מבקר המדינה שוקל להעניק צו הגנה לחושף שחיתות בתע"א

מיכאל מירב, מנהל הספקים ב"מפעל אביזרים" בחטיבת הבדק בתעשייה האווירית, היה הראשון להתריע כבר בסוף 2011 על חשדות לשחיתות בתעשייה האווירית ופוטר מעבודתו - פרשה שנחשפה ב"גלובס" ■ המבקר שפירא הזמין את יו"ר תע"א הראל לוקר לדיון מיוחד

מיכאל מירב / צילום: איל יצהר
מיכאל מירב / צילום: איל יצהר

מבקר המדינה יוסף שפירא שוקל לתת צו הגנה של חושף שחיתות למיכאל מירב, כך נודע ל"גלובס". מירב היה מנהל הספקים ב"מפעל אביזרים" בחטיבת הבדק בתעשייה האווירית, והראשון להתריע כבר בסוף 2011 במערכת הביטחון על חשדות לשחיתות בתעשייה האווירית ופוטר מעבודתו - פרשה שנחשפה לראשונה ב"גלובס". המבקר שפירא החליט לבחון מחדש את המקרה והזמין לדיון מיוחד בעוד שבועיים את יו"ר התעשייה האווירית, הראל לוקר, כדי לשמוע את עמדת תע"א.

לפני שבועיים הודיע המבקר למירב ולפרקליטו עו"ד יעקב אברמוביץ', כי "מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור החליט נוכח כלל נסיבות העניין, לקיים דיון בלשכתו במעמד הצדדים, שבו הוא ישמע את טענותיהם. בדיון ישתתפו מטעם התעשייה האווירית מר הראל לוקר, יו"ר הדירקטוריון".

במקרה של מתן צו הגנה למירב, קיימת אפשרות שמירב אף יוחזר לעבודה בתע"א, דבר שיהווה הישג משמעותי בשאלת היחס לחושפי שחיתות. אם לא תהיה הסכמה כזו להחזרת מירב לעבודתו, המבקר יכול להכריז כי פיטוריו של מירב היו שלא כדין וקשורים לתלונותיו על שחיתות, ובמקרה כזה ניתן להוציא צו ההגנה שיאפשר להעניק לו פיצויים מיוחדים בגין פיטורים שלא כדין.

מירב התריע בפני הממונים עליו בתע"א על העדפה חשודה שניתנה לחמישה ספקים של "מפעל אביזרים". כשסבר כי תלונותיו אינן מטופלות כראוי, הוא פנה בסוף 2011 לממונים על הביטחון במערכת הביטחון (מלמ"ב), ומסר מידע על מספר פרשיות שעוררו חשדות.

יום אחרי פגישתו עם אנשי המלמ"ב, קיבל מירב הודעה על זימונו לשימוע, ובהמשך פוטר מעבודתו בנימוק של "תפקוד לקוי" - וזאת לאור מכתבים שליליים שהוכנסו בדיעבד לתיקו האישי על ידי גורמים שעליהם הצביע כמי שהיו מעורבים בהטבות החריגות לספקים שונים.

בראש הוועדה שפיטרה את מירב עמד רמי גראור, אז ראש מינהל משאבי אנוש בחטיבת הבדק בתע"א. גראור שלח לח"כ חיים כץ את העתק החלטת הפיטורים של מירב. כץ הוא אחד החשודים בפרשת השחיתות בתע"א. כשר הרווחה, כץ הביא את גראור לתפקיד סמנכ"ל הביטוח הלאומי.

המידע שמסר מירב למלמ"ב הועבר למשטרה והיווה את הבסיס לאחד מכיווני החקירה העיקריים - החשדות לקשרים פסולים בין אחת הספקיות, "א.ב. שירותי תעופה", לבין גורמים בתע"א. הפרשה פורסמה לראשונה ב"גלובס" ("התעשייה האווירית מציגה: כך מתייחסים לספק, כך מסלקים את המתריע", 26,4.15).

חיזוק לעדויות של מירב

בדיוק לפני שנה התפוצצה פרשת השחיתות בתעשייה אווירית ונערך גל המעצרים הראשון. עד לפתיחת חקירת המשטרה התייחסו במשרד מבקר המדינה לתלונותיו של מירב ככאלה העוסקות באי תקינות מנהלית, ועל כן אינן מזכות אותו במעמד של חושף שחיתות. החוק שונה ב-2014 באופן שגם חשיפת ליקויים מנהליים מזכה את המתלונן בהגנה. בנוסף, מספר ארגונים - כמו התנועה לאיכות השלטון והתנועה לטוהר המידות - פנו למבקר בדרישה להעניק הגנה למירב.

עובד אחר באותה יחידה בתע"א, שמסר עדות דומה לזו של מירב בלהב 433 אחרי המעצרים וחיזק את העדויות של מירב שנמסרו 5 שנים קודם לכן, קיבל מהמבקר מעמד של חושף שחיתות ונפסקו לו פיצויים מיוחדים.