הפיצוץ כנראה בלתי נמנע

כיצד תכריע המדינה בבג"ץ חברת החשמל, ולמה כחלון וביבי לא באותו הצד בנושא?

חברת חשמל / צילום: שאטרסטוק
חברת חשמל / צילום: שאטרסטוק

למרות שעדיין לא פרצה מעל לפני השטח, המחלוקת בין נתניהו לכחלון בנושא בג"ץ חברת החשמל רק הולכת ומחריפה. יש כאן את כל החומרים של סערה מושלמת: תפיסות עולם מנוגדות, בריתות פוליטיות, מחלוקת משפטית וכמובן מימד אישי. ההתערבות של נתניהו נתפסת אצל כחלון כפגיעה גסה בסמכויותיו וכמהלך אישי-פוליטי שנועד להכשיל את הברית שלו עם יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן. בצד של נתניהו מתעקשים על העניין העקרוני. יחסי העבודה במשק הם בלב ליבת השקפת עולמו הכלכלית של נתניהו, מעבר לכך, נתניהו משוכנע שכל האזהרות של כחלון מפני תגובת ההסתדרות הם איומי סרק - והרי לכם מתכון לפיצוץ.

הסיפור הזה מורכב וכדי לנסות להבין אותו חייבים לפרק אותו לפרקים. נתחיל בהקדמה: השיחות על רפורמה בחברת החשמל בין המדינה להסתדרות ולוועד החברה מתנהלות כבר 20 שנה. במקביל מקדמת המדינה את ייצור החשמל הפרטי. בשנים האחרונות, כניסת יצרנים פרטיים מהירה וחלקה יחסית, ובמדינה רואים כי טוב: כוח המיקוח של ועד עובדי חברת החשמל בשיחות על הרפורמה הולך ונחלש. לראיה, בשנים האחרונות דווקא הם אלה שלוחצים בכל הכוח להשיג הסכם ודווקא השרים מהססים אם לחתום ומעדיפים להמתין, בציפייה שמחיר הרפורמה יוזל.

פרק א': העובדים מבינים שלא נותרה להם ברירה ומכריזים על עיצומים במחאה על הכנסת יצרני חשמל פרטיים נוספים, למרות שהם מכירים היטב פס"ד בשם "הלכת בזק" הקובע שאין לעובדים זכות שביתה נגד מהלכי רפורמה. פרק ב': בה"ד הארצי לעבודה מחולל הפתעה רבתי כשהוא קובע שאפשר לשבות בגלל מהלכים לשינוי מבני, כי הם משפיעים על זכויות העובדים. פרק ג': המדינה בהלם. זה יהיה סוף עידן הרפורמות במשק מזהירים באוצר, אם נצטרך לנהל מו"מ עם כל העובדים בחברות שיושפעו מכך. המדינה מגישה עתירה לבג"ץ נגד ההסתדרות ועובדי חברת החשמל בדרישה לבטל את פסיקת ביה"ד לעבודה. פרק ד': השופטים ובראשם הנשיאה אסתר חיות אומרים שלריבון יש זכות מוקנית לקדם שינויים מבניים במשק, והמדינה צהלה ושמחה. פרק ה': תחת איום הבג"ץ, האוצר וההסתדרות מצליחים לראשונה אי פעם להסכים על עיקרי רפורמה בחברת החשמל. התנאי הלא-רשמי הסרת העתירה לבג"ץ. "או מלחמה או שלום - תבחרו" אומר יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן.

כיצד תכריע המדינה? כרגע נראה שהמחלוקת בתוך הממשלה בלתי ניתנת לגישור. כחלון ונתניהו ממשיכים לטפס כל אחד על העץ שלו. הבעיה שבהיעדר הסכמה, מנצחת גישת נתניה והעתירה מגיעה להכרעת בג"ץ. מה יקרה אז? את התשובה נדע כנראה רק ערב הדיון בבג"ץ ב-12 במארס או מיד אחריו.