קריסות המנופים: הקנסות לא מרתיעים - והאסונות מצטברים

35 איש נהרגו בתאונות באתרי בנייה ב-2017, ו-6 נוספים נהרגו מתחילת השנה ■ שלשום נהרגה עוברת אורח מקריסת מנוף בכפר-סבא ■ המקרה רק מזכיר שוב עד כמה גדולה הסכנה הטמונה באתרי הבנייה

זירת התאונה בכפר סבא / צילום: דוברות מדא
זירת התאונה בכפר סבא / צילום: דוברות מדא

ענף הבנייה ממשיך לגבות קורבנות, והפעם לא של עובדים בתוך האתר אם כי של עוברת אורח שחלפה עם רכבה סמוך לאתר בנייה בכפר-סבא ונהרגה מפגיעת מנוף. המקרה משלשום (א') רק מזכיר שוב עד כמה גדולה הסכנה הטמונה באתרי הבנייה, גם לחולפים בסביבתם אבל בעיקר לעובדים בהם, וכמה רופפת ההקפדה על כללי הבטיחות.

נזכיר כי בשנה שעברה נהרגו באתרי הבנייה 35 עובדים בתאונות שונות, והשנה, שרק התחילה, כבר גבתה שישה קורבנות נוספים. אף שסוגיית הבטיחות עלתה לסדר היום ביתר שאת בשנה האחרונה, ובעקבות כך גם ננקטו צעדים מצד משרד העבודה והרווחה, שהוא הגוף המופקד על התחום, היא עדיין מחייבת טיפול רחב יותר מכל העוסקים בתחום והרגולטורים - ובעיקר בהידוק הפיקוח והאכיפה של נוהלי הבטיחות על הקבלנים.

בנוסף לפיקוח של משרד העבודה והרווחה, אי אפשר שלא לשאול האם גם לרשויות המקומיות לא צריך להיות תפקיד משמעותי יותר בתחום הפיקוח על הבטיחות באתרי הבנייה בתחומן. בעבר כבר נטען כי פקודת העיריות מאפשרת לרשויות המקומיות לפעול בתחום, ומינהל הבטיחות במשרד העבודה והרווחה אף פרסם מסמך בו הוא קורא להן לפעול בנושא. עם זאת, ברשויות המקומיות מחזירים את הכדור למינהל הבטיחות וטוענים שאין זה מתפקידן של הרשויות.

כדי להבין עד כמה שכיחות עבירות הבטיחות באתרי הבנייה, מספיק לראות מה הניבה פעילות יזומה של מינהל הבטיחות במשרד העבודה והרווחה מאז תחילת השנה, פעילות יזומה שיצאה לפועל לאחר שתקנות חדשות המאפשרות הטלת קנסות כספיים על קבלנים נכנסה לתוקף. על פי נתוני המשרד, במהלך חודש ינואר לבדו ביקרו מפקחי מינהל הבטיחות ביותר מ-700 אתרי בנייה ברחבי הארץ ולאחר בדיקה הטילו קנסות בסכום כולל של כ-19 מיליון שקל. ההפרות הבולטות שנמצאו: עבודה על פיגומים ללא ציוד מגן, ועבודה על פיגומים שאינם תקינים; אי מינוי מנהל עבודה באתר; אי הדרכת עובדים בעבודה בגובה; חוסר בתסקירי בדיקה ובטיחות וחוסר בפנקסי הדרכה.

בין החברות שעליהן הוטלו קנסות ניתן למצוא גם שמות מוכרים של חברות גדולות כמו דניה סיבוס ואורתם סהר.

חשוב לציין כי במקביל להתקנת תקנות הנוגעות לקנסות הכספיים, עבר בשנה שעברה בכנסת גם חוק שמאפשר סגירת אתרי בנייה שבהם התרחשה תאונה קטלנית או כזו שהובילה לפציעה קשה.

"המדינה מוכנה לשלם את המחיר"

חבר הכנסת איציק שמולי, יוזם ויו"ר שדולת הבטיחות בכנסת, מספר שרק בשבוע שעבר התכנסה השדולה לדיון מיוחד שבו נשמעו בין השאר תלונות של מפעילי עגורנים שכאילו הגשימו את עצמן שלשום. "זה מזעזע. המנופאים אמרו שזה רק עניין של ימים עד שתתרחש עוד תאונה. והנה זה הגשים את עצמו לצערנו. גם כשזה מצליח להגיע לבית משפט, העונש שמנהלים יוצאים איתו בגלל גרימת מוות ברשלות זה 7,000 שקל. זה תג המחיר לחיי עובד באתר בנייה בישראל, ובשורה התחתונה המדינה מוכנה כנראה לשלם את המחיר הזה וכנראה גם חברות הבנייה", אומר שמולי, "מעדיפים לשלם פיצוי או קנס, ולא להשקיע את מה שצריך בבטיחות. זו הטרגדיה האמיתית".

לשאלה מה דרוש כדי לשנות את המצב הקיים משיב ח"כ שמולי: "צריך באופן דחוף להגדיל מספר הפקחים, ולצערי אין לזה שום זכר בתקציב הקרוב. צריך גם להשקיע באופן יותר רציני בהכשרה של העובדים, ובמקביל להחמיר מאוד בחקיקה ולהטיל האחריות לא רק על הש.ג. אלא גם על חברת הבנייה". ממרכז השלטון המקומי נמסר בתגובה: "תחום הבטיחות בעבודה מצוי תחת אחריות משרד העבודה והרווחה. למרות זאת ומתוך דאגה לשלום התושבים והעובדים, מקיים השלטון המקומי שיח והידברות עם אנשי המשרד, במגמה לבחון את יכולתן של הרשויות המקומיות לסייע בקידום הבטיחות באתרי בנייה, ובהתאם להסכמות ייערכו אף תיקוני חקיקה שיסדירו הסוגיה".

21 קריסות מנופים בשמונה שנים

"זה היה עניין של זמן עד שההפקרות באתרי הבנייה תזלוג מחוץ לגבולות האתרים ותתחיל לגבות מחיר יקר גם מהציבור ולא רק מעובדי הבניין", אמרו בקו לעובד. "בשמונה השנים האחרונות התרחשו 21 קריסות של מנופי צריח, אבל על חלק מהן נודע למשרד העבודה, המופקד על בטיחות בעבודה, רק לאחר שנים.

"כמעט מחצית מקריסות העגורנים היו של מנופים ישנים שיוצרו בשנות ה-70 וה-80. 12% יוצרו בשנות ה-70 ו-17% יוצרו בשנות ה-80. כמו כן, יש רק שישה בודקים שאחראים על בדיקה בטיחותית של כ-1,800 מנופים בישראל. אם לא די בכך, חוסר תיאום בין משרד העבודה למשרד התחבורה מביא לכך שיש יותר מ-350 מנופים פעילים כיום ללא רישיון, ולרשויות לא ברור אם הם תקינים בטיחותית".

הדס תגרי, מנהלת הקואליציה למאבק בתאונות הבניין, אמרה היום כי "ההפקרות באתרי הבנייה שאנו חוזרים ומתריעים עליה גבתה הפעם את חייה של עוברת אורח. ממשלת ישראל, בהובלת שר האוצר משה כחלון ובסיוע שר הבינוי והשיכון יואב גלנט, מובילים תנופת בנייה חסרת מעצורים אשר מותירה את העובדים ואת הציבור הרחב נטול הגנות מפני סכנות האתרים. רק 22 מפקחי בטיחות ל-13 אלף אתרי בנייה, תאונות קטלניות אינן נחקרות על ידי המשטרה אשר האוצר מסרב לתקצב את פעילותה בנושא, רשם הקבלנים במשרד השיכון אינו פועל כנגד חברות קבלניות רשלניות, והרשויות המקומיות יושבות באפס מעשה. שבוע אחר שבוע אנו עדים לטרגדיות באתרי הבנייה אשר תהודתן מוגבלת שכן הנפגעים רחוקים לרוב מהעין והלב.

"רק לפני שבועיים החליטה הממשלה להתיר הבאתם של 6,000 עובדים זרים נוספים לאתרים, למרות שגם לביטחונם של העובדים הקיימים אין היא מצליחה לערוב. בעקבות זאת פנתה הקבוצה למאבק בתאונות בניין ליועץ המשפטי לממשלה בדרישה להורות לממשלה להימנע מיישום ההחלטה עד שתנקוט בצעדים שנדרשה על ידו להבטחת בטיחות העובדים ועד ששיעור הנפגעים, העומד על פי כמה מזה שבמדינות מערביות, יירד באופן דרסטי, ואנו ממתינים לתשובתו ולסיועו לעצור את השגרה הזו".

ברשות המנופאי נמצאו סמים; המשטרה בודקת

בתאונה שאירעה שלשום אחר הצהריים בכפר-סבא קרס חלק ממנוף מתנייע, שעבד באתר בנייה בחלקה הדרומי של העיר כפר-סבא, ונחת על מכונית. אנשי מד"א שהגיעו למקום מצאו סמוך לרכב שנפגע אישה עם פגיעה רב מערכתית קשה ולא נותר להם אלא לקבוע את מותה. ההרוגה היא נטע רוטמן (52) מקריית אונו, מנהלת מחלקת ייעוץ בעמותת נגישות ישראל. רוטמן יצאה מבניין משרדים סמוך בו ממוקמים משרדי העמותה בשעה שהתאונה התרחשה.

אתר הבנייה בו התרחשה התאונה ממוקם סמוך לכניסה הדרומית לכפר-סבא, למרכז מסחרי ולתחנת דלק. באתר, שבו פועלת חברת שובל הנדסה, ובניין עוסקים בעבודות חפירה ודיפון לקראת בניית חמישה מפלסי חנייה תת קרקעית ומבנה משרדים. ממינהל הבטיחות במשרד העבודה והרווחה נמסר כי האתר נסגר בעקבות התאונה ל-48 שעות. מהמשטרה נמסר היום כי נפתחה חקירה בעקבות האירוע, מעצרו של המנופאי הוארך בגין שתי האשמות: גרימת מות ברשלנות ואחזקת סמים.

עוד נמסר ממשרד העבודה כי לחברת שובל הנדסה היסטוריה קודמת של תאונות קטלניות באתרי בנייה. "בספטמבר 2003 נפל עובד מגובה 9 מטרים בעת שעבד על גג מבנה ובאוקטובר 2015 נהרג מפעיל עגורן בשם סמיון חודוש באתר בנייה בעת שטיפס בסולם העגורן", כך סיפרו היום במשרד.

מחברת שובל נמסר היום: "אנחנו המומים וכואבים את מותה של האישה ומשתתפים בצער משפחתה. המדובר במנוף זחל, שהופעל על ידי קבלן משנה ונבדק ואושר על ידי בודק מוסמך ב-16 בינואר. למפעיל מנוף הזחל, יש רשיון כחוק ובתוקף. לצערנו הרב, מסיבה בלתי ברורה שתיחקר כמובן לעומק המנוף התקפל והתרסק. החברה תשתף פעולה עם כל הגורמים הרלוונטיים ותציג בפניהם את האישורים הנדרשים".