האפליקציה של הנסון ישראל שמאפשרת ניהול הזמנות בטון

חברת הבטון הנסון פיתחה אפליקציה שמותקנת אצל הלקוחות: "שיידעו איפה המערבלים נמצאים ואיך לתכנן את היציקה" ■ "רק אבטחת המידע עלתה מאות אלפי שקלים, אבל הלקוחות התמכרו"

שם: הנסון ישראל

שנת הקמה: 1963

השקעה: למעלה ממיליון שקל

המוצר: אפליקציה להזמנה, למעקב ולאישור אספקת בטון

איך הכול התחיל:

הנסון ישראל היא חברה-בת של HeidelbergCement, אחת מחברות הצמנט והאגרגטים הגדולות בעולם. לפי אתר החברה, היא מתפעלת 26 מפעלי בטון וצי של כ-120 משאיות להובלת בטון וחומרי מחצבה.

שלומי קדוש, מנהל השיווק הנסון ישראל: "בטון הוא החמצן של האתר. קבלנים בודקים את רמת הביצוע וההתקדמות לפי כמות החומר ששמתי. כשמישהו בונה 10 קומות מגיעים מאות ואלפי מערבלי בטון לאתר, בכל אחד 7-8 קוב בטון. שירות הבטון הוא חריג, כיוון שזה מוצר שיש לו אורך חיים של 90 דקות מרגע שערבבנו את הצמנט עם המים במפעל, כך שניטור הזמנים והיכולת לספק חומר דורשים רמת דיוק מטורפת. מחכה לי משאבה ופועלים, הפריקה לוקחת 15-20 דקות, ואז צריך להגיע מיד עוד מערבל. כל איחור חשוב ובמשך כל השנים תמיד היה מתח גדול סביב עניין האספקה".

- מה עושה האפליקציה?

"רצינו לייצר שקיפות מלאה. אני יודע איפה המערבלים נמצאים כי יש לי GPS, אז אני חושף את המיקום ללקוח. אני גם מאפשר להם להזמין באפליקציה חומר, לעקוב אחר כל עשרות המיקסים שמגיעים. לא צריך לחכות למוקד, מקבלים אישור באפליקציה או מבקשים תיאום לזמן אחר. זה חוסך למנהל העבודה עשרות דקות ביום. שלא לדבר על טעויות. אין יותר 'לא שמענו בדיוק מה ביקשת'".

- אתם סניף של חברה בינלאומית. הפיתוח שלכם?

"לפני שנה בערך התחלתי לחשוב על זה וביקשתי אישור מהחברה הגרמנית. זה פותח בארץ בעקבות שיחות עם הרבה מנהלי רכש ומנהלי עבודה. עכשיו למדו מאיתנו בהיידלברג העולמית והקימו צוות עולמי, שהחליט על ארבע מדינות שיובילו את זה. היו עד עכשיו אפליקציות שכללו פרק אחד בתהליך, אבל אנחנו עשינו מכלול משלב ההזמנה ועד שלב אישור המשלוח - זה עוד לא היה".

מודל עסקי:

"הפיתוח עצמו היה יכול להיות מאות אלפי שקלים בודדים, אבל כיוון שמדובר על אבטחת מידע - רק חומת האבטחה עלתה מאות אלפי שקלים והחיבור עם מערכות אחרות עלה עוד. אנחנו לא גובים כסף מהלקוחות על האפליקציה. זה שירות שאנחנו נותנים. אנחנו גם לא חוסכים בזה כוח אדם להנסון - אבל זה נותן יתרון תחרותי. כמו שאדם לא יעבור עכשיו לבנק שאין לו אפליקציה. זה גם חוסך כסף בהקטנת טעויות במחלוקות וגם בנושא הבטיחות של הנהג. באופן רגיל הנהג מתחיל לטייל באתר הבנייה ולחפש מי יחתום לו על הטופס, ועם האפליקציה זה לא נדרש".

ההטמעה:

"זה בינתיים עובד שלושה-ארבעה חודשים והלקוחות ברמת ההתמכרות. אם אני משפר גרסה וחצי שעה אין להם את האפליקציה - מתקשרים באטרף לשאול מה קורה. דניה סיבוס התחילו פיילוט, והם מתקשרים לשאול מתי יחברו את שאר האתרים.

"זו אפליקציה מאוד אינטואיטיבית. לא כל המשתמשים שלנו הם בעלי תואר שני, והם לא עוסקים בהייטק. חלקם דוברי עברית, רוסית, ערבית, אבל אין באפליקציה כמעט מילים אלא בעיקר אייקונים. זה חייב להיות ידידותי אחרת זה לא יקרה".

המשתמשים:

ניר ינושבסקי, סמנכ"ל בחברת ינושבסקי הנדסה ובניין: "לנו יש פרויקט של 30 אלף מ"ר משרדים, שלד בפארק המדע ברחובות, שם התחלנו להשתמש בזה כפיילוט. הייתה לנו למשל רפסודה של 3,000 מ"ר, משהו כמו 350 משאיות משני מפעלים. על כל משאית היינו רגילים להחתים טופס ועל סמך זה לשלם, מה שכמובן מהווה קושי משמעותי בתכנון - כי אני לא יודע מתי בדיוק מגיע הבטון, ואז מישהו התבלבל או שכח והיציקה נמשכת 9 שעות במקום 3. מעכשיו האפליקציה ממחשבת את התהליך. ברגע שהזמנתי, האחריות היא של המפעל. המפעל מצדו יודע בדיוק מה התוכניות, יכול לתכנן את הנהגים והחומרים, ואני יודע בדיוק איפה כל נהג ונהג נמצא. החתימה היא על האפליקציה ולא צריך לאסוף ניירות, ויש לי בקרה בזמן אמת.

"בבטון, בגלל שהוא אלמנט קונסטרוקטיבי לתיעוד יש חשיבות מאוד גדולה. זו אחריות על פי חוק. אני קורא לפיתוחים האלה 'טכנולוגיות מעליבות', כי הן מראות לך כמה דפוק היית ולא חשבת על זה עד עכשיו".