משרד התקשורת מציג: קיפאון

נתניהו ופילבר הותירו חורבות במשרד התקשורת - והתוצאות הרסניות

שלמה פילבר / צילום: תמר מצפי
שלמה פילבר / צילום: תמר מצפי

בשורה התחתונה: נתניהו ניצח את כולם. זו המשמעות האמיתית של החורבות שהוא ושלמה פילבר הותירו במשרד התקשורת. נתניהו ניצח בקרב, בגלל שהוכיח שבסוף ידו על העליונה. מי שהתנגד ולא רצה אותו כשר תקשורת, קיבל את פילבר כ"סוכן כפול"; ומי שלא הסתפק בצחי הנגבי כממלא מקום שר תקשורת, קיבל את איוב קרא כשר תקשורת במקומו. נתניהו ידע מדוע הוא ממנה את קרא. זו הייתה פלומבה על פלומבה כדי לוודא לכאורה שאת הפעולות אליהן הוביל פילבר את שוק התקשורת אי-אפשר יהיה להשיב לקדמותן.

מה ניתן היה לצפות משר תקשורת אחרי שהתברר מה שהתגלה בחקירות? שיעשה סדר, שינקה את כל מי שהיה מעורב בפרשיות, שיפיק לקחים. זו כמובן משאלה אוטופית. אבל עדיין זה מה שהציבור מצפה לו. ובמקום זאת, מה הוא מקבל? השתקה, ניסיון לחפות על המחדלים בתקופת פילבר, והכי גרוע - פגיעה קשה באמון הציבור בפקידות, ופגיעה קשה בפקידות הבכירה עצמה שנותרה מצולקת.

גודל השבר כאן הוא עצום. ישב מנכ"ל משרד ממשלתי שבמשך שנתיים וחצי שימש בפועל כאיש של בזק וראש הממשלה. הוא נלחם בציבור, בתקשורת, ניסה להגיד שהוא פועל ממניעים מקצועיים וממלכתיים והכחיש כל קשר לנסיבות פעילותו התמוהה. ובסוף, אחרי שהחוקרים סגרו עליו, חתם על עסקת עד מדינה ובעצם כך הודה לכאורה כי פעל בשירות בזק מטם ראש הממשלה.

מה אמורים עכשיו להרגיש הסמנכ"לים, ראשי האגפים, הכלכלנים, המשפטנים, מנהלי המחלקות וכל אחד ואחד מעובדי משרד התקשורת שאותם הוא ניהל? מה אמורים לחשוב הקולגות שלהם בשירות הציבורי? איך אפשר לדעת שההחלטות שקיבל בנושא החברות הסלולריות או בנושא הוט היו החלטות מקצועיות? יכול להיות שמעורבים בפרשה היו נגועים בדילים אחרים עם טייקונים אחרים בשוק התקשורת?

הנזק הוא כפול. איוב קרא, במקום לתקן - מסתגר וחושש לקבל החלטות. נמנע מלקדם מהלכים בשוק התקשורת. קרא כבר שמונה חודשים שר תקשורת, האם מישהו שמע על החלטה משמעותית בתקופה הזאת בנושא הטלקום? במחלוקות סביב ערוץ 20 הוא נלחם, בעיקר כי זה סיפק לו כותרות בקרב מצביעי הימין. נראה כי הוא אינו מבין את תפקידו ומגיע למסיבות עיתונאים של חברות מסחריות שעליהן הוא מפקח כאילו מדובר באירוע ציבורי, בחגיגה.

הדיווחים מהמשרד קשים: פקידים מדווחים על שממה. שיתוק. מנהלת הלשכה של השר הפכה להיות המוציאה והמביאה, שהכול עובר דרכה.

הבעיה העיקרית של קרא, כך נראה, היא בכך שהוא אינו יודע כיצד אמורה לפעול לשכת שר. הוא לא צריך להבין בתקשורת, הוא צריך להבין באנשים שמומחים בתחום. קרא חייב בדחיפות להקיף עצמו באנשים הנכונים והמקצועיים ולהוציא את המשרד מהקיפאון הטוטאלי אליו נכנס. הוא צריך מנכ"ל משרד שיוציא אל הפועל. מעולם לא היה שר במשרד התקשורת שלא דאג שלצדו יהיה איש מקצוע בכיר מהתחום, אבל קרא מתעקש להקיף את עצמו באנשי מפלגתו, שאין להם מושג קלוש בתקשורת.

בזמן ששהה בתערוכת הסלולר הגדולה בברצלונה, יש לקוות כי יצא לו קצת לחשוב על כובד האחריות של המשרד עליו הוא מופקד.