יו"ר כיל: בחרנו מנכ"ל מצוין; ההנהלה תדע להשלים את הפערים

בכנס משקיעים ששערכה היום כיל בהשתתפות היו"ר וההנהלה הבכירה, הכריזה החברה על התמקדות בפיתוח פתרונות מתקדמים לעולם החקלאות ועל הכוונה להשקיע עשרות מיליוני דולרים במיזמים טכנולוגיים בתחום זה

חברת כיל  ערכה הבוקר (ה') כנס משקיעים בבניין הבורסה בתל-אביב תחת הכותרת "מטפחים את ההווה, מפתחים את העתיד". בכנס הציג יוחנן לוקר, יו"ר דירקטוריון כיל, יחד עם מ"מ המנכ"ל אשר גרינבאום ומנהלי החברה, את האסטרטגיה החדשה של החברה לשנים הקרובות.

האסטרטגיה החדשה של החברה מתבססת על שני מרכזי כובד: הראשון מתמקד באופטימיזציה ומצוינות בשרשראות המינרליים של כיל (אשלג, פוספט וברום), שימשיכו להוות את בסיס הפעילות של כיל. החברה תמשיך בפעולות ההתייעלות והגברת כושר התחרות של נכסי המינרלים, ובמינוף יכולותיה ויתרונותיה התחרותיים במוצרי ההמשך התעשייתיים.

מרכז הכובד השני מתבסס על האצת הצמיחה בתחום הפתרונות המתקדמים לדישון, תוך מינוף מעמדה ויכולותיה של כיל בשוק הדשנים בכלל ובשוק הדשנים המיוחדים בפרט. במסגרת זו, תשקיע החברה בפיתוח מוצרים, טכנולוגיות ופתרונות חדשים המותאמים לחקלאי, תוך שימוש גובר בחקלאות מדייקת. לאורך הכנס חזרו בכירי כיל על שני מושגים מרכזיים: חקלאות מדייקת ודישון מתקדם, שיובילו את תפיסת העולם של החברה בפיתוח מוצרים מיוחדים להגברת הפריון של החקלאי ובפיתוח מאגרי מידע וטכנולוגיות שייסעו לכיל לדעת טוב יותר את הצרכים המדויקים של כל חקלאי.

יוחנן לוקר, יו"ר כיל ציין כי "האסטרטגיה של כיל מושתתת על שני מרכזי כובד, האחד - עסקי המינרלים, והשני - פתרונות מתקדמים בעולם החקלאות. הדור הבא של החקלאים ידבר בשפה חקלאית חדשה, הגם שהתכלית שלה נותרה זהה - הגדלת היבול. טכנולוגיית המידע, הגיעה גם לחקלאות. לשם העולם הולך, ולכיל יש הרבה מה להציע, עם פלטפורמת דשנים מיוחדים שכוללת מנעד רחב, מדשנים בסיסיים ועד דשנים שהם ברמת היי-טק".

עוד הוסיף לוקר כי החברה פועלת ומתאימה את עצמה למציאות המשתנה והכריז כי בכוונת החברה להשקיע בשנים הקרובות עשרות מיליוני דולרים ביזמות, חדשנות ופיתוח טכנולוגיות בתחום החקלאות: "אנו בוחנים שיתופי פעולה עם מספר גופים אסטרטגיים, הקמת מעבדות חדשנות וקשת רחבה של אפשרויות השקעה, החל מהשקעות בקרנות, דרך הקמת קרן הון סיכון וכלה בהשקעות ישירות בסטארט אפים".

מ"מ מנכ"ל החברה, אשר גרינבאום הוסיף כי "כהנהלה אחראית, המביטה על המציאות באופן מפוקח, הבנו שעלינו לעשות שני דברים עיקריים: לנקוט בפעולות ייצוב משמעותיות וזאת במטרה לייצר את הבסיס האיתן לפעולות ההמשך, ובמקביל לבחון ולעצב מחדש את הכיוון האסטרטגי שלנו. הפעולות אותן עשינו הובילו ויובילו לשיפור הרווחיות ותזרים המזומנים, ולחיזוק משמעותי של האיתנות הפיננסית. כך למעשה יצרנו את המקורות לצמיחה העתידית. אנחנו מאמינים שהבאנו את החברה לנקודת זינוק מצוינת לצורך יישום האסטרטגיה אותה הצגנו היום ולהבטחת עתידה של כיל לשנים הבאות".

בכנס השתתף גם חזי ישראל, אחראי אסטרטגיה ופיתוח בכיל, שהסביר בין השאר על האופטימיזציה שמבצעת כיל במתקני ייצור האשלג והפוספט שלה, להגברת כושר הייצור. במקביל, ננקטות פעולות להפחתת עלויות, כדוגמת הסכם הגז עליו חתמה החברה עם חברת אנרג'יאן שיביא להפחתה משמעותית בעלויות החשמל של החברה בישראל, החל מ-2020.

בנוסף, הסביר חזי ישראל גם על תחום פיתוח המוצרים לדישון מתקדם של יבולים, והגדיש כי מדובר דישון בפוטנציאל לתוספת הכנסות של מיליארד דולר בשנה. "זה עולם רחב של אפשרויות. אנחנו כבר נמצאים בו ונרחיב את המניפה. למשל הפוליפוספט, שהוא מוצר ייחודי שאנחנו מוכרים ל-25 מדינות ולשימוש עבור עשרות גידולים שונים. המוצר הזה הוא פלטפורמה, כשדרכו המטרה היא להגיע למכירות של 400 מיליון דולר תוך חמש שנים. אנחנו נבנה את מוצרי ההמשך לתחום החקלאות ואז החלק של המוצרים המיוחדים בסל ההכנסות של כיל יהיה הרבה יותר גדול ממה שהוא היום.

אלי עמון, מנהל יחידת הדשנים המיוחדים הוסיף כי המטרה המרכזית בדישון המתקדם היא להנגיש את המינרלים המיוחדים לחקלאי בצד השני. לדבריו, 69% מהמכירות בתחום זה הן לגידול מורכבים בחקלאות, כדוגמת תותי שדה, והשאר לטיפול בנוי ובמגרשי כדורגל. עמון הוסיף כי חקלאות מדייקת זה נושא שכולם מדברים עליו. "מדובר בשימוש בכלים דיגיטלים מתקדמים כדי לאסוף מידע. למשל רחפנים, מצלמות, סנסורים, על מנת לאסוף מידע רחב אותו ניתן לזקק, לנתח, וממנו להוציא מידע איזה מוצר החקלאי צריך. זה יגדיל את המכירות שלנו כי כדי למכור יותר צריך נגישות למידע".

המטרה לדבריו היא לעשות מעטפת דיגטלית שונה לכל מוצר, כשמעטפת כזאת יכולה לכלול, סנסור לכמות המים במוצר אחד וסנסור לטמפרטורה במוצר אחר. "אנחנו רוצים להיות בטופ של הטכנולגיה ולעבור את המיליארד דולר מכירות בחמש השנים הקרובות ואנחנו נעשה זאת עם שיפור ברווחיות" הדגיש עמון.

בשלב השאלות והתשובות, נשאל היו"ר יוחנן לוקר, האם לא היה עדיף לכיל, להעדיף מנכ"ל בעל ניסיון בתחומי התעשייה והחקלאות, על פניו של רביב צולר שמונה לאחרונה ושלו ניסיון בתחומי הטכנולוגיה והפיננסים. בתגובה, אמר לוקר כי, "לרביב צולר יש לו יכולות מוכחות. אני חושב שהבחירה הייתה ראויה. כיל חברה גדולה וחזקה עם רמת מקצוענות גבוהה שתדע לתמוך את המנכ"ל במקומות שבהם יש פערים. לא יהיה מנכ"ל שיכיר את כל כיל מקצה לקצה (טרם המינוי, ע"כ) ולכן אני חושב שבחירת המנכ"ל היא מצוינת וההנהלה תדע להשלים את הפערים. גם אני מכיר היום את העולם הזה הרבה יותר טוב בזכות ההנהלה. בחרנו מנכ"ל מצוין".

בשאלה נוספת עסקה בשינויים אפשריים במדיניות הדיבידנדים של כיל. בתשובה, ציין היו"ר לוקר כי לכיל מדיניות דיבידנד שאושרה ושלפיה יכולה החברה לחלק עד 50% מרווחיה. לדבריו, מדיניות זו "מצביעה על עוצמה של כיל".

בהמשך נשאלו בכירי החברה על הביקוש לאשלג בעולם ובסין בפרט. בתגובה ענה אלון גיל, סמנכ"ל בכיר לשיווק, מכירות ולוגיסטיקה מינרלים חיוניים, כי "הביקושים לאשלג ממשיכים להיות טובים. מכירות האשלג בסין ימשיכו לגדול ולכן הגידול בביקוש יחד עם כניסה איטית של כושר הייצור החדש לא יפגעו במחירי השוק".

הוא הוסיף כי המשא ומתן עם הלקוחות בסין על חוזה המסגרת השנתי למכירת אשלג התחיל רק בשבוע שעבר, ולכן הוא אינו צפוי להסתיים לפני אמצע אפריל. הוא הוסיף המצב השנה טוב יותר מאשר אשתקד ולכן ברור שהמחיר בחוזה המסגרת יהיה גבוה יותר מאשר ב-2017, אולם לא ברור בכמה. וכאשר מחירי המכירה לסינים יעלה באופן רשמי, הרי שדבר זה יוביל לדבריו גם לעליית מחירים במכירות האשלג ללקוחות בהודו.