אפריקה ישראל: רשות המסים נוקטת מהלך שכולו אופורטוניזם

החברה ומוטי בן-משה הגישו אתמול את התגובה לתשובה שהגישה רשות המסים לבקשה שהוגשה נגדה, לבטל צו שומה על סך 245.5 מיליון שקל

מוטי בן-משה / צילום: תמר מצפי
מוטי בן-משה / צילום: תמר מצפי

נשיא בית המשפט המחוזי בתל-אביב, השופט איתן אורנשטיין, קבע היום (ג') כי כל המעוניין להגיש התנגדות להסדר החוב של אפריקה ישראל עם בעל השליטה המיועד, מוטי בן-משה, יוכל לעשות זאת עד יום שני הקרוב, 12 במארס 2018. בעקבות ההחלטה הגישו נאמני האג"ח של אפריקה ישראל בקשה לבית המשפט לקבוע מועד לדיון בבקשה לאישור ההסדר, סמוך למועד האחרון להגשת ההתנגדויות.

את ההחלטה קיבל הנשיא אורנשטיין במטרה לקדם את הסדר הנושים, ולאחר שאתמול (ב') הגישו אפריקה ישראל ובן-משה את תגובתם לתשובה שהגישה רשות המסים לבקשה קודמת שהוגשה כנגדה.

בבקשה הקודמת, שהוגשה בתחילת פברואר, ביקשו אפריקה ישראל ובן-משה מבית המשפט לבטל צו שומה על סך 245.5 מיליון שקל שקיבלה החברה מאגף מס ההכנסה ב-23 בינואר - ימים בודדים לפני אישור הסדר החוב באסיפות הנושים - צו שומה המאיים לטרפד את הסדר החוב.

בשבוע שעבר העבירה רשות המסים לבית המשפט את תשובתה לבקשה, ובמסגרתה טענה כי אנשיה עדכנו את נציגי אפריקה ישראל כבר בספטמבר האחרון על האפשרות שתיווצר לחברה חבות מס של מאות מיליוני שקלים, ולמרות זאת בחרה החברה שלא לעדכן בכך את נושיה ובעלי מניותיה.

נוסף על כך, רשות המסים טענה כי ערעור על צו שומה חייב להיעשות אך ורק בבית משפט מינהלי, שבו מכהנים שופטים המומחים בתחום המס. מסיבה זו קבעה הרשות בתשובתה כי לנשיא אורנשטיין אין כל סמכות לבטל את צו השומה, ולכן עליו לדחות על הסף את בקשתם של החברה ושל בן-משה.

הזרעים לסכסוך נטמנו ב-2010

ראשיתו של הסכסוך בשנת 2010, עת עמדה אפריקה ישראל לחתום על הסדר החוב הראשון שלה מול נושיה, ובראשם מחזיקי האג"ח.

כחלק מההסדר, סוכם כי לאחר אישורו תחל אפריקה ישראל במימוש נכסים לצורך פירעון האג"ח הקצרות שהונפקו במסגרת הסדר החוב.

לקראת אישור ההסדר פנתה אפריקה ישראל לאגף מס ההכנסה, ולטענתה קיבלה רולינג, שלפיו את רווחי ההון שינבעו לה ממכירת הנכסים היא תוכל לקזז עם הפסדי הענק שהובילו לקריסתה.

לקראת סוף 2012 העבירה אפריקה ישראל את דוחותיה למס ההכנסה, שנערכו בהתאם לרולינג זה, ובדצמבר 2016 התקבלה החלטת השומה של מס ההכנסה בנושא זה.

באותה השומה אישר אגף מס הכנסה את הקיזוז של רווחי ההון בסך של 794 מיליון שקל עם הפסדים קודמים באותו הסכום, וקבע כי לחברה אין התחייבויות כלפיו.

עם זאת, לאפריקה ישראל - בראשות היו"ר לב לבייב והמנכ"ל אברהם נובוגרוצקי - היו השגות על היקף רווחי ההון שקיזז מס ההכנסה מיתרת הפסדיה הצבורים, ועקב כך ערערה החברה למס ההכנסה בתחילת שנת 2017 על אותה שומה.

בעקבות הערעור קיבל אגף מס הכנסה שנה שלמה לבחון את השגות החברה, וב-23 בינואר 2018 העביר לחברה שומה בצורת צו הקובע כי בגין רווחי ההון שרשמה בהסדר החוב הראשון, עליה לשלם מס של 245.5 מיליון שקל.

לטענת אפריקה ישראל ובן-משה, החלטה זו היא בבחינת מכת מוות להסדר החוב השני של החברה, ומשום כך הם ביקשו מהנשיא אורנשטיין לבטלה.

"מבקשת לאיים על הליכי ההבראה"

בתגובה שהוגשה אתמול, מציינים אפריקה ישראל ובן-משה כי "רשות המסים נוקטת מהלך שכולו אופורטוניזם". הם מוסיפים כי תשובתה לבית המשפט "רק מחזקת את הרושם הברור מאליו כי רשות המסים מבקשת להניף איום על הליכי ההבראה, כדי לנסות ולהביא לכך שמי מבין המעורבים יפדה איום זה למען יוכלו הליכי ההבראה להימשך".

עוד נטען בתגובה החדשה כי "הואיל ולרשות המסים אין תשובות טובות לנטען בבקשה, היא ממקדת את מאמציה בכך שהבקשה לא תוכרע, ובניסיון למנוע מאת המבקשות קבלת סעד יעיל כלשהו. לפיכך היא מקדישה את רוב התשובה לטענה כאילו אין לבית המשפט הנכבד סמכות עניינית לדון בבקשה".

חברת ההחזקות אפריקה ישראל, שהייתה בשליטתו של לב לבייב, הפכה חדלת פירעון לפני כמעט שנתיים, ומאז היא מנהלת מגעים להסדר חוב שני עם מחזיקי האג"ח שלה, אשר להם היא חייבת כ-3 מיליארד שקל.

בסיומו של תהליך ממושך בחרו המחזיקים בהצעתו של איש העסקים מוטי בן-משה, בעלי קבוצת אלון רבוע כחול, שהציע להם חבילת תמורות בהיקף של כ-2.4 מיליארד שקל תמורת בעלות מלאה על החברה.