הפלונטר של ADO: נדחו שני מועמדי דח"צ של לוקסנבורג

באסיפה הכללית של חברת הנדל"ן דחו המוסדיים את מועמדיו לדירקטורים חיצוניים של יעקב לוקסנבורג, בעל מניות המיעוט ■ האג"ח של קבוצת שיכון ובינוי נכנסת לבחינה מחודשת

יעקב לוקסנבורג / צילום: גיזי
יעקב לוקסנבורג / צילום: גיזי

הניסיון של קבוצת בעלי השליטה בחברת הנדל"ן המניב ADO (איידיאו גרופ) - קבוצת שיכון ובינוי, משפחת דיין וקרן אפולו - למנות שני דירקטורים חיצוניים (דח"צים), הצליח חלקית ביום חמישי האחרון, בעת שאסיפת בעלי המניות אישרה את מינויו של דורון כהן, מנכ"ל משרד האוצר לשעבר, לתפקיד.

מינויו של כהן אושר ברוב של כ-54.5% מבעלי מניות המיעוט, לאחר שכמה מהמוסדיים, ובהם מגדל, אי.בי.אי, סיגמא, הראל, פסגות ואלטשולר שחם, תמכו במינוי, ומנגד המוסדיים מיטב דש ואקסלנס התנגדו.

המינוי של הדח"צית הנוספת שהציעו בעלי השליטה ריקי גרנות, נכשל, לאחר שזכה לתמיכה של 49.8% בלבד מקרב בעלי מניות המיעוט. התנגדות של אלטשולר שחם, המחזיק כ-1.8% מהון החברה, הביאה, למעשה, להכשלת המינוי. האסיפה גם דחתה את מועמדותם של אלכס חפץ וברק סלומון לתפקיד - מועמדות שהציע בעל מניות המיעוט בחברה, יעקב לוקסנבורג (לוקסי).

איידיאו גרופ, הנסחרת בבורסת תל-אביב לפי שווי של כ-1.8 מיליארד שקל, היא חברת החזקות, שבשליטתה 38.2% ממניות החברה הבת איי.די.או פרופרטיז (ADP), הנסחרת בבורסת פרנקפורט לפי שווי של כ-1.9 מיליארד אירו (כ-8 מיליארד שקל) ופועלת בשוק הנדל"ן בברלין.

סאגת מינוי הדח"צים ב-ADO התחילה בשנה שעברה, לאחר שלוקסי וכמה משקיעים מוסדיים התנגדו לחידוש כהונתן של שתי הדח"ציות מיכל מרום-בריקמן ולימור בלדב, והשתיים נאלצו להיפרד מהדירקטוריון. עם זאת, גם מועמדיו של לוקסי לדירקטוריון לא זכו אז לרוב בעלי מניות מיעוט, שיאפשר את מינויים. לוקסי רכש במהלך 2017 באופן ישיר ובאמצעות חברות שבשליטתו 6.2% מהון החברה, ככל הנראה, בניסיון לאלץ את בעלי השליטה לרכוש את החזקותיו במחיר גבוה יותר.

בדירקטוריון ADO מכהנים כיום דוד ברוך ונחמה רונן - שני דירקטורים הנחשבים לבלתי תלויים, ועוד שלושה נציגי שיכון ובינוי - משה לחמני (יו"ר שו"ב), עמית שגב (משנה למנכ"ל שו"ב) ויובל דגים (מנכ"ל שו"ב). אליהם מצטרף כעת דורון כהן.

בעקבות הכישלון במינוי הדח"ציות אשתקד, החליטה תת-ועדה של דירקטוריון ADO, שבה היו חברים ברוך ורונן, לפנות לחברת אנטרופי כדי לבצע הליך מסודר לבחירת הדח"צים, במטרה לזכות בתמיכתם של המשקיעים המוסדיים בחברה. בסופו של ההליך, החליטו בחברה להביא לאישור בעלי המניות שני מועמדים מתוך רשימה של עשרות מועמדים שנבחנו, במקביל לשני המועמדים שהציג לוקסנבורג (שכאמור, גם הם לא אושרו).

המהלך הצליח בחלקו, ובעלי השליטה הצליחו למנות דח"צ אחד. המינוי של כהן, בכל אופן, יאפשר לחברה לאשר את הדוחות הכספיים לשנת 2017 בדירקטוריון, ובימים הקרובים ישקלו ב-ADO לכנס שוב אסיפת בעלי מניות ויחליטו את מי להביא הפעם לאישור בתור דח"צ.

מניית שיכון ובינוי ממשיכה לצנוח; האג"ח נכנסת לבחינה מחודשת

קבוצת הנדל"ן והתשתיות שיכון ובינוי (שו"ב) נמצאת באחרונה בצרות עקב התפוצצות פרשיית שוחד באפריקה, שבה היו מעורבים לכאורה בכירים לשעבר בשו"ב (הנושא נמצא בחקירה).

מאז שהתפוצצה הפרשה לפני כשבועיים, רשמה מניית שו"ב "נפילה חופשית", שנמשכה גם היום (4.5% בשעות הצהריים). בשבועיים האחרונים צנחה המניה בכ-27% ושוויה של החברה התכווץ לכ-2.5 מיליארד שקל.

ביום חמישי האחרון הודיעה חברת מידרוג כי היא מכניסה את האג"ח של שו"ב לבחינה מחודשת עם השלכות שליליות, והצטרפה אליה S&P מעלות. לשו"ב, הנמצאת בשליטת שרי אריסון, חוב של כ-3.9 מיליארד שקל למחזיקי האג"ח שלה מחמש סדרות שונות (4 עד 8). החברה מדורגת כיום בדירוג A1 על ידי מידרוג, ובדירוג נמוך יותר בדרגה אחת, A, בידי S&P מעלות.

במעלות מציינים כי לפרשה הנחקרת "עלולות להיות השלכות נרחבות, הכוללות בין היתר הקפאת פרויקטים קיימים באפריקה, קשיים להתמודד במכרזים חדשים, הגבלות נוספות על שימוש במזומנים, קשיי מימון לפרויקטים, פגיעה תדמיתית ופגיעה במיקוד הניהולי. מכיוון שתחום הקבלנות מחוץ לישראל הוא אחד מתחומי הליבה של החברה, המהווה נתח משמעותי מהרווח הגולמי ומקנה לה רווחיות גבוהה מהממוצע ביחס לפעילויות קבלניות אחרות שלה, פגיעה מהותית בו עלולה להוביל להידרדרות באיכות האשראי שלה".

עוד מציינים כלכלני מעלות כי "נזילות החברה היא 'פחות מהולמת', על פי המתודולוגיה שלנו, ומתבססת על תזרים מזומנים מהחברות הבנות שיכון ובינוי נדל"ן וסולל בונה וכן על גמישות מספקת הנובעת מקיומם של נכסים רבים. מאידך, נראות תזרימי המזומנים מ-SBI תשתיות (הפועלת מחוץ לישראל, בין היתר ביבשת אפריקה) היא חלשה, בין היתר, לאור החשדות האחרונים".

בעקבות ההודעה של מעלות, שבאה לאחר הודעה דומה של מידרוג, רשמו היום הסדרות בעלות המח"מים הארוכים של שו"ב (סדרות 6, 7 ו-8 במח"מים של 4 עד 6.4 שנים) ירידות של 0.3%-0.8%, והשלימו צניחה של 3%-7% בשבועיים האחרונים.