי היוזמה הזאת היא להזרים כספים נוספים לקופת המדינה על גבם של המעסיקים. מחד, המדינה רוצה שהמעסיקים ימשיכו לשלם לביטוח הלאומי במסגרת הביטוח על העובדים, ומאידך היא רוצה לחייב אותם לשלם בנוסף ביטוח כפול- גם לחברות ביטוח פרטיות כך שבעת תאונה, מי שישלם לעובד שנפגע תהיה חברת הביטוח ולא המדינה. מדובר בהתנהלות שערורייתית, על גבול ההונאה והסחיטה של אנשי עסקים על ידי הממשלה שאין לה אח ורע במדינה מתוקנת. אם אנחנו מדינת חוק, יש לשים סוף לסחיטה בחסות הממשלה ולבטל לאלתר יוזמה פסולה זו".