ההסתבכות הגזענית של ענקית אנימציות ה-GIF

בחיפוש המילה "פשע" צצו אופציות גזעניות להפליא - אז ענקיות הרשתות החברתיות סנאפצ'ט ואינסטגרם הסירו את האפשרות להשתמש באתר גיפי

אפליקצית סנאפצ'ט / צילום: שאטרסטוק
אפליקצית סנאפצ'ט / צילום: שאטרסטוק

סנאפצ'ט ואינסטגרם הסירו את האפשרות להשתמש בחיפוש הגיפים של אתר גיפי, לאחר שמשתמשים שמו לב לגיף גזעני שהוצג להם כאופציה כשחיפשו את המילה "פשע". הגיף כלל טקסט גזעני ואת המילה Nigger. משתמשת בטוויטר, ליאונה אוגמון, צייצה צילום מסך של הגיף מאינסטגרם ותייגה את מייסד אינסטגרם קווין סיסטרום, בדרישה שיוסר. לפי דיווחים שונים הגיף אכן הוסר וכבר לא מופיע כשמחפשים אותו.

סנאפצ'ט מסרו לאתר טק-קראנצ' כי "ברגע שהיינו מודעים לכך, הסרנו את הגיף וביטלנו את האינטגרציה עם גיפי עד שנהיה בטוחים שמשהו כזה לא יקרה שוב". הם הוסיפו שכל הגיפים בסנאפצ'ט אמורים להיות מותאמים לבני 13 ומעלה, להם מותר להשתמש בפלטפורמה. דובר אינסטגרם אמר לטק-קראנצ', "לתוכן כזה אין מקום באינסטגרם. עצרנו את האינטגרציה עם גיפי בזמן שהם חוקרים את הנושא".

גם כללי השימוש בגיפי אוסרים על תוכן מסוג זה. גיפי מאפשרת למשתמשים לפרסם תוכן באתר שלה, ואוסרת עליהם שהתוכן יהיה פוגעני, וולגרי, או בעל אופי אלים, אך מכיוון שהאתר פועל כמו מנוע חיפוש לגיפים הפופולריים ביותר ברשת, דברים עלולים לחמוק. דוברת מטעם גיפי אמרה בהצהרה לעיתונות כי הגיף הוסר לאחר שהתגלה שהוא עולה כתוצאה של חיפוש באתר. "לאחר שחקרנו את התקרית, גילינו שהסטיקר היה זמין בשל באג בפילטרים שלנו לניהול תוכן. תיקנו את הבאג ובדקנו מחדש את כל הסטיקרים בספריה שלנו" אמרה.

סנאפצ'ט השיקה ב-20 בפברואר את האינטגרציה עם גיפי שאפשרה למשתמשים להוסיף גיפים לסטוריז שהם מעלים, ואילו אינטגרם השיקה אינטגרציה כזו לקראת סוף ינואר. סנאפצ'ט כבר הייתה בעבר תחת ביקורת בשל תוכן גזעני, כשב-2016 השיקה עדשות למציאות מוגברת שאפשרו לאנשים להפוך את עיניהם למלוכסנות כשל אסייתים. סנפצ'ט חייבת לשמור על המוניטין שלה כדי להמשיך לעבוד עם מפתחים חיצוניים. התקרית מביכה גם עבור פייסבוק, חברת האם של אינסטגרם, ומטילה ספקות לגבי האפליקציה שלה לילדים - מסנג'ר קידס, שגם בה יש אינטגרציה עם גיפי שאמורה לאפשר רק לתוכן הולם לילדים להופיע בה.

בחודש הקודם הוקדשה לגיפי כתבה בניו יורק טיימס בה צוין כי מחלקת הסטודיו של החברה מנסה לשלב גם תוכן ממותג. לפי דיווחים, גיפי קיימה שיחות כדי לגייס כ-100 מיליון דולר בסבב גיוסים נוסף. בסבב הגיוס האחרון ב-2016 החברה גייסה 72 מיליון דולר ושוויה הוערך ב-600 מיליון דולר. לדברי החברה, יש לה 300 מיליון משתמשים פעילים ביום. הפופולריות של גיפים בכלל הולכת ועולה בשל היכולת שלהם להעביר אינפורמציה רבה בקליפ קצר, ולהכיל טקסט מפורש וסאב-טקסט שקשה להעביר בדרך אחרת בהתכתבות.

בחודש אוקטובר התפרסה כתבה נוספת במגזין G על Giphy: "החברה שצריכה רק 6 שניות כדי להרוויח מיליארדים". לכתבה: קישור.