עקב חשיפת "גלובס": הרכבת דוחה בחצי שנה פתיחת הקו לי-ם

לפי הודעת הרכבת, "טרם התקבלו כל האישורים הרגולטוריים הנדרשים לצורך הפעלת הקו לשימוש מסחרי לנוסעים כמפורט בדוח התקופתי; לפיכך, להערכת החברה, הפעלה כאמור צפויה להידחות בכ-6 חודשים"

הקו המהיר לירושלים / צילום: עמירם ברקת
הקו המהיר לירושלים / צילום: עמירם ברקת

חודש בלבד לפני פתיחתו המתוכננת של הקו המהיר לירושלים, דיווחה הבוקר (ד') רכבת ישראל לבורסה כי הוא ייפתח באיחור של חצי שנה. זאת, לאחר ש"גלובס" חשף בתחילת השבוע כי העבודות רחוקות מלהסתיים וכי מומחים ומהנדסי בטיחות מזהירים כי אם אכן יופעלו הרכבות בסוף חודש מארס, כפי שהכריזו בימים האחרונים שר התחבורה, ישראל כ"ץ ובכירי משרדו - עלול "להתרחש אסון".

 על רקע חשיפת "גלובס" זימן מפכ"ל המשטרה, רוני אלשיך, פגישה עם הנהלת רכבת ישראל בנוגע להפעלת הקו. במהלך הפגישה, שהתרחשה אתמול, הגדירו נציגי כוחות ההצלה את האמצעים הבטיחותיים הנדרשים ואת האימונים ההכרחיים לשם הפעלתו המסחרית המלאה של הקו - דבר שהוביל כאמור לדחיית הפעלתו. בפגישה נכחו אנשי רכבת ישראל וגם נציגי שאר כוחות ההצלה.

"טרם התקבלו כל האישורים הרגולטוריים הנדרשים לצורך הפעלת הקו לשימוש מסחרי לנוסעים כמפורט בדוח התקופתי", נכתב בדיווח של הרכבת לבורסה. "לפיכך, להערכת החברה, הפעלה כאמור צפויה להידחות בכ-6 חודשים, וזאת בכפוף לקבלת כל האישורים כאמור. העבודה על הקו נמשכת בתכליתיות ובנחישות, ובכלל זה השלמת הנחת המסילות, הקמת אמצעי החשמול והמוכנות לנסיעת רכבות. נסיעות המבחן בקטעי הקו המחושמלים כבר החלו, הסמכת הנהגים נמצאת בעיצומה וצוותי תחנת ירושלים-נבון משלימים את ההכנות לפתיחת התחנה. החל מהשבועות הקרובים יתקיימו נסיעות מבחן, אימונים והדגמות לאורך הקו, בכלל זה עם נוסעים, באישור מיוחד של המשטרה וכוחות הבטיחות. הנסיעות המסחריות בקו עתידות להיפתח רק עם השלמת כל האמצעים שדרשה משטרת ישראל, בעוד מספר חודשים", נכתב בהודעת הרכבת.

בתגובה לדיווח של הרכבת לבורסה, אמרה היום ל"גלובס" דוברת המשטרה, מירב לפידות, כי "לא נסכן את חיי הנוסעים רק כדי לאפשר את פתיחת הקו במועד. אי-אפשר לפתוח רכבת מבלי שיהיה מענה לחילוץ והצלה". לדברי לפידות, "המשטרה היא לא צוואר הבקבוק בפרויקט הזה. גם אם היינו מורידים את הדרישות שלנו לאפס - הרכבת לא ערוכה לפתוח את הקו במארס. אופרטיבית, לרכבת אין שום יכולת לעמוד בהבטחה שלהם להתחיל בהפעלה מסחרית של הקו. המשטרה יחד עם כוחות הכיבוי וההצלה ומד"א מלווים את הרכבת מתחילת הדרך, ואין שום סיבה הגיונית לכך שהיא לא עומדת בדרישות האלה".

דוברת המשטרה הוסיפה כי "על-מנת להקל על הרכבת ולבוא לקראתה, המשטרה וכוחות ההצלה הכינו מדרג של דרישות: מדרג ראשוני שיאפשר פתיחת הקו באופן מיידי, מדרג ביניים שיאפשר את הפעלת הקו למשך שנה וחצי, ומדרג סופי שבו תחויב הרכבת החל מחמש שנים להפעלת הקו".

"אולי מיהרו ברכבת עם הצהרות?"

הבוקר עלתה הפרשה לדיון גם בוועדת הכלכלה של הכנסת - נושא שלא היה על סדר היום. יו"ר הוועדה, ח"כ איתן כבל, אמר במהלך הישיבה כי "מעבר לכך שבישראל כל מועד שקובעים יודעים שלא יעמדו בו, כיצד נוצר מצב שהרכבת מודעת לכך שיש בדיקות חירום וביטחון שצריכות להיעשות והם לא נעשו עד עכשיו? ברור לכל שאם כל הנושאים שנוגעים לבטיחות הנוסעים לא חלוטים - אסור להפעיל את הקו. אך יש כאן שאלה גדולה של ניהול: הרי הפרויקט של הרכבת לירושלים כבר נמצא איתנו משנת 2001, 17 שנה, ולא הצליחו למצוא זמן להכניס בדיקות בטיחות? אולי מיהרו ברכבת עם הצהרות על פתיחה במארס", אמר כבל.

מה חסר לרכבת
 מה חסר לרכבת

נציין, כי כבל אף שידר בתום הדיון מכתב לשר כ"ץ, שהגיע לידי "גלובס", ובו נכתב: "כיצד תתמודדו עם דרישות הביטחון והבטיחות ומה הם הסיכויים לפתיחת הקו בזמן? הוועדה דורשת הבהרות".

נזכיר, כי רק לפני חודש הזמין כ"ץ עיתונאים לנסיעת מבחן ראשונה של הקו באזור משמר איילון (קטע של 12 קילומטרים), והכריז על ה-30 במארס כמועד להפעלת המסילה הראשונה בפרויקט. בשבוע שעבר הודיע המשנה למנכ"ל משרד התחבורה, קובי בליטשטיין, כי החל מה-29 במארס ניתן יהיה לנסוע מירושלים לתל אביב ובחזרה ב-30 דקות. גם בשבוע שעבר הכריז מנכ"ל רכבת ישראל, שחר איילון, כי העבודות על הפרויקט יושלמו בזמן.

התעלמות מכללי הבטיחות

כאמור, מבדיקת "גלובס" עלה כי מרבית העבודות המהותיות בפרויקט טרם הסתיימו. כך, הנחת המסילות נמצאת עדיין בעיצומה, מערכות התקשורת במנהרות פועלות באופן חלקי, הנחת תשתיות החשמול עדיין לא הסתיימה, ולא בוצעו בדיקות התאמה חיוניות בין המערכות השונות. עוד נחשף, כי העבודות בוצעו תוך התעלמות מכללי הבטיחות במאמץ הקדחתני לסיים את הפרויקט בזמן. זאת, בזמן שמבקר המדינה כבר הזהיר בדוח האחרון כי החיפזון לסיים את הפרויקט עלול לסכן חיי אדם.

הקו המהיר לירושלים, שנחשב לפרויקט הגדול ביותר של משרד התחבורה, נאמד ב-7 מיליארד שקל ואמור לחבר את בירת ישראל למטרופולין גוש דן ואזור המרכז ולהביא להקלת גודש התנועה. משך זמן הנסיעה הצפוי בקו המהיר מתל אביב לבנייני האומה בירושלים, תחנת היעד הסופית של הקו שנמצאת בעומק של כ-80 מטרים מתחת לפני השטח, עומד על פחות מ-30 דקות.הפרויקט החל את דרכו עוד ב-2001, אולם בעקבות שורת ליקויים ניהוליים נדחה מועד השלמתו מ-2008 ל-2017, ולאחר מכן לסוף מארס השנה. אורכו הכולל של הקו הוא כ-57 קילומטר, מתוכם כ-32 ק"מ בתוואי חדש מאזור כפר דניאל ועד לירושלים, הכולל מערכת של 9 גשרים (באורך של כ-3 ק"מ) ו-5 מנהרות (באורך של כ-19 ק"מ). מערכת זו נועדה לאפשר קו נסיעה ישר, רצוף ומהיר.