אושרה מתכונת חדשה לחוק ההגבלים: ייקרא "חוק התחרות"

בין השינויים בחוק החדש: מונופול יוגדר כמי שיש לו כוח שוק משמעותי גם אם נתח השוק שלו נמוך מ-50%; מיזוגים של עד 360 מיליון שקל יאושרו אוטומטית; וכלל העסקים יהיו כפופים לרף עיצומים בשיעור של 8% מהמחזור

מיכל הלפרין / צילום: איל יצהר
מיכל הלפרין / צילום: איל יצהר

ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה היום (א') את המתכונת החדשה של חוק ההגבלים העסקיים, והוא ייקרא "חוק התחרות". במרכז החוק שאושר היום - חיזוק סמכויותיה ויכולת ההרתעה של רשות ההגבלים העסקיים לעידוד התחרות במשק ולהורדת יוקר המחיה.

במשרד הכלכלה והתעשייה אמרו היום כי הנוסח החדש של החוק מתאים אותו לשינויים המשמעותיים שחלו בכלכלה הישראלית בעשרות השנים האחרונות, ויקרבו את הדין למקובל בעולם בתחום ההגבלים העסקיים. אישור החוק עדיין טעון בהעברתו בכנסת.

השינויים העיקריים בחוק ההגבלים העסקיים מחילים את הגדרת המונופולין על כל מי שמחזיק בכוח שוק משמעותי - גם אם נתח השוק שלו נמוך מ 50%. הוא גם מצמצם את חובת הדיווח שקיימת כיום לרשות ההגבלים העסקיים על מיזוגים של חברות קטנות, וזאת תוך העלאת הרף הכספי שמחייב דיווח ממחזור משותף של 150 מיליון שקל בשנה למחזור משותף של 360 מיליון שקל בשנה.

ברשות ההגבלים העסקיים הסבירו את השינוי בכך שעליה במחזורים הכספיים המשותפים של החברות המתמזגות מתחייבת, בין השאר נוכח הצמיחה המשמעותית שחווה המשק הישראלי מאז שגובש הסעיף שנוגע לסוגיה זו בסוף שנות ה 90'. בנוסף, ברשות ההגבלים מציינים כי ביחס לשאר המדינות החברות בארגון ה-OECD, הנטל הרגולטורי לפיקוח על מיזוגים בישראל גבוה יחסית.

החוק החדש יאפשר גם את ביטול המגבלה שלפיה עיצום כלכלי מרבי שיוטל על חברה שמפרה אותו יהיה 24.5 מיליון שקל. עם שינוי החוק בכנסת, הרשות תוכל להטיל על חברות שמפרות אותו קנס בגובה של עד 8% ממחזור המכירות שלהן.

במשרד הכלכלה וברשות ההגבלים סבורים כי המצב הנוכחי מיטיב באופן שאינו מוצדק עם התאגידים הגדולים והחזקים במשק, שממילא מקיימים מחזורי מכירות שנתיים בהיקפים של מיליארדי שקלים, ובקנס המרבי שניתן לקנוס אותן כיום - אין כדי להרתיע.

במסגרת שינוי החוק והרפורמה שמתגבשת ברשות ההגבלים, משך זמני הבדיקה של עסקאות מיזוג והסדרים כובלים יקוצרו משמעותית: זמני ההמתנה לקבלת אישור להסדרים כובלים ולעסקאות מיזוג בין חברות יקוצרו מ-90 יום ל-30 יום בלבד.

בנוסף, מתוקף החוק החדש תעמוד לממונה על ההגבלים הסמכות להאריך את תקופת ההחלטה בבקשות לקבלת פטור ואישור למיזוגים לתקופה של 120 יום, וזאת במקרים שבהם הבדיקה תהיה מורכבת ותידרש פרקי זמן ארוכים יותר.

"שינוי חוק ההגבלים העסקיים הוא צעד נוסף לצמצום הנטל הרגולטורי והביורוקרטי המיותר ולהקלה על המסחר ועשיית העסקים במשק", אמר בתום הישיבה בוועדת השרים לחקיקה שר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן.

לדבריו, "הרפורמה תאפשר לרשות ההגבלים העסקיים להגביר את פעילות האכיפה האפקטיבית ולהפנות את משאביה לקידום התחרות במשק, תוך חיזוק ההרתעה נגד מונופולים וגופים אחרים שפוגעים בתחרות".

הממונה על ההגבלים העסקיים, מיכל הלפרין, התייחסה גם היא לקידום חוק התחרות החדש ואמרה כי "החוק במתכונתו החדשה יחייב בעלי עסקים לנהוג באחריות תחרותית, בד-בבד להפחתת הנטל הרגולטורי והקלה על העסקים הקטנים והבינוניים".