לבקשת כץ: דן הראל ימונה מיידית ליו"ר חברת רכבת ישראל

הראל הסכים להתמנות לתפקיד בעקבות פנייה שנעשתה אליו בימים האחרונים מטעמו של שר התחבורה ישראל כץ, שהודה שלשום בכנסת שלא ידע מראש על החלטת הרכבת לדחות בחצי שנה את מועד השלמת פרויקט הקו המהיר

דן הראל / צילום: תמר מצפי
דן הראל / צילום: תמר מצפי

הוזעק למילואים: סגן הרמטכ"ל ומנכ"ל משרדי הביטחון והתחבורה לשעבר דן הראל ימונה מיידית ליו"ר חברת רכבת ישראל על רקע העיכוב בהשלמת פרויקט הקו המהיר לירושלים. הראל הסכים להתמנות לתפקיד בעקבות פנייה שנעשתה אליו בימים האחרונים מטעמו של שר התחבורה ישראל כץ שהודה שלשום בכנסת שלא ידע מראש על החלטת הרכבת לדחות בחצי שנה את מועד השלמת פרויקט הקו המהיר. תפקיד יו"ר הרכבת אינו מאוייש זה מספר חודשים, ולפי הערכות קודמות המועמד המוביל לתפקיד היה תא"ל (מיל') מאיר חן שעמד עד לאחרונה בראשות רשות התחבורה הציבורית.

דובר משרד התחבורה הודיע הבוקר (ד') כי שר התחבורה והמודיעין, ישראל כץ, החליט, בהתייעצות עם שר האוצר משה כחלון, להמליץ על מינויו של אלוף (מיל') דן הראל לתפקיד יו"ר חברת רכבת ישראל.

הראל מכהן כיום כיו"ר דירקטוריון חברת נתיבי איילון, לאחר שמונה לתפקיד על ידי השר כץ, כדי לקדם את הקמת תשתית התחבורה הציבורית בגוש דן. מאז כניסתו לתפקיד יו"ר נתיבי איילון הוביל הראל מהלך מקיף לשינוי מבני בחברה, וכעת לא ברור האם יוכל להמשיך בתפקיד (שאינו מוגדר כמשרה) על-מנת לסיים את המהלך.

בשנת 2010 מונה דן הראל לתפקיד מנכ"ל משרד התחבורה. לאחר מכן שימש הראל כמנכ"ל משרד הביטחון. במסגרת 36 שנות שירותו הצבאי שימש הראל בין השאר כסגן הרמטכ"ל, אלוף פיקוד דרום וראש אגף מבצעים במטכ"ל.

החלטת השר כץ למנות את הראל לתפקיד יו"ר הרכבת באה על-רקע ההחלטה לדחות את הפעלת הקו בחצי שנה, בשל אי השלמת מערכות חיוניות ואי עמידה בדירשות משטרת ישראל וגרמי ההצלה והכבאות. בהודעת משרד התחבורה נאמר כי "המשימה הראשונה של הראל תהיה לוודא כי הרכבת המהירה לירושלים, תחל את פעילותה המלאה עד לערב ראש השנה, זאת בהתאם להנחיית השר כץ".

דובר משרד התחבורה הסביר כי "השר כץ החליט על מינויו של הראל לתפקיד בשל ניסיונו הרב בניהול מערכות גדולות ומורכבות. הראל צבר ניסיון רב בניהול פרויקטים מורכבים ומיזמים ייחודיים, גם ברכבת ישראל ויסייע לה לעמוד באתגרים הגדולים הניצבים בפניה, בהתאם ליעדים שנקבעו על ידי שר התחבורה".

שר התחבורה ציין כי בפני הרכבת ניצבים אתגרים גדולים, הכוללים בין השאר את המשך תנופת הפיתוח של הרכבת והקמת תשתית מסילתית בכל רחבי הארץ, לצד העלאת רמת השירות לרמה הבינלאומית המקובלת.

"רכבת ישראל נמצאת כיום בתנופת פיתוח חסרת תקדים, הצפויה לשפר לאין ערוך את השירות לציבור. מדובר בין השאר בסלילת מאות קילומטרים של קווי רכבת חדשים והקמת תחנות רכבת חדשות, בכל רחבי הארץ", הוסיף השר כץ.