המס על הפחם יעלה ומחירי החשמל יטפסו בשנה הבאה

משרד האוצר מתכנן להעלות את הבלו על פחם ב-2019 ■ התאחדות התעשיינים: העלאת תעריפי החשמל תוביל לגל התייקרויות של מוצרים במשק

חברת חשמל / צילום: שאטרסטוק
חברת חשמל / צילום: שאטרסטוק

ועדת הכספים של הכנסת אישרה היום (א') את תוכנית משרד האוצר להעלות משמעותית את הבלו על הפחם המשמש את חברת החשמל ואת התעשייה מ-46 שקל לטון ל-142 שקל לטון. משמעות ההחלטה היא ייקור בתעריפי החשמל, בכ-2% החל משנת 2019.

בדיון שהתקיים הבוקר, חברי הוועדה בראשות ח"כ משה גפני (יהדות התורה) דחו את ההצבעה על סעיף אחר בהצעת האוצר, להעלות משמעותית את הבלו על פטקוק - חומר הבעירה המרכזי המשמש את יצרניות המלט הישראליות, נשר ומלט הר טוב. גובה הבלו על פטקוק עומד כיום על 46 שקל לטון ועל פי בקשת האוצר, יש להעלותו ל-216 שקל לטון.

החלטה על העלאת הבלו על הפטקוק נדחתה לחודש מאי, אחרי פגרת הכנסת וזאת על רקע איומיה של היצרנית מלט הר טוב כי החלטה זו תוביל לסגירת המפעל שליד בית שמש תוך פיטוריהם של כ-120 העובדים.

התוכנית של האוצר, בראשות משה כחלון, להעלות את מיסוי הדלקים המזהמים המשמשים את התעשייה נועדה לתמרץ אותה לעבור לגז טבעי - שמזהם פחות את הסביבה. אלא שבתעשיות המלט טענו כי אין בגז הטבעי כדי לייתר את השימוש בפטקוק - שהוא חומר מרכזי המשמש להפעלת הכבשנים בתהליכי היצור של מלט, גם בתעשיות דומות ברחבי העולם.

על הרקע הזה, משרד הכלכלה והתעשייה הבהיר במהלך השבועות האחרונים הבהיר כי אין היתכנות לחיבור המפעל לרשת החלוקה של הגז הטבעי במהלך השנתיים הקרובות והזהיר מהעלאת הבלו על הפטקוק, מחשש לפגיעה במלט הר טוב. המהלך של האוצר בנושא זה זוכה לרוח גבית מצד המשרד להגנת הסביבה, שהגיש נייר עמדה ולפיו יש להעלות את הבלו על פטקוק - בהיותו חומר בעירה שמזהם את הסביבה ופוגע בבריאות הציבור.

גורם בכיר בענף המלט הביע בתום הדיון בוועדת הכספים מורת רוח מההחלטה לדחות את ההכרעה בעניין הפטקוק וזאת בשל "הימשכות המצב של אי הוודאות הרגולטורית בנושא זה. נמשיך להיאבק בתוכנית של האוצר, בתקווה שהוא יתעשת ויבין שגז לא מהווה תחליף לפטקוק ושאין קשר בין הדברים", כדבריו.

נשיא התאחדות התעשיינים ויו"ר נשיאות הארגונים העסקיים תקף את החלטת ועדת הכספים להיעתר לדרישת האוצר ולהעלות את הבלו על הפחם, ותקף את שר האוצר, משה כחלון: "החשמל שצורכים תושבי המדינה וצורכת גם התעשייה יתייקר החל מ-2019 ב-2% וזה בזמן ששר האוצר מצהיר על תוכניות להורדת יוקר המחיה. המקרה הזה מוכיח שאין מדובר ב'נטו הוזלות' אלא ב'נטו התייקרויות': העלאת תעריפי החשמל תוביל לגל התייקרויות של מוצרים במשק. מה שמקומם הוא שגם רשות החשמל וחברת החשמל הבהירו כי אין למהלך הזה שום משמעות על היקף צריכת הגז הטבעי - כי כבר היום נעשה שימוש מינימלי בפחם. האוויר יישאר אותו אוויר - אבל חצי מיליארד שקל ייכנסו לקופת האוצר", אמר.

באוצר טענו היום כי החשמל יתייקר בשנה הבאה ב-1% בלבד. ל"גלובס" נודע כי באוצר מתכננים להחזיר לחברת החשמל את המס ששילמה החברה בזמן התקלה במאגר "תמר" בשנה שעברה. מדובר של כ-250 מיליון שקל שיוחזר לחברת החשמל כבר השנה.

נזכיר כי בספטמבר האחרון, עם תחילת עבודות התחזוקה במאגר תמר, אירעה תקלה שגרמה להשבתת האסדה והפסקת הזרמת הגז למשק. באחד הצינורות שמחובר לצינור האוורור התגלה סדק, אירוע המחייב השבתת האסדה עד לתיקון של התקלה. בזמן התקלה, תחנות הכוח של חברת החשמל ושל היצרנים הפרטיים עברו לשימוש בסולר, שייקר את סל הדלקים.

מלשכתו של שר האוצר משה כחלון לא נמסרה תגובה לטענות.