מלזיה ותאילנד נראות כמו חוף מבטחים למניות

מדדי המניות בשני השווקים הקטנים ירדו בכ-3.5% בלבד, בזמן ש-S&P 500 ירד ב-10%

משקיע תאילנדי / צילום: Chaiwat Subprasom, רויטרס
משקיע תאילנדי / צילום: Chaiwat Subprasom, רויטרס

משקיעי המניות באסיה, שחיפשו חוף מבטחים מן התנודתיות שטלטלה את השווקים ברחבי העולם בפברואר, מצאו אותו אולי במקום בלתי צפוי. בשיא המימושים בשוק העולמי בחודש האחרון, מדדי המניות הכלליים במלזיה ובתאילנד - שניים מהשווקים הקטנים ביותר באסיה - ירדו ב-3.4% וב-3.6% בלבד, בהתאמה, מול הירידה של 10% במדד 500 S&P של המניות בארה"ב בתאריכים 1-9 בפברואר.

המדדים מדרום-מזרח אסיה סיימו את החודש בעלייה, בניגוד לארה"ב ולשווקים גדולים יותר באסיה, כמו הונג-קונג וקוריאה הדרומית. מדד MSCI העולמי של כל המדינות רשם בפברואר את הירידה החודשית הראשונה שלו זה 15 חודשים.

במבט היסטורי, שווקים מתעוררים קטנים נטו להיות תנודתיים יותר יחסית לארה"ב ולשווקים גדולים אחרים בזמני מתח. זה קרה במקרים רבים במהלך המיתון הכלכלי של המשבר האסייתי בסוף שנות ה-90, כשתאילנד ועוד כמה מדינות סבלו מגירעון חריף במאזן התשלומים השוטף, שהפך אותן רגישות יותר לתנודות עולמיות. הפעם, שווקים מתעוררים רשמו ביצועים טובים בהרבה, במידה רבה כתוצאה מהגמישות שנוצרה מבניית יתרות מט"ח.

"מחזור הרווחים משתנה לטובה"

לדברי כמה אנליסטים, התנודתיות הפחותה בתאילנד ובמלזיה ניתנת גם לייחוס לריכוז הגבוה של מניות באוריינטציה מקומית, שמוגנות יחסית מפני טלטלות עולמיות. השווקים הקטנים גם החמיצו תנודות גדולות כלפי מעלה: מדד 500 S&P התאושש ב-8.5% מרמת השפל שלו בפברואר, ואילו מדד פוטסי בורסה המלזי עלה ב-3.1% בלבד, ומדד בורסת תאילנד עלה ב-2.8% באותה תקופה.

וכמובן, המניות במלזיה ובתאילנד רשמו תת-ביצוע בשנה שעברה. אפשר לייחס אותו לצמיחה כלכלית ולצמיחת רווחים פושרת, הזדמנויות אטרקטיביות יותר במקומות אחרים באזור, וחשיפה לנפט ולסחורות נוספות. שני השווקים עלו בערך ב-10% ב-2017, מול עלייה של 16% במדד ניקיי היפני, ושל 35% במדד הנג סנג בהונג-קונג.

מלזיה ותאילנד עשויות להמשיך לעלות השנה, כשמשקיעים באסיה נערכים לסביבה של שערי ריבית מוגבהים ועלייה בתנודתיות. "בהקשר של תנודתיות מוגדלת, שני השווקים האלה יכולים לעניין בהיבט של ערך", אמר פרנק בנזימרה, ראש יחידת המניות באסיה בבנק סוסייטה ז'נרל. הוא משווה את ביצועיהם לשווקים כמו טייוואן, שיש בהם מניות תלויות יצוא רבות, שנשענות על הביקוש העולמי לצמיחת רווחיות. מדד בורסת טייוואן ירד בכ-9% במימוש של פברואר, והתאושש מאז ב-6.6%.

"מחזור הרווחים - בעיקר בשתי המדינות האלה, מלזיה ותאילנד - משתנה לטובה, כששווקים 'כוכבים' מתחילים לסבול מערכים מתוחים מדי", אומר בנזימרה.

בורסת קואלה למפור / צילום: Olivia Harris / רויטרס
 בורסת קואלה למפור / צילום: Olivia Harris / רויטרס

השווקים המתעודדים נחלצים מהסערה
 השווקים המתעודדים נחלצים מהסערה