חברת הלוויינים הישראלית NSLComm משלימה סבב גיוס שני

החברה, שמתמחה בייצור לווייני נאנו, השלימה סבב גיוסי בהיקף של 6.25 מיליון דולר ■ בחברה מציינים כי סוג הלוויין שלהם זול משמעותית לתפעול ויכול לנגוס בנתח שוק משמעותי

הדמיית לווין של NSL-COMM /צילום: אתר החברה
הדמיית לווין של NSL-COMM /צילום: אתר החברה

חברת הסטארט-אפ NSLComm, המפתחת טכנולוגיית לוויינים זעירים לתקשורת בנפח גבוה, סגרה בימים האחרונים סבב גיוס שני בסכום של 6.25 מיליון דולר. בחברה מקווים שהגיוס יאפשר לה לשגר לוויין ראשון של החברה לחלל, אשר מתוכנן לצאת לפועל בנובמבר 2018 באמצעות טיל השיגור PSLV בהודו, ולפתח ולבנות שני לוויינים נוספים לשיגור עתידי. החברה מסרה כי בכוונתה לגייס 3 או 4 עובדים נוספים בתחומי הפיתוח העסקי והתקשורת בעקבות הגיוס.

עד כה, הלוויינים הקיימים חולקו ל-2 קבוצות עיקריות: לוויינים גדולים המשייטים בגובה רב (Geo) ולוויינים קטנים וזעירים המשייטים בגובה נמוך (Leo). לווייני Geo מאפשרים פריסת נתונים רחבה וקצב תקשורת מהיר, אך עלות בנייתם, שיגורם ותפעולם, גבוה ביותר. מנגד, לווייני Leo הם זולים יותר וגם בעלי יכולות נמוכות יותר מבחינת פריסת נתונים וקצב ההתקשורת שהם מאפשרים: בטכנולוגיה הקיימת כיום, ננו-לוויינים מציעים קצב תקשורת של פחות מ-10 מגהבייט לשנייה ועל כן משמשים בעיקר לתצפיות וניסויים מדעיים ולא נעשה בהם שימוש בתחום התקשורת. לדברי NSLComm, הטכנולוגיה שפיתחו מאפשרת לחברה לייצר ננו-לוויינים שיוכלו להעביר נתונים בקצב של עד 1 ג'יגהבייט לשנייה, פי 100 מהיכולת הנוכחית בשוק.

"היום לכל אחד מאיתנו בבית יש אינטרנט, ואנחנו מקבלים קצב של בערך 100 מגהבייט לשנייה". אמר ד"ר רז יצחקי, מנכ"ל NSLComm, בשיחה עם "גלובס". "אנחנו רגילים לזה שלכל אדם בכל רגע ובכל מקום יש אפשרות לכתוב מיילים לעשות שיחות ווצאפ ו-וידיאו ולראות סרטונים ביוטיוב. הצרכים האלה ברורים מאליו במרכזים העירוניים בעולם המתועש. אבל בעולם יש בין 3 ל-4 מיליארד אנשים שאינם מחוברים כיום לתקשורת. התקשורת צריכה להיות זכות בסיסית שיש לכל אדם. למעשה כל הציוויליזציה התפתחה סביב נתיבי תקשורת".

רז יצחקי מנכ"ל החברה/ צילום: אתר החברה
 רז יצחקי מנכ"ל החברה/ צילום: אתר החברה

"הצלחנו לשכנע משקיעים שיש פה עניין ופוטנציאל כלכלי: היום באפריקה כל לקוח משלם סכום מסויים שנובע מזה שכל צרכני התקשורת צריכים להחזיר את העלות של הלוויין שבו הם משתמשים. אם הלוויין שלי זול פי 10 או פי 50, מספיק שאני אוריד את המחיר פי 4 כדי שהוא ירוויח וגם אני ארוויח. זה מחזיר אותנו לרעיון של תקשורת ברת השגה ל-4 מיליון משתמשים: אנחנו מסוגלים להתאים את אחוז הרווח למקומות שבהם אנו פועלים".

לדברי יצחקי, ב-2017 מכירות החברה הגיעו לכמיליון דולר. "אבל אנחנו נמצאים עדיין בשלב התחלתי, כי רק השנה אנחנו עומדים לשגר את הלוויין הראשון שלנו" אמר. הוא סיפר שבינתיים NSLComm מוכררת שירותי הנדסה ותכנון של לוויינים לחברות אחרות, "עד שיהיו לנו לוויינים משלנו בשמיים".

"לשגר לוויין תקשורת יכול לעלות חצי מיליארד דולר שמשולם ע"י המשתמשים. אז הדרך הראשונה להוזיל את העלויות היא להקטין את הלוויינים. אבל הגודל של הלוויין מגביל את הגודל של האנטנה, ואם אני מקטין את האנטנה אני לא מסוגל לספק הרבה תקשורת", יצחקי הסביר את האתגר שהטכנולוגיה של NSLComm נועדה לפתור. "האנטנה שלנו מקופלת בתוך הלוויין. היא בנויה מחומר שזוכר את הצורה שלו - אנחנו יכולים לקפל אותו לנפח מאוד מאוד קטן וברגע שמשגרים אותו לחלל, האנטנה נפרסת. לכן אנחנו מסוגלים לספק תקשורת בעלויות הזולות ביותר".

NSLComm, נוסדה בשנת 2015 על ידי ד"ר רז יצחקי, דניאל רוקברגר, ודני ספירטוס. יצחקי הקים בשנת 2006 את מחלקת הלוויינים הזעירים בתעשייה האווירית. רוקברגר תיכנן בעבר חלקים ומערכות לוויין במגוון שיגורי לוויינים של התעשייה האווירית, ועבד בנאס"א במשימת חקר ירח. ספירטוס כיהן בעבר כ-VP למו"פ בחברת RaySat Broadcasting Corp ושימש כראש צוות מו"פ אנטנות ותחנות האדמה של גילת רשתות לוויין. החברה גייסה את מר דניאל בן דב, לשעבר סמנכ"ל החטיבה הבטחונית בגילת ולאחר מכן בכיר באלביט מערכות לתפקיד סמנכ"ל הפיתוח העסקי והמכירות, ואת מר צביקה פרידמן, לשעבר מנכ"ל אלווריון לתפקיד יו"ר החברה.

זהו סבב הגיוס השני של החברה, אותו הובילו הקרנות שהשקיעו בחברה גם בסבב הראשון, בינהם קרנות JVP, ליברטי, OurCrowd, GF Hawk וכן קרן קוקפיט של אל-על, אשר לאחרונה התחילה שיתוף פעולה עם לופטהנזה ובואינג לתמיכה בסטארטאפים ובטכנולוגיות חדשניות בתחומי התעופה והאירוספייס - וזוהי השקעתה הראשונה במסגרת זו.

NSLComm

שנת הקמה 2015

מייסדים: רז יצחקי (מנכ"ל), דני ספירטוס (סמנכ"ל טכנולוגיות) ודניאל רוקברגר (המהנדס הראשי).

משקיעות בולטות: JVP, ליברטי, OurCrowd, GF Hawk וכן קרן קוקפיט של אל-על

החברה פעולת בישראל, ארה"ב ואירופה

מס' עובדים: 20 מתוכם 19 בישראל, במשרדי החברה באירפורט סיטי