בדרך לפתרון המשבר? חוק הגיוס אושר בוועדת השרים לחקיקה

(עדכון) - המשך החקיקה ייעשה בתיאום עם משרד הביטחון ועם היועמ"ש ■ ליברמן עדיין לא הודיע את העמדה הרשמית של ישראל ביתנו, אולם ייתכן כי המפלגה תימנע בעת ההצבעה במליאה, אך לא תתנגד לו

ראש הממשלה, בנימין נתניהו / צילום: שאטרסטוק
ראש הממשלה, בנימין נתניהו / צילום: שאטרסטוק

ועדת השרים לחקיקה אישרה את הצעת חוק הגיוס של חכ יואב בן צור (ש״ס) לקראת ההצבעה על קריאה טרומית. לפי הודעת ועדת השרים ״המשך החקיקה ייעשה בתיאום עם משרד הביטחון ועם היועץ המשפטי לממשלה.״

יותר מוקדם היום ציינה השרה איילת שקד בראיון בגל"צ, שהנוסח הנוכחי של החוק אינו חוקתי והוא יצטרך לעבור שינויים רבים, כפי שנעשה במקרי חקיקה רבים. בוועדת השרים: שרת הקליטה סופה לנדבר הצביעה נגד החוק ושרים אחרים נעדרו מן הדיון. השרה שקד ועוד כשלושה שרים תמכו בהצעה. השר ליברמן עדיין לא הודיע את העמדה הרשמית של ישראל ביתנו אך יתכן שהמפלגה תימנע בעת ההצבעה במליאה, אך לא תתנגד לו.

בהצבעה על הצעת החוק כמעט ולא הגיעו חברי ועדת השרים לחקיקה. השרה סופה לנדבר הנמצאת בניו-יורק שלחה פתק הצבעת התנגדות. השרה שקד שהגיעה כמעט לבד לישיבת הוועדה, נאלצה להרים טלפון לשרים נוספים כדי שיתמכו בהצעת החוק. השר דוד אזולאי הנמצא בבית חולים השיב לטלפון ותמך בחוק. גם השר זאב אלקין, שלא נמצא בישראל, העביר פתק תמיכה.

מלבד שקד, חברי ועדת השרים לחקיקה הם: שר התיירות יריב לוין, שר החקלאות אורי אריאל, השרה לשוויון חברתי גילה גמליאל, שרת התרבות מירי רגב, שר המדע אופיר אקוניס, שר הגנת הסביבה זאב אלקין, שר האוצר משה כחלון, שרת הקליטה סופה לנדבר, שר הדתות אזולאי, שר השיכון יואב גלנט ושר התקשורת איוב קרא.

השר אקוניס, למשל, שלח הודעה לעיתונות ובה הודיע על אי-השתתפותו בהצבעה. "לא השתתפתי בועדת שרים לחקיקה הבוקר ולא הצבעתי בעד חוק הפטור מגיוס", כתב אקוניס במה שנראה אולי כמסר לחברי מרכז הליכוד ומתפקדי המפלגה שם העיסוק בפטורים מגיוס לציבור החרדים נתפסים כדבר לא תקין.

באירוע שהתקיים היום בחיפה מסר השר נפתלי בנט כי "כל המשבר הזה חלול מיסודו, הוא פוליטי בעיקרו, ואני חושב שכל האנשים שעוסקים בדבר ראוי שיתגייסו סביב אותו חוק שמקבע את המתווה ההדרגתי. לא נבחרנו בשביל להיות פופולאריים, נבחרנו בשביל לעשות את הדבר הנכון".

הסיעות החרדיות המתינו לליברמן

מועצת גדולי התורה אישרה אתמול בלילה (א׳) לסגן השר יעקב ליצמן את המהלך על פיו התיקון לחוק הגיוס, הצעה פרטית של ח"כ יואב בן צור מש"ס, יועלה בבוקר (ב׳) לוועדת שרים לחקיקה ומיד יועבר לחקיקה במליאה - תוך שהוא עובר קריאה טרומית בלבד בשלב הזה.

המשמעות של אישור המהלך היא שהסיעות החרדיות, מוותרות בשלב הזה על הדרישה שלהן לחוקק את חוק הגיוס במלואו במקביל לחקיקת התקציב. על פי הסיכום בין ליצמן לבין נתניהו, ההצבעה הטרומית בכנסת תיערך לפני ההצבעה על התקציב. בשלב יקודם החוק של בן צור במהלך כנס הקיץ ויעבור שלוש קריאות עד לסוף כנס הקיץ, לפי הדדליין שקבע בג"ץ. ניסוח החוק לקראת הקריאות הראשונה, השנייה והשלישית, עשה בתיאום מלא עם הממשלה.

כעת ממתינים בזירה הפוליטית להסכמתו של שר הבטחון אביגדור ליברמן, שיסכים למהלך כפי שהוסכם בין נתניהו לליצמן. ליברמן עשוי לשמור את הזכות להימנע בעת ההצבעה על החוק, אך יתבקש ככל הנראה שלא להצביע נגד החוק כדי לאפשר לשאר המפלגות בקואליציה - כולנו, ש"ס, יהדות התורה, הליכוד והבית היהודי - להעביר את החוק בקריאה טרומית.

אם ליברמן יסכים, הקואליציה תתקדם בחלקו השני של השבוע להצבעה על תקציב המדינה לשנת 2019 והמשבר הפוליטי, בגרסתו הנוכחית, יסתיים.