המשבר בקואליציה: בליכוד דורשים את העברת חוק יסוד "הלאום"

בליכוד טוענים כי אם יועבר חוק התקציב במקביל לתיקון לחוק הגיוס, הרי שהליכוד ידרוש גם הצבעה על חוק הלאום

בנימין נתניהו / צילום: שלומי יוסף
בנימין נתניהו / צילום: שלומי יוסף

בעוד ראש הממשלה נתניהו נחת לפני שעה קלה בוושינגטון די.סי והוא עושה את דרכו אל העיר, לוח הזמנים שלו היום (יום א׳) פנוי ויאפשר לו במידת הצורך לתדרך את שריו בנוגע למשבר הקואליציוני. השרים יריב לוין וזאב אלקין מטפלים בקשר מול הסיעות החרדיות בישראל, אך כרגע לא מסתמן פתרון. נתניהו מינה את לוין ביום רביעי בלילה לתאם את המהלך של החקיקה עם החרדים.

בליכוד מציינים שכל עוד לא מתקבלת הסכמת החרדים מצד אחד וליברמן מהצד השני, לנוסח חוק גיוס, יהיה קשה להתקדם. לדבריהם, אם יועבר חוק התקציב במקביל לתיקון לחוק הגיוס, הרי שהליכוד ידרוש גם הצבעה על חוק הלאום. יצוין שחוק יסוד הלאום, עבר קריאה טרומית בחודש מאי 2017, ומאז הוקמה ועדה לטיפול בחקיקה בראשות ח"כ אמיר אוחנה, אך הסיעות החברות בקואליציה לא מצליחות להגיע להסכמות על החוק הזה. חבר הכנסת שדחף את החוק הזה בשבע השנים האחרונות, אבי דיכטר (הליכוד) הודיע לפני כחודשיים שאם חוק הלאום לא יעבור במהלך כנס החורף של הכנסת, הוא לא יצביע בעד התקציב. כעת בליכוד, משתמשים בחוק הזה שוב כדי ללחוץ את הצדדים להתכנס.

בכולנו עומדים בשלב הזה על הדרישה של העברת התקציב באמצע חודש מארס, כפי התכנית המקורית, אך בנוסף עולה שם כרגע האפשרות להאריך את כנס החורף של הכנסת בשבוע נוסף ולדחות את ההצבעה על התקציב לשבוע השלישי של חודש מארס, וזאת כדי לאפשר לנתניהו לכנס את הצדדים להסכמות אחרי שישוב מארה"ב ביום שישי 9 במארס.