האם ניסע למאדים לפני שיושג שוויון בשכר?

כמו שהעולם אימץ את יתרונות הכלכלה הירוקה - כך צריך לאמץ את השוויון ■ דעה

נשים בשוק העבודה / צילום: שאטרסטוק
נשים בשוק העבודה / צילום: שאטרסטוק

זוכת פרס האוסקר הטרייה השחקנית פרנסיס מקדורמנד קראה בדברי התודה שנשאה בטקס לנצל את הכוח הנשי, שהתאגד למלחמה במאבק בהטרדות מיניות, לטובת מאבק על הכללת יותר נשים בעמדות השפעה בתעשייה ההוליוודית. המאבק הסקטוריאלי הזה אולי חשוב, אבל היה נכון יותר אם מובילות דעת הקהל היו יוצאות מהמסך ונושאות דגל רחב יותר - לטובת שכר שוויוני.

ההשפעה של קמפיין MeToo# על המאבק לשכר שוויוני, כבר חלחלה לחברות במשק האמריקאי. 48% מ-150 חברות אמריקאיות, שהשתתפו בסקר שנערך לאחרונה, דיווחו כי המאבק הציבורי נגד הטרדות מיניות השפיע עליהן לשקול מחדש את מדיניות השכר שלהן במטרה להפוך אותו לשוויוני יותר.

זאת בשורה טובה מאוד, בעיקר לנוכח מחקרים המצביעים על כך ששכר שוויוני יושג תוך טווח זמנים, שנע בין 20 ל-100 שנים, תלוי איזה מחקר מצטטים. זאת אומרת, שאנחנו ניסע במכוניות אוטונומיות ואולי אפילו נבקר במאדים לפני ששכר הנשים ישתווה לשכר שמרוויחים גברים על עבודה זהה. המסקנה המתבקשת היא, שצריך לייצר מהלך מאיץ שיקבע סטנדרטיזציה של שכר מגדרי שוויוני כתקן של התנהלות עסקית מתוקנת.

מאבק הירוקים הוא מקרה בוחן עבור המאבק לשכר שוויוני. היום כשכולנו ממחזרים את עצמנו לדעת - קשה להאמין, שלפני כעשור תומכי השמירה על איכות הסביבה כונו "מחבקי עצים" והמאבק שלהם נחשב לשולי וטרחני. המהפך הירוק תפס תאוצה תודות לשילוב של מספר גורמים. במישור ההסברתי היו אלה מובילי דעת הקהל, דוגמת אל גור ולאונרדו דיקפריו, שהובילו מאבק ציבורי לטובת הסביבה. גם האופק הכלכלי שהציבה האנרגיה הירוקה וההתעוררות של הצרכנות הירוקה, תרמו לכך שהמאבק על איכות הסביבה הפך ממעוזם של התימהוניים לחביבם של היזמים. ומכאן הדרך למיינסטרים הייתה קצרה.

הגורם הכלכלי עובד גם לטובת המאבק לשוויון מגדרי בשכר. יש לא מעט מחקרים, שמצביעים על כך שנוכחות נשית בהנהלה ובדירקטוריון משפיעה לטובה על השורה התחתונה. כתבה, שפורסמה לפני מספר חודשים בוושינגטון פוסט, תחת הכותרת "למה זה חכם להשקיע בחברות המנוהלות על ידי נשים?", הציגה תוצאות של מחקר כזה, שערך הבנק הגדול ביותר בסקנדינביה.

אז הרוח של מחאת MeToo#, כבר התחילה את הסחף בדעת הקהל והאנליסטים מכירים בתרומה הכלכלית של הנשים - כל שנותר הוא לחבר בין הנתונים והאג'נדה למובילות דעת הקהל. כאשר כוכבות הוליווד יתחילו לפעול באופן מכוון ומאורגן לטובת שכר שווה - לא רק במישור האישי (לטובת השכר שלהן) אלא כמאבק חברתי גורף - הן יכולות להפוך לגורם המאיץ, שיכניס את הדרישה לשכר שוויוני לתודעה ויעזרו לו להפוך לשחור החדש, כמו השמלות שלבשו השחקניות בטקס גלובוס הזהב.

■ הכותבת היא מייסדת ומנהלת משותפת של חברת הייעוץ HERizon.