אלפים מפגינים בדרום ת"א נגד גירוש הזרים: "הם זכאים לעזרה"

פעילי זכויות אדם ומבקשי מקלט מוחים נגד תוכנית הגירוש לרואנדה ■ שני חשודים נעצרו אחרי שאיימו לפגוע במשתתפים ■ במקביל, מאות מפגינים במקום אחר בדרום העיר בעד התוכנית ■ "שיצחצחו את המצפון שלהם במקום אחר"

ההפגנה, היום. / צילום: תומר פינס
ההפגנה, היום. / צילום: תומר פינס

אלפי בני אדם מפגינים הערב (שבת) בדרום תל-אביב נגד גירוש מבקשי המקלט לרואנדה. לפי תחילת ההפגנה, המשטרה עיכבה לחקירה שני חשודים שאיימו בפייסבוק לפגוע במפגינים. אחד מהם אף היה חמוש. במקביל, מתקיימת הפגנת נגד באזור התחנה המרכזית החדשה בהשתתפות מאות אנשים התומכים בתוכנית הגירוש.

"לא גירוש לא חולות, תשקמו את השכונות", קראו המפגינים נגד גירוש מבקשי המקלט, המתרכזים ברחוב לוינסקי בעיר. "מאוד חשוב להביע עמדה ולנסות לשנות את המצב הנוראי הזה", אמרה עירית לבנון, תושבת כפר-סבא. "צריך להשאיר את האנשים האלה ולעזור להם להיקלט, כי אלה אנשים הזכאים לעזרה. הם לא יכולים לחזור למדינה שממנה הם הגיעו. אני משמיעה את הקול הקטן שלי. אנחנו היינו מוכנים לקלוט אותם בעיר שלנו".

בהפגנה בעד הגירוש, אותה ארגנו תושבי דרום תל-אביב המכנים עצמם "עוטף התחנה המרכזית", ערכו המוחים אזכרה לאסתר גלילי, שנרצחה על ידי נתין זר מסודאן לפני שמונה שנים. בתה קורין ספדה לה וסיפרה: "יצאת למכולת ולא חזרת, ניצולת שואה שנלחמה כל יום על חייה".

שפי פז, אחת הפעילות הבולטות בדרום תל-אביב התומכת בגירוש, תקפה את ההפגנה שקוראת לעצור את שליחת מבקשי המקלט לרואנדה. "ההפגנה של 'המוסריון העליון' היא מפגן שנאה לתושבי ובעיקר לתושבות דרום תל-אביב", אמרה.

לדבריה, "אחרי שנגזלו מאיתנו הביטחון האישי, חופש התנועה, חופש הפולחן, הקהילות, הזכות לשייכות ולזהות, הם מייצרים פרובוקציה ענקית בחסות משטרת ישראל ומנסים לשדוד מאתנו גם את זכות המחאה. אנחנו לא נסכים. אנחנו נפגין נגד השקר ונגד הגזל ונשלח את כל מכוערי הנפש לצחצח מצפון במקום אחר".

ההפגנה, היום / צילום: יעל סיני
 ההפגנה, היום / צילום: יעל סיני

ההפגנה היום / צילום: תומר פינס
 ההפגנה היום / צילום: תומר פינס