5 חודשים אחרי הבחירות בגרמניה, תוקם "קואליציה רחבה"

ממשלה רביעית בראשות אנגלה מרקל תקום בגרמניה עוד לפני סוף מארס ■ חברי המפלגה הסוציאל-דמוקרטית הגרמנית הצביעו במשאל בעד כניסה לקואליציה עם מפלגות ה-CDU/CSU

קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

ברלין. חברי המפלגה הסוציאל-דמוקרטית הגרמנית הצביעו במשאל בעד כניסה לקואליציה עם מפלגות ה-CDU/CSU בראשות הקאנצלרית אנגלה מרקל, כשהם סוללים את הדרך לממשלה חדשה בגרמניה עוד לפני סוף חודש מארס; כך הודיעו הבוקר ראשי המפלגה במסיבת עיתונאים שכונסה במטה ה-SPD בברלין. זה היה פרק הזמן הארוך ביותר בהיסטוריה של הרפובליקה הפדרלית של גרמניה שנדרש כדי להקים קואליציה, אולם ההודעה חותמת חוסר ודאות ואווירת משבר פוליטי במדינה.

לפי דיווחי כלי התקשורת בגרמניה, שני שלישים מ-470 אלף חברי המפלגה הצביעו בעד כניסה לקואליציה, ומרקל עשויה להיות מושבעת כקאנצלרית גרמניה, בכהונתה הרביעית, כבר ב-14 במארס.

למעשה, הסוציאל-דמוקרטים לא יכלו להרשות לעצמם אחרת: סירוב להיכנס לממשלה והליכה לבחירות חדשות היו מצמצמים עוד יותר את כוחם הפוליטי, לפי הסקרים האחרונים. כעת, הם יכולים לנסות לשקם את המפלגה, ובעיקר לנסות ולהקים שכבת הנהגה פופולרית החסרה לה, מתוך השלטון.

במסגרת המשא ומתן עם מפלגתה של מרקל (CDU) ומפלגת האחות הבווארית (CSU), קיבלו הסוציאל-דמוקרטים את שני התיקים החשובים ביותר: כלכלה וחוץ. בעוד שעדיין לא ברור מי יכהן בתור שר החוץ, ואם בכיר המפלגה זיגמר גבריאל יישאר בתפקיד, אירופה כולה בוחנת בעניין את עברו והתבטאויותיו של אולף שולץ, שר האוצר המיועד של הסוציאל-דמוקרטים, שמכהן כראש העיר המבורג ויפרוש כעת מתפקידו.

שולץ כבר הבטיח בראיונות קודמים לשמר את המורשת הכלכלית של שר האוצר הקודם, וולפגנג שויבלה ממפלגתה של מרקל, שנודע כמר "האפס השחור", משום שדאג לאזן את התקציב הגרמני ואף הביא ליצירת עודף תקציבי בשנים האחרונות. "אנחנו נשמור על מדיניות זו", אמר שולץ בראיונות בשבועות האחרונים. לעומת זאת, הוא ביקר את צעדי הצנע שכפה שויבלה, באמצעות בריסל, על מדינות דרום-אירופה שחולצו, וייתכן שהן צפויות למדיניות מקלה יותר כלפיהם.

אחד האתגרים הראשונים אתם תיאלץ הממשלה להתמודד הוא מלחמת הסחר עליה הכריז נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, סביב יבוא פלדה, אלומיניום וכלי רכב אירופאים לארה"ב.