3,000 יח"ד של מחיר למשתכן בפריפריה יוגרלו למשפרי דיור

זאת לצד מחוסרי הדירה היכולים להשתתף בהגרלה, אשר כוללת רק דירות גדולות ■ אובדן ההכנסות משיווק הקרקע - 144 מיליון שקל

משה כחלון / צילום: איל יצהר
משה כחלון / צילום: איל יצהר

שינוי נוסף בתוכנית מחיר למשתכן. מועצת מקרקעי ישראל, שבראשה עומד שר האוצר משה כחלון, אישרה היום (ג') כי משפרי דיור יוכלו לגשת להגרלות של פרויקטים מסוימים, וזאת לצד מחוסרי הדיור. נזכיר כי עד כה משפרי הדיור יכלו לגשת להגרלות רק לאחר שכל זכאי התוכנית מחוסרי הדיור ניצלו את האפשרות לפניהם.

על פי החלטת המועצה, במשרד האוצר משרד הבינוי והשיכון וברשות מקרקעי ישראל (רמ"י) הבינו שיש מכרזים שאינם מתאימים לשיווק הרגיל בתוכנית מחיר למשתכן, מכיוון שמדובר בבנייה נמוכה עם מעט יחידות דיור שעל פי התב"ע הן יחידות דיור גדולות. מדובר בכ-3,000 יחידות דיור, רק באזורי עדיפות לאומית וקו עימות, שנכון להיום לא היו משווקות לזכאים כלל. כעת, החליטו לשנות את ההגדרות ולקבוע כי יחידות דיור אלו ישווקו במסגרת מחיר למשתכן ויופנו גם למשפרי הדיור.

"בתוכנית השיווק של שנת 2018 יש כ-3,000 יחידות דיור באזורי עדיפות לאומית ובקו עימות אשר אינן עומדות בתבחינים על מנת לשווקן במסגרת תוכנית מחיר למשתכן. מוצע להרחיב את תוכנית מחיר למשתכן על מנת שיהיה ניתן לשווקן במסגרתה. היות שיחידות דיור אלו אינן נכנסות תחת ההגדרה של בניה רוויה כהגדרתה בהחלטה זו (דירות גן וגג לדוגמה), והיות שהן נמצאות באזורי עדיפות לאומית וקו עימות, מוצע להרחיב את קהל היעד לשיווק גם למשפרי דיור כבר בסבב הגרלה ראשון", כך בהצעת ההחלטה שאושרה.

עוד על פי הצעת ההחלטה: "יח"ד אלו יהיו יותר גדולות מיח"ד רגילות במחיר למשתכן. כמו כן מדובר בכמות מצומצמת של יח"ד בכל בניין, בין 3-5 יח"ד. לאור העובדה ששטח הדירות גדול יותר ביחס דירה ממוצעת במחיר למשתכן, ומכיוון שמדובר בבנייה סמי רוויה שווי יח"ד יהיה יותר גבוהה, ולכן הוחלט עם שמאי הרשות לקבוע מקדם של תוספת 40% ממחיר תוכנית למשתכן הסטנדרטית".

3,000 יחידות הדיור האמורות ישווקו ככל הנראה כבר במהלך 2018. במקביל, במסגרת ההחלטה מפורט גם היקף אובדן ההכנסות למדינה משיווק הקרקע במרחבים הרלוונטיים כמו גם היקף אובדן ההכנסות עקב השינוי החדש. כך, בשנת 2017 אובדן ההכנסה מתוכנית מחיר למשתכן במרחבים צפון ודרום עמד על 33 מיליון שקל ו-105 מיליון שקל בהתאמה - 1,383 יח"ד שווקו במחוז צפון ו- 2,345 יח"ד במחוז דרום. השינוי החדש בתוכנית ושיווק אותן 3,000 יח"ד צפוי להביא לאובדן הכנסה נוסף משיווק הקרקע שיעמוד על כ-144 מיליון שקל.

נזכיר כי משפרי הדיור שירצו לגשת להגרלות הללו, כמו גם להגרלות אחרות במחיר למשתכן, צריכים להנפיק תעודת זכאות של התוכנית המיועדת למשפרי דיור. הקריטריונים להנפקתה תקובעים כי מדובר בתא משפחתי או יחיד בן 35 ומעלה בעלי זכויות בדירת מגורים יחידה שתימכר לא יאוחר מ-12 חודשים מיום מתן אישור לאכלוס הדירה (טופס 4) שרכש כדירת מחיר למשתכן, או שהיה בעל זכויות בדירת מגורים יחידה בשש השנים שקדמו לרכישת דירת מחיר למשתכן, ומכר אותה קודם לרכישה.

נציין כי מדובר לא רק בבעלות על דירה, אם כי גם זכויות בנחלה או משק עזר או זכות למגורים לחבר קיבוץ או מושב שיתופי, כמו גם בזכויות בדירה בשלבי בנייה. בנוסף, לעמידה בקריטריונים, וכתנאי להיות "משפר דיור" זכאי, יש לחתום על תצהיר בדבר היעדר זכויות בקרקע המיועדת למגורים.

החלטות נוספות שאישרה מועצת מקרקעי ישראל בישיבתה האחרונה מתייחסות בין היתר גם להטבות בבניית צמודי קרקע למחוסרי דיור וגם הפחתה במחיר הקרקע המיועדת לבניית מתקני כליאה.

הגדלת שטח המחיה לאסירים

כך, בהמשך להארכת השיווק בשיטת מחיר למשתכן עד סוף 2019 החליטה המועצה להאריך גם את תוקף העמקת ההטבה בבניית צמודי קרקע, בבנייה עצמית, בדרך של מכרז הרשמה והגרלה או בהקצאה בפטור ממכרז, באזורי עדיפות לאומית. ההחלטה קובעת כי מחוסרי דיור שירכשו מגרשים לבניה עצמית במכרזי הרשמה והגרלה ישלמו 21% מערך הקרקע באיזור עדיפות לאומית א' ו-41% מערך הקרקע באיזור עדיפות לאומית ב', זאת במקום 31% ו-51% בהתאמה. נזכיר כי ביישובי קו עימות, בצפון , ברמת הגולן ובישובי עוטף עזה ישנו פטור מלא מתשלום עבור הקרקע.

במקביל, החליטה המועצה גם על הפחתה במחיר הקרקע למתקני כליאה. הוחלט להפחית את שיעורי התשלום בגין הקצאת קרקע להקמת מתקני כליאה ל-36.4% מערך הקרקע. ההפחתה נועדה לסייע לשירות בתי הסוהר לעמוד ביעד שנקבע על ידי בית המשפט העליון והממשלה, להגדלת שטח המחיה לאסירים.