ספידייטינג לגיוס נשים להייטק: האם ההפרדה עדיין רלוונטית?

חברת WomenHack מסן פרנסיסקו קיימה אירוע ראשון בישראל ■ המטרה: איתור כישרונות וקידום גיוס יותר נשים לתעשיית ההייטק

משרדי  ZipRecruiter  / צילום: איל יצהר
משרדי ZipRecruiter / צילום: איל יצהר

משרדי חברת זיפריקרוטר (ZipRecruiter) בתל אביב, שעת ערב מוקדמת. תחת מעטה דיסקרטיות, התכנסו כ-20 הייטקיסטיות צעירות. אחרי קצת סושי ויין לשחרור המבוכה, הן התיישבו לשיחה קצרה עם אבי גולן, סגן נשיא בחברה העולמית ומנהל מרכז המו"פ בישראל, שהכין אותן לאירוע ה"ספידייטינג" שיזם ארגון WomenHack הבינלאומי לראשונה בישראל.

באירוע הזה המשתתפות שאותרו מראש מקבלות הזדמנות לפגוש שבעה מעסיקים פוטנציאליים בערב אחד.

אף שזיפריקרוטר עצמה עוסקת בתחום הגיוס, היא לא הייתה היעד המרכזי של המפגש. החברה אירחה במשרדיה את המפגש הראשון בישראל של WomenHack, שמטרתו לקדם גיוס נשים לתעשיית ההייטק, ועל הדרך השתתפה בו גם היא כמגייסת.

ארגון WomenHack הוקם לפני כשנה בסן פרנסיסקו במטרה להגביר את ייצוג הנשים בהייטק. הארגון מאתר כישרונות נשיים מקומיים במקצועות שונים בתעשייה ומזמין אותן להשתתף בערבי "ספידייטינג" כאלה או לפחות להיכנס למאגר. כדי לייעל את התהליך, מקפידים ב-WomenHack לשמור על דיסקרטיות ולוודא שהמוזמנות, ועל אחת כמה וכמה המשתתפות שאישרו הגעה, לא יפגשו במקום את המעסיק הנוכחי שלהן.

"המטרה שלנו היא לגשר על הפער המגדרי בהייטק", אמרה ל"גלובס" רגע לפני תחילת האירוע ליסה בוגדיסט-קטייבה, אחראית האירועים של WomenHack באירופה המזה"ת, ארה"ב, קנדה ואמריקה הלטינית. "יצאנו לדרך בדצמבר 2016 והאירוע הראשון שעשינו, בסן פרנסיסקו, היה הצלחה גדולה. היום מונה הארגון צוות של 12 עובדים שפעילים ב-18 מדינות, 48 ערים, והשאיפה היא להגיע עד סוף השנה ל-24 מדינות. הכול התחיל אחרי שכמה מאנשי הצוות שלנו צברו ניסיון באירועים בפורמט כזה ללא הפרדה מגדרית. הפידבק שהם קיבלו היה שמדובר בפורמט נהדר, אבל עלתה השאלה מדוע לא מגיעות מספיק נשים לאירועים כאלה. הבנו שיש שוק לאירוע הפונה לנשים בלבד, ומאז שקיימנו אירוע אחד כזה לא הפסקנו".

ומדוע באמת לא הגיעו נשים לאירוע הגיוס הכללי?

"אני חושבת שלנשים יש פחות ביטחון, כיוון שזו עדיין תעשייה שנשלטת בידי גברים. גילינו גם שכשפנינו רק לנשים, הן הגיעו לא רק כדי למצוא עבודה, אלא גם לפגוש עוד כמוהן. רק לשם ההיכרות והמפגש".

את לא חוששת מיצירת מסלול מיוחד לנשים לצד המסלול ה"רגיל"? זה הרי ישיג את המטרה ההפוכה.

"אני לא חושבת שזה מה שיקרה. נשים יודעות שהן יכולות להתחרות במועמדים גברים. מה שאנחנו עושים זה קודם כול לגשר על הפער הקיים. גם לסופרז'יסטיות לקח זמן עד שהן יצרו שינוי. מעבר לכך, היום יש בפירוש חברות שרוצות יותר נשים והאירועים האלה מסייעים להן לאתר אותן".

מדוע דווקא "ספידייטינג"?

"אני חושבת שזה משום שאין עדיין דרך שבה תוכלו גם לייצר כל כך הרבה ראיונות בזמן קצר וגם תפגשי אחרות כמוך. בנוסף, החברות מקבלות מראש רשימה של הנרשמות. המעסיקים יכולים גם בהמשך, אחרי הערב, לבחור את מי להזמין בהתאם לצורכי החברה. אנחנו עוזרים לשני הצדדים גם לחברה וגם למועמדות".

אם זה כלי גיוס כל כך טוב, מדוע לא לאמץ אותו כשיטה לכולם?

"עדיין יש חברות שהכלי הזה לא מתאים להן".

איך נבחרו המועמדות?

"האירוע האחרון היה לדוגמה למעצבות, מפתחות ומנהלות מוצר. שלחנו מייל למועמדות עם הניסיון והרקע המתאים, שענו על דרישות האלגוריתם שלנו. מי שאישרו לנו שהן מעוניינות נוספו לרשימה שקיבלו המגייסים לפני האירוע. אנחנו גם לא מצפים שכל המוזמנות אכן יופיעו. בממוצע בכל אירוע יש כ-30 משתתפות".

ישראל היא מקום קטן. את תמיד עלולה לפגוש מישהי שמכירה מישהי, שאת לא רוצה שהיא תדע שאת מחפשת עבודה. איך מונעים את זה?

"אנחנו מוודאים שזה לא יקרה. מעבר לכך, אם מישהי מבקשת שלא להיכלל במאגר - אין בעיה. לפעמים יש כאלו שאין להן שום בעיה שהמעסיק שלהן יידע שהן מחפשות. זו הבחירה שלהן".

הערב התחיל. המשתתפות עברו בין השולחנות, ומדי כמה דקות נשמע הצלצול המתריע על סוף הראיון. כשבוע וחצי אחרי האירוע, שלוש מהמשתתפות דיווחו שהן נמצאות בתהליך קבלה לעבודה בעקבותיו.