מלחמת הסחר של טראמפ: העלה את מכסי יבוא על מתכות

מדובר במכס בשיעור של 25% לפלדה ו-10% לאלומיניום ■ קנדה ומקסיקו מוחרגות מהמכסים החדשים ■ לפי דיווחים בתקשורת האמריקאית הנשיא קיבל את ההחלטה על העלאת המסים ללא הסכמת יועציו הכלכליים ■ ייכנס לתוקף תוך 15 ימים ■ המסחר בוול סטריט מתנהל במגמה ירוקה

דונלד טראמפ / רויטרס
דונלד טראמפ / רויטרס

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, הודיע הערב (ה') על העלאת מכסי ייבוא לפלדה בשיעור של 25% ו-10% על אלומיניום. ההחלטה הסופית היא כי קנדה ומקסיקו יוחרגו מהמכסים החדשים וכי הצו הנשיאותי ייכנס לתוקף בתוך 15 יום. 

בנאומו טראמפ אמר כי הוא "רק רוצה הוגנות". לטענתו המצב בו ארה"ב לא גובה מכסי יבוא על טובין מסוימים, אך מדינות אחרות כן גובות מכסים על ייבוא אותם הטובין מארה"ב בעייתי. 

ההיגיון ביסוד ההחלטה של טראמפ הוא, שחברות הפלדה והאלומיניום בארה"ב ישכרו עובדים חדשים בעקבות זריקת העידוד שיקבלו מממשלו. למעשה, כלכלנים ואנליסטים רבים אומרים, שהצעד של טראמפ יפגע בחברות אמריקאיות רבות ובצרכנים בארה"ב, שיצטרכו לשלם יותר על כל המוצרים שמוטמעים בהם רכיבי פלדה ואלומיניום. בעוד שהטלת המכסים תסייע לחברות הפלדה והאלומיניום בארה"ב, חברות רבות הרבה יותר, מיצרני רכב ועד יצרני מרקים ושימורים, יצטרכו לשלם יותר תמורת חומרים אלה, והיצרנים יעמיסו את תוספת המחיר על כתפי הצרכנים. מחירי מכוניות עלולים לעלות במאות דולרים.

בסוף השבוע שעבר הודיע טראמפ כי הוא יחתום השבוע על הצו. לאחר ההכרזה, הגדיל הנשיא את מאמציו להטיל מכסי מגן על יבוא פלדה ואלומיניום ואף "פלירטט" עם המושג "מלחמת סחר". בציוץ בטוויטר כתב: "כשמדינה מפסידה מיליארדי דולרים בסחר כמעט עם כל מדינה שהיא עושה אתה עסקים, אז מלחמות סחר זה דבר טוב, וקל לנצח בהן. למשל, אם אנחנו מפסידים 100 מיליארד דולר בסחר עם מדינה מסוימת, והיא מתחילה להתחצף, אז אנחנו מפסיקים לעשות איתה עסקים. אנחנו מנצחים בגדול. זה קל!". 

לפי דיווחים בתקשורת האמריקאית הנשיא קיבל את ההחלטה על העלאת המסים ללא הסכמת יועציו הכלכליים, ואחד מהם, גרי קוהן, אף התפטר מתפקידו בעקבות ההודעה.