קובי אלכסנדר: הוגשה בקשה לאישור ריצוי יתרת מאסרו בארץ

אלכסנדר, מייסד ומנכ"ל קומברס לשעבר, שריצה עונש מאסר בארה"ב בפרשת הבקדייטינג, נחת בישראל ביום חמישי האחרון, לאחר שבקשתו לרצות את שארית מאסרו בארץ אושרה ע"י הרשויות בארה"ב וע"י השרים שקד וארדן; ואולם בקשה זו עדיין טעונה את אישור ביהמ"ש בישראל

קובי אלכסנדר / רויטרס
קובי אלכסנדר / רויטרס

ביום חמישי נחת בישראל האסיר המפורסם קובי אלכסנדר, מייסד ומנכ"ל קומברס לשעבר, שריצה עונש מאסר בארה"ב בגין תרמית ניירות ערך בפרשת ה"בקדייטינג" (תיארוך לאחור). סיבת ההגעה הייתה בקשתו לרצות את שארית תקופת המאסר בארץ, אשר אושרה על-ידי הרשויות בארה"ב ועל-ידי שרת המשפטים והשר לביטחון פנים בישראל; ואולם בקשה זו עדיין טעונה את אישורו של בית המשפט בישראל.

בהתאם, הבוקר (א') הגישה המחלקה לעניינים בינלאומיים בפרקליטות המדינה לבית המשפט המחוזי בירושלים בקשה לאישור נשיאת עונש מאסר בישראל, לפי סעיף 10(א) בחוק לנשיאת עונש מאסר במדינת אזרחותו של אסיר.

אלכסנדר, אזרח ישראל, הורשע באוגוסט 2016 על-פי הודאתו בבית המשפט הפדרלי בניו-יורק בעבירת מרמה בניירות ערך ונידון ל-30 חודשי מאסר בפועל, בניכוי של 190 ימי מעצר. נוכח היותו אזרח ישראל, ביקש אלכסנדר בהתאם לחוק לעבור למדינת אזרחותו לשם המשך נשיאת עונשו.

בנובמבר האחרון, לאחר שרשויות ארה"ב אישרו את העברתו לישראל, חתמה שרת המשפטים איילת שקד על אישור בקשתו של אלכסנדר לרצות את שארית תקופת המאסר בארץ, והתקבל לכך גם אישורו של השר לביטחון פנים גלעד ארדן כאמור. ביום חמישי האחרון הועבר אלכסנדר לישראל כדי שיישא בישראל את יתרת עונש המאסר שהושת עליו בארה"ב.

עם הגעתו ארצה וכניסתו לכלא ניצן הפך אלכסנדר להיות אסיר ישראלי לכל דבר ועניין, על כל הכרוך בכך. כלומר, כל הזכויות והחובות שיש לאסירים האחרים תקפות גם לגביו. ואולם כאמור, הבקשה לריצוי מלוא העונש בארץ עדיין טעונה את אישורו של בית המשפט.

הואיל ואלכסנדר ריצה כבר חלק משמעותי מתוך שנתיים וחצי שנות המאסר שנגזרו עליו, הוא יהיה זכאי בקרוב לפנות לוועדת השחרורים (ועדת שליש) ולבקש את קיצור תקופת המאסר (ניכוי שליש). ועדת השחרורים צפויה לבקש חוות-דעת על התנהגותו בכלא מהרשויות האמריקאיות, ואם חוות-הדעת תהיה חיובית, אלכסנדר עשוי "להרוויח" פעמיים מהגעתו לארץ - בארצות-הברית ניתן לנכות עד 15% מתקופת המאסר של אסיר על התנהגות טובה, לעומת זאת בישראל ניתן לנכות שליש מתקופת המאסר. התוצאה תהיה שהוא גם ירצה את המאסר בארץ מולדתו וגם עשוי להשתחרר מוקדם יותר.

נמלט מארה"ב

אלכסנדר, האיש שייסד את חברת ההייטק קומברס והוביל אותה לשיאים עסקיים, ניהל מאחורי הקלעים הונאה בניירות ערך שכללה Backdating - תיארוך לאחור של מועד הקצאת אופציות, במטרה לגרוף רווחים גדולים יותר למקבלי האופציות, שאלכסנדר היה אחד מהם.

אלכסנדר נמלט מארה"ב לפני 11 שנים לנמיביה שבדרום מערב אפריקה, לה אין הסכם הסגרה עם ארה"ב. לאחר שהתגלה בנמיביה, ב-2006, ולאחר משפט הסגרה שנוהל - הסגיר עצמו לפני כשנה וחצי לרשויות האמריקאיות, הורשע ברישום כוזב במסמכי תאגיד ונידון ל-30 חודשי מאסר.

כאמור, אלכסנדר יוכל לבקש בישראל לנכות שליש מתקופת המאסר, לעומת 15% בלבד בארה"ב.