מתיחות בקואליציה על רקע חוק הגיוס

גפני: "לא בטוח שנאשר את תקציב 2019 בזמן" ■ מבחינת חוק יסוד תקציב המדינה, אין כל מניעה למשוך את ההצבעה בקריאה שנייה ושלישית על תקציב 2019 עד ליום 31 בדצמבר 2018

משה גפני / צילום: איל יצהר
משה גפני / צילום: איל יצהר

חברי הכנסת של הסיעות החרדיות מנצלים את ימי הדיונים בוועדת הכספים ואת ההכנה לתקציב המדינה לשנת 2019, כדי לדרוש את פתרון חוק הגיוס והצבעה של הקואליציה על כל החוקים (תקציב וגיוס) במקביל. בעוד חברי הכנסת של ישראל ביתנו, הודיעו היום שלא יתמכו בחוק יסוד: לימוד התורה, חוק האמור לכאורה להסדיר את סוגיית גיוס בני הישיבות, הודיע יו״ר ועדת הכספים משה גפני (יהדות התורה) שלא יכנס את ישיבת ועדת הכספים ביום ראשון הקרוב, דיון שאמור לאשר שינויים בתקציב 2018.

גפני אמר היום: ״לא בטוח שאנחנו נאשר את תקציב 2019 בזמן״.

תזכורת: בג״ץ קבע לפני מספר חודשים שחקיקה בנושא הגיוס, שמאפשרת לחרדים ולחילונים להתגייס במתווים שונים - הנה מפלה ושלח את הממשלה לדיונים נוספים ולהעברת חוק חדש כאשר המועד האחרון שעל הממשלה לבצע זאת הוא אוגוסט 2018.

באשר לתקציב, יצויין שלמרות החלטת ראש הממשלה נתניהו ושר האוצר משה כחלון לאשר את תקציב 2019 עד לאמצע חודש מארס, הרי שמבחינת חוק יסוד תקציב המדינה, אין כל מניעה למשוך את ההצבעה בקריאה שניה ושלישית על תקציב 2019 עד ליום 31 בדצמבר 2018.

מחר, יום ד׳, מתכננות הסיעות החרדיות להעלות להצבעה הצעת חוק פרטית ׳חוק יסוד: לימוד התורה׳. ישראל ביתנו הודיעו מראש, שגם שרת העליה והקליטה, סופה לנדבר תצביע נגד החוק ולא תסתפק בהימנעות. לו היה מדובר בהצעת חוק ממשלתית, לנדבר לא היתה יכולה להתנגד, שכן החוק קובע ששר המצביע נגד עמדת הממשלה, רואים בו כמי שהתפטר.

גם בסיעת כולנו לא מרוצים מהצעת החוק הפרטית של הסיעות החרדיות. ח״כ רחל עזריה (כולנו) אמרה היום בראיונות לתקשורת שהצעת החוק הנ״ל ו/או הצעת חוק לתיקון חוק הגיוס (חוק שירות בטחון) לא הובאו לדיון רציני בפני הסיעות חברות הקואליציה.

יצויין, שמבין הצעות החוק הפרטיות שיועלו מחר בכנסת, תועלה גם הצעת חוק של ח״כ אילן גילאון (מרצ) לפיזור הכנסת. ח״כ גילאון פנה השבוע לשר האוצר משה כחלון והציע לו לתמוך בפיזור הכנסת בהיותו ״הגורם המתון בממשלה״ כהגדרתו של גילאון.

כחלון טרם השיב לגילאון בנושא.