פרשת ישראל ביתנו: צביקה שרף מסר עדות על העמלה שגילה

שרף, שהיה חבר הנהלת איגוד הכדורסל, העיד על העמלה ששילם האיגוד בסך 98 אלף שקל לרמי כהן, לשעבר מנכ"ל משרד החקלאות מטעם מפלגת ישראל ביתנו, עבור פעילותו כמתווך בין המפלגה לאיגוד כדי להביא להקצאת תקציבים קואליציוניים לאיגוד הכדורסל

"הסתירו מאיתנו דברים, לא בכדי אבנר קופל (לשעבר יו"ר איגוד הכדורסל - מ' ר') התפטר" - כך תיאר צביקה שרף, מאמן ופרשן כדורסל ולשעבר חבר הנהלת ונשיאות איגוד הכדורסל, את ההתנהלות באיגוד - עמותה המנהלת את ענף הכדורסל. לדברי שרף, התגלה לו בעת שהיה חבר הנהלת האיגוד, כי העברת הכספים הקואליציוניים ממפלגת ישראל ביתנו לאיגוד נעשתה בתמורה כי בתמורה להעברת עמלה לגורם שלישי.

שרף אמר הדברים במסגרת עדות שנתן במשפט השוחד המתנהל בפרשת ישראל ביתנו בבית המשפט המחוזי בתל-אביב. עוד העיד היום בפרשה צבי ליבר, שהיה חבר ועד איגוד הכדורסל בתקופה הרלוונטית לכתב האישום ב-2013.

לפי האישום, כספים קואליציוניים הועברו ממפלגת ישראל ביתנו לטובת איגוד הכדורסל בדרך סיבובית בניגוד לחוק - וזאת, תמורת עמלה לא חוקית שהועברה דרך החברה הפרטית שבבעלות הנאשמת בתיה כהן, אשתו של רמי כהן אז מנכ"ל משרד החקלאות ואיש ישראל ביתנו, הנאשם בקבלת שוחד ובמתן שוחד. הפרשה נחשפה לראשונה ב"גלובס" על-ידי משה ליכטמן בשנת 2014. 

גזיר
 גזיר

תקציבים תמורת משרה ל"בן של" 

פאינה קירשנבאום, סגנית שר הפנים לשעבר מטעם ישראל ביתנו והנאשמת המרכזית בפרשה, מואשמת בעניין איגוד הכדורסל בעבירות של קבלת שוחד ומירמה והפרת אמונים. לפי האישום, קירשנבאום פעלה להעברת כספים קואליציוניים שקיבלה מפלגתה מתקציב המדינה מתוך לאיגוד הכדורסל, לבקשתו של כהן, מתוך מודעות לכך שבקשתו תיטיב עם עסקיו, והכל כשיש לה "מערכת יחסים כספית עמו". כהן, לפי האישום, שגזר עמלה על התיווך בין האיגוד לבין קירשבנאום, עשה זאת לבקשת חברון, משה קליסקי, אז חבר הנהלת הכדורסל שבאיגוד. בתמורה להקצאת התקציבים הממשלתיים, טוענת המדינה, קיבלה קירשנבאום מכהן הטבות שונות, בהן העסקת בנה של סגנית השר, טמיר קירשנבאום, בחברה הפרטית של בתיה כהן בשכר חודשי של 27 אלף שקל.

פרשת ישראל נחשבה עד לאחרונה לאחת מפרשות החמורות של השחיתות השלטונית - ובפרט זו של השלטון המקומי במעורבותו עם משרד הפנים. סגנית שר הפנים לשעבר קירשנבאום ממפלגת ישראל ביתנו, ודוד (דאוד) גודובסקי, שהיה מנהל אגף הארגון של המפלגה, מואשמים כי ניצלו באופן ציני ומושחת את תפקידיהם כעובדי ציבור ואת כוחם ואת את שליטתם על תקציבי מדינה. זאת, כדי לדרוש שוחד ולקחת שוחד ממוסדות ציבוריים, מעמותות ומגורמים פרטיים בתמורה לתקציבים ממשלתיים שהקצו להם.

שרף העיד במשטרה על כספים שהעביר איגוד הכדורסל בהיקף מצטבר של 98 אלף שקל לידיו של הנאשם, רמי כהן, וזאת בתמורה לכך שהאחרון עזר לאיגוד לגייס מיליון שקל מהכספים הקואליציוניים של ישראל ביתנו. בתמורה לסיועו, לפי כתב האישום, קיבל כהן "עמלת תיווך", כאשר הקבלה על העמלה הוצאה על-שם החברה פרטית של רעייתו של כהן, בתיה.

שרף, לשעבר מאמן קבוצת הכדורסל של מכבי תל-אביב ושל נבחרת ישראל, ניהל בתקופה הרלוונטית לאישום את קורס המאמנים במכון וינגייט והיה חבר הנהלת ונשיאות איגוד הכדורסל. בעדותו היום תיאר שרף כיצד באחת מישיבות ההנהלה שנערכה בווינגייט, הודיע יו"ר האיגוד דאז, קופל, שהשיג תמיכה של מיליון שקל מישראל ביתנו. וזאת, "לתמיכה באקדמיה בווינגייט, שאוספת ילדים מענפי ספורט שונים. התשלום הוא: שליש הורים, שליש משרד הספורט ושליש איגוד הכדורסל. לא מסרו לי פרטים, אך הייתי מאוד מרוצה מכך שהשיגו כספים לטובת האקדמיה".

לדברי שרף, "כ-10 חודשים לאחר מכן התקיימה אסיפה כללית של האיגוד לאישור המאזן הכספי, ובוועדת הכספים של האיגוד, לפני האסיפה, גילינו אני וחבריי שיש עמלה של 98 אלף שקל (שהאיגוש שילם לכהן על כך שתיווך בין ישראל ביתנו לאיגוד - מ' ר'). קופל כבר לא היה אז יו"ר האיגוד, ובראשה עמד המנכ"ל יעקב בן-שושן. הוא, וכן היועץ המשפטי של האיגוד אמרו שזה בסדר.

"אנחנו אמרנו שהאיגוד הוא עמותה ציבורית שמקבלת כסף ציבורי, בין השאר מה"ווינר", (ולכן) לא צריך לשלם עליו עמלות. (כך) גם לגבי הכסף מישראל ביתנו. היו ויכוחים, היועץ המשפטי פחד לדבר ואמרו לי ללכת למשטרה".

השופט ירון לוי הפנה שאלה לשרף: "היועץ המשפטי פחד לדבר?"; ושרף השיב: "כן, עשה ככה עם הראש, לא רצה להכנס לוויכוח. הלכתי למשטרה להתלונן". השופט תהה בנקודה זו אם שרף והאחרים ידעו למי מיודעת העמלה - ושרף הסביר: "לא ידענו למי. שאלנו והיינו צריכים לפנות לבית הדין העליון של איגוד הכדורסל כדי שיחשוף בפנינו מסמכים. הייתה קבלה על-שם מישהי בשם כהן. העדתי בלהב 433 על דברים שהיו, ולאחר כמה עדויות סיימתי את תפקידי באיגוד. מאוחר יותר פרצה פרשת ישראל ביתנו ונודע לי עליה בתקשורת".

כשנשאל מדוע לא ידע למי מיודעת העמלה, הסביר שרף: "הסתירו מאיתנו דברים, לא בכדי קופל התפטר". השופט הקשה: "בגין מה ניתן התשלום? כתוב פה במסמך עבור 'קידום נושאים - לובינג, חסות וינגייט'". שרף השיב: "אין לי מושג".

"להפיל את התיק על קופל"

כשתיאר שרף את תמיכת האיגוד באקדמיה לספורט של מכון וינגייט, ציין כי "כל מחזור של אקדמיה עלה כמיליון שקל ואז זה עלה כ-3 מיליון". נציג המדינה, עו"ד מאור אבן-חן שאל את שרף "איך השפיעה העברת כספים קואליציוניים בסכום של מיליון שקל על האיגוד?" ושרף ענה: "האיגוד העביר לאקדמיה 2 מיליון במקום 3 מיליון, וכך יכול היה להשתמש במיליון שקיבל - לצרכים אחרים".

בחקירתו הנגדית תיאר שרף לסנגור כי נחשף לעמלה בדיונים, שבהם, לשבריו, גורמים רבים ניסו להפיל את קופל. בתשובה לשאלות המדינה, הצהיר שרף כי לא פגש מעולם את רפי או בתיה כהן, וכי הוא אינו יודע "איזו עבודה עשתה בתיכה כהן למען האיגוד.

השופט הקשה: "למעשה ידיעתך שמדובר (שהסכום של 98 אלף שקל שהופיע בדוח הכספי - מ' ר') בעמלה מבוססת רק על דיון שבו נכחת בוועדת הכספים של האיגוד מפי מנכ"ל האיגוד בן-שושן מיום 11.7.13?"; ושרף: השיב "וגם באסיפה הכללית שהתקיימה לאחר ישיבת ועדת הכספים שהכינה את המאזן לאסיפה. שרף ציין כי הוא חש שמישהו מנסה להפיל התיק על קופל? והסביר זאת בכך ש"היו שם אנשים שהעלו את קופל ואחר-כך הם רבו, ואז קופל הודח, ומאז יש ביניהם מאבק".

"זו לא הייתה תרומה טהורה"

ליבר, חבר הנהלת איגוד הכדורסל ב-2013 שנכח באותן ישיבות, תיאר בעדותו את התחושות שהובילו אותו לתלונה בבית הדין של איגוד הכדורסל על הנעשה באיגוד. "בתור אזרח, ולא בתור חבר הנהלת איגוד הכדורסל, חשבתי שאם יש מימון מפלגות ובמפלגה מסוימת נשאר כסף - אסור לאיגוד הכדורסל לגעת בכספים הללו".

בהמשך תיאר ליבר כיצד "אנחנו (בוועדת הכספים של הנהלת האיגוד - מ' ר') טענו שאסור לקבל כספים לא ראויים, אפילו שלטענת האיגוד אי-קבלת הכספים תביא להרס הכדורסל". לשאלת נציג המדינה: "איזו בעיה ראית בעמלה?", השיב שרף: "בדקתי את בעלי המניות של החברה שהנפיקה חשבונית (עבור העמלה בסך 98 אלף שקל ששילם האיגוד - מ/ ר') וראיתי שאחת מהם - או היחידה - היא בתיה כהן שהתגלתה כקשורה דרך בעלה למפלגת ישראל ביתנו. זו לא הייתה תרומה טהורה לגוף ספורטיבי, אז הגשתי תלונה במשטרה".

כשאישר, לשאלת השופט, שאכן "בישיבת ועדת הכספים של הנהלת האיגוד היה ברור שזה כסף תמורת עמלה בגין השגת כספים קואליציוניים" - דרש אחד הסנגורים, עו"ד משה וייס ממשרדו של עו"ד אבי חימי, להדגיש כי מדובר ב"עדות שמועה" בלבד שאינה מגובה בראיות.