אבי פרל | בלעדי

מסמך שהגיע לידי "גלובס": התוכנית לייבוש מכון וולקני

המדען הראשי במשרד החקלאות, ד"ר אבי פרל, מותח במסמך ביקורת חריפה על השר אורי אריאל ועל התוכנית להעברת המכון שתגרום "פגיעה אנושה במו"פ החקלאי"

"גלובס" חושף היום מסמך שהיה חסוי עד כה בפרשת העתקת מכון וולקני מבית דגן לצפון הארץ, ובו המדען הראשי במשרד החקלאות, ד"ר אבי פרל, מבקר בחריפות יוצאת דופן את שר החקלאות, אורי אריאל, ומנכ"ל משרדו, שלמה בן אליהו, שמנמקים את המעבר ברצון לשחרר קרקעות במרכז לבנייה למגורים. מכתבו של פרל נמסר לוועדה שאותה מינה ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לצורך המלצה על העברת המכון ממיקומו, בסמוך לפתיחת דיוניה בתחילת 2017.

"אציין את אכזבתי המרה מהעובדה שהנהלת המשרד לא מצאה לנכון עד היום לשבת איתי לדיון מסודר, כאחראי על נושא המו"פ במשרד, על המשמעויות של מהלך זה", כתב ד"ר פרל. "הנני סובר כי אין כל כוונת אמת בלהעתיק את מכון וולקני לצפון. גם לא סביר להניח כי ניתן להעתיק משפחות שלמות המבוססות באזור המרכז, הן מבחינת מקום התעסוקה של בן/בת הזוג והן מבחינת מקום למודי הילדים. לדעתי יש כוונה 'לייבש' את מכון וולקני במהלך העשור הקרוב. בתקופה זו מרבית העובדים (60%-70%) יפרשו לגמלאות, ואולי בהמשך לפתוח בצפון משהו חדש ושונה שטיבו לא ברור. דעה זו נתמכת במספר שיחות מסדרון שניהלתי עם מנכ"ל המשרד.

"משמעות תקופת הייבוש היא שחוקרים צעירים כנראה לא ייקלטו במערכת, והוותיקים יחיו בחוסר ודאות לגבי עתידם. המציאות העגומה הזו תוביל לניצול לא יעיל של תקציבי המחקר שאני מחלק ובזבוז כספי משלם המסים. הנני סובר כי הנזק שייגרם לחקלאות ישראל ולמו"פ החקלאי יהיה חריף ביותר, ומשמעות המהלך הוא סגירת מינהל המחקר החקלאי", כותב פרל.

אבי פרל / איור: גיל ג'יבלי
 אבי פרל / איור: גיל ג'יבלי

"מתעוררת השאלה, האם הוועדה המכובדת היא 'ועדה נדל"נית' שכל עניינה הוא הפיכת מתחם וולקני לשכונות מגורים, או אכן ועדה לחיזוק המו"פ בצפון. התוכנית להעברת וולקני לצפון אינה חדשה. יוזמה זו הוצגה על ידי בעלי עניין לשרי החקלאות לדורותיהם - שלום שמחון, אורית נוקד ויאיר שמיר. כולם דחו אותה על הסף מתוך הבנת המשמעויות שלה לגבי הנזק למו"פ החקלאי היישומי בישראל.

"עם תחילת הדרמה סביב הנושא, הציג ראש המכון הקודם, פרופ' יורם קפולניק, בפני שר החקלאות, מר אורי אריאל את נכונות מכון וולקני לותר על כ-85% משטחי המטעים של המכון לטובת הנושא הנדלני, ובלבד שמתחם המעבדות/מבנים יישאר על כנו. התוכנית נדחתה על הסף ללא נימוקים... קשה לי להבין מדוע אי אפשר להשאיר את וולקני על כ-15% מהשטח, בכך לא לפגוע במחקר החקלאי ובמקביל לנצל למטרות נדל"ן 85% מהשטח בעתיד לבוא.

"לסיכום: תהליך הגסיסה של וולקני וייבושו עד יציאת מרבית עובדיו לגמלאות יוביל לפגיעה אנושה במו"פ החקלאי. אין למדינת ישראל את הפריווילגיה למהלך כזה שיארך 10-12 שנה, גם אם בסופו אכן יוקם (וסביר להניח שלא) מכון מחקר לתפארת בצפון. ניתן לחזק את הצפון, וגם לנצל את מרבית השטחים לבניה במרכז בלי לחסל את מכון וולקני. בין השחור ללבן ישנם 50 גוונים של אפור!!!

"ביד אחת משרד החקלאות מתהדר בפני מנהיגי העולם בהישגי החקלאות והמו"פ החקלאי ומגייס את המו"פ לביצוע פרויקטים ענקיים בהודו, סין ורוסיה. מאידך, ביד השנייה מתכנן פעולות שיחרצו את גורל המו"פ החקלאי לכיליון. אניגמה שאין ביכולתי להבין".

אורי אריאל / איור: גיל ג'יבלי
 אורי אריאל / איור: גיל ג'יבלי

מסמך זה הוא מסמך מפתח שני שהוסתר מהציבור ונחשף כעת על-ידי "גלובס". המסמך הראשון שנחשף הוא דוח של המועצה הלאומית למחקר ופיתוח (המולמו"פ) במשרד המדע, שהתבקשה על-ידי המועצה הלאומית לכלכלה במשרד ראש הממשלה בראשות פרופ' אבי שמחון, לבחון את ההצעה ולהמליץ על אופן העברת המכון לצפון ("העברת מכון וולקני לצפון - סכנה להמשך קיום מחקר חקלאי", 15.2.17) .

"צוות המולמו"פ משוכנע", נאמר בדוח, "שללא הבטחת המעבר של עיקר החוקרים, המהנדסים ואנשי התמיכה לאתר בגליל, קיימת סבירות גבוהה מאוד שהמכון יאבד במידה רבה את יכולתו לחקור, לחדש ולתרום לחקלאות בישראל, עד כדי ניוון תחומי פעילות רבים...

הצוות הצטרף למסקנות של עשרות חוקרים ומדענים בכירים אחרים, כמו פרופ' יוג'ין קנדל ופרופ' אהרון צ'חנובר, שטענו כי סביבת העבודה (Ecosystem) של מכון וולקני חיונית לעבודתו, חוסכת עלויות, מחזקת את איכות המחקר ועל כן אין להעביר את המכון ממקומו. המסקנה של צוות המולמו"פ היתה, ש"תהליך העתקה של מכון וולקני לצפון טומן בתוכו סכנה להמשך קיום מחקר חקלאי מתקדם במדינת ישראל בשנים הקרובות ולכן יש להימנע ממנו".

בעקבות פרסום הדו"ח החסוי הראשון והליכים בבג"צ ובוועדות בכנסת, נפתחה בדיקה של מבקר המדינה על תהליך הקמת הוועדה על ידי ראש הממשלה נתניהו ועל אופן פעולתה. במקביל, חוקרי מכון וולקני התלוננו בפני היועמ"ש, כי העברת המכון לצפון הייתה עשויה לגרום להשבחת קרקעות של יורוקום בשליטת שאול אלוביץ' באזור, קרקעות שאותן נאלץ אלוביץ' למכור בסוף 2017 במסגרת הסדרי חובות. יורוקום החזיקה במשך עשר שנים כ-70 דונם בחטיבת קרקע גדולה יותר בה מחזיקות עוד מספר חברות נדל"ן, שהיו יכולות להינות משינוי ייעוד הקרקע מחקלאית למגורים. מכתבו של ד"ר פרל תומך בעמדת חוקרי המכון הטוענים, כי הקיצוץ החריף בתקציב המכון לשנת 2019 הוא "ייבוש" מכוון מהווה נקמה על פעילותם נגד העברת המכון לצפון.

היועץ המשפטי לממשלה הודיע לפני שבועות אחדים, כי תלונת החוקרים הועברה לבדיקה.

גורמים בוועדה שמינה נתניהו אמרו, כי מכתבו של ד"ר פרל יילקח בחשבון לקראת גיבוש המלצות הוועדה.