עולם חדש של תנודתיות

סימנים של דאגה ראשונית שרוב החדשות הטובות כבר מאחורינו לתקופה הקרובה

דונלד טראמפ / רויטרס
דונלד טראמפ / רויטרס

אז מה היה לנו עד כה? בחירת נשיא ארה"ב חדש אשר היווה אסופה של דברים מעניינים, חיוביים ושליליים, עבור שוק המניות, והדולר. מצד אחד, צעדים המגיעים ישר מן הרטוריקה הרפובליקאית: פחות מסים, ופחות רגולציה, וכך יותר חופש פעולה ליזמות וכסף למימונה.

כמו כן, עידוד של החזרת הון, ועבודה, מחברות שעזבו באופן מלא או חלקי את ארה"ב בגלל הנטל שהיה עד הגעתו של טראמפ לשלטון. תוסיפו לכך אלמנטים פחות רפובליקאים, כמו השקעות פדראליות בתשתיות, ותקבלו מיקס מאוד מעניין עבור מי שרצה לשים את כספו בחלק של הפירמות דווקא.

כל זה עם רקע מאוד חיובי, עדיין, של גובה הריבית, ובכלל באווירה של צמיחה גלובלית חדשה. על הבסיס הזה ראינו את העלייה הדרמטית של המדדים עד השיאים של תחילת השנה. אבל מה קרה מאז? קודם כל, כל הדברים החיוביים האלה הפכו להיות מציאות חקיקתית ומובנים בשוק. ואט אט הורגש פחד גובר והולך בדבר ה"שאננות היתרה" שבאה בעקבות מגמה חיוביות הנמשכת מאז התחתית של 2009.

ושנית, אותו טראמפ, אשר היה פעם המנוע העיקרי לחץ העולה, הופך להיות סיבה לדאגה שיכול להפוך את הקערה על פיה. העקשנות שלו בדבר מסי יבוא של פלדה, אלומיניום, ועץ, ובמיוחד התפטרותו של המזכיר קוהן (יוצא גולדמן, כזכור) מהווים כבר משקל כבד על האופטימיות הרגילה של שחקני וול סטריט.

מספיק לראות את הגרף השבועי הבא, של מדד הפחד (VIX) על מנת להבין איפה אנו נמצאים:

משה-שלום-ויקס-13-03
 משה-שלום-ויקס-13-03

את כל 2016 בילינו בירידה בתנודתיות. עד כדי כך שהיו כבר אנשים בעלי זיכרון של ציפור, אשר טענו שאזור ה-10-9 הוא אזור נורמלי לחלוטין כאשר כל הגורמים כל כך טובים. הקפיצה הפתאומית של תחילת השנה הכניסה אותם שוב לפרופורציות היסטוריות.

כמו כן, שימו לב שמן הקפיצה הגדולה המדד לא חזר לתוך המסלול הרגיל של תנועתו היורדת הקודמת אלא משתהה סביב ה-20. וזו תובנה מעניינת, המצביעה על השינוי הפסיכולוגי שקורה כיום בשווקים האמריקאיים. יש האומרים שהזמנים הטובים, בהם השקעה פאסיבית של אחזקת מדד כללי, המניבה תשואה יפה, זמנים אלה חלפו להם עתה.

רבים חושבים שהחלק הטוב שבמדיניות הממשל החדש כבר נמצא מאחורינו וכל הבטחות הבחירות שנותרו לנשיא יהוו עכשיו נטל. מבחינתנו כפעילים, מה כל זה אומר? שמי שלא חווה שוק תנודתי כסוחר-משקיע חייב ללמוד את המתודולוגיה הזו בקרוב, אם לא מיד. גם כאשר המגמה עולה, וגם כאשר היא יורדת, שוק תנודתי מזעזע את האוחזים בנכסים מעמדתם, ומשאיר אותם הרבה פעמים ללא כלום, או יותר גרוע.

לימוד נושא הגידור, ובכלל הערכה מחדש של כללי הסיכונים הם עכשיו על הפרק, אחרי ששנים התרגלנו לראות אותם כחובה תיאורטית במקצת.

■ משה שלום - מנתח שווקים פיננסים

*** אני מנתח שווקים פיננסיים, ולא יועץ השקעות מורשה. יובהר ויודגש כי כל האמור בכתבה, בניתוח שווקים זה, או בדוא"ל המוגש כאן, אינו מהווה ייעוץ השקעות, המלצה לפעולה מכל סוג שהוא, ואין בו שום אלמנט הלוקח בחשבון את הנתונים של הקורא, או המשתמש בחומר, ואינו מתחשב בצרכים הייחודיים לו. במידע, בניתוחים, בכל האמור כאן, או בחלקיו, אין, בכל אופן שהוא, חוות דעת, או העדפה, אשר אמורה להביא להשקעה כל שהיא במכשירים, כלים, ניירות ערך, או כל נכס פיננסי או אחר. יובהר ויודגש עוד, כי על הקורא, או המשתמש, לבדוק את המידע המתפרסם כאן, לאמת אותו, ולבחון את מידת התאמתו לצרכיו, להעדפות ההשקעה שלו. כמו כן, אין בחומר הכתוב, או המוצג, כדי להבטיח רווח, או תשואה, מכל סוג שהוא. יובהר, ויודגש עוד כי במידע הנמסר כאן, עלולות ליפול טעויות, וכי אפשר שיחולו בו שינויים המתחוללים ללא אתראה מוקדמת. אפשר שגם יימצאו סטיות, בשיעור כזה או אחר, בין המתואר, או המצוין, בחומר הכתוב, לבין מצב הנכסים בפועל. יודגש ויובהר עוד, כי קבלת ההחלטה בדבר השקעה מכל סוג שהיא, במידה ונעשתה לאחר קריאת הכתוב בניתוחים המוצגים כאן, או על סמך נתוני שוק המוצגים בכתוב, היא על אחריותו של הקורא, או המשתמש, בלבד.