"אי-אפשר לשרוד במצב שבו יש 5 מפעילי סלולר במדינה"

הולין זאו, יו"ר איגוד הטלקומוניקציה הבינלאומי (ITU): "המדינות מרוויחות מהמכרזים על תדרים, אבל לחברות לא נשאר כסף"

הולין זאו / צילום: רפי קוץ
הולין זאו / צילום: רפי קוץ

הולין זאו, יו"ר איגוד הטלקומוניקציה הבינלאומי (ITU), הגיע בשבוע שעבר לביקור ראשון בישראל. זאו הוזמן לישראל על ידי שר התקשורת, האגף לקשרי חוץ במשרד התקשורת ומשרד החוץ. בראיון ל"גלובס" מספר זאו שמבחינתו מדובר בהגשמת חלום ובהקשר הזה אפשר להוסיף שהחלום מורכב גם מכך שהפלשתינאים קיבלו תדרי דור שלישי, בתמיכת ה-ITU.

מהי בעצם המטרה של ה-ITU?

"מטרת הארגון היא לחבר את העולם ולעבוד על טכנולוגיות וסטנדרטים בתחומים רבים של תקשורת כמו סלולר, תדרים, מיחשוב, סייבר וכו'. ל-ITU יש תפקיד חשוב ביצירת סביבה שתאפשר חדשנות והשקעה בתשתיות בכל העולם".

איך מתבצעת העבודה שלכם? יש לכם מעבדות עצמאיות?

"בעבר היו לנו, אבל היום אנחנו מתבססים על תרומה של חברים בארגון. רשימת החברים כוללת מפעילי סלולר, ממשלות, מוסדות אוניברסיטה ומכוני מחקר. הארגון בנוי על יצירת קונצנזוס לפיו כל חברה מביאה את הרעיונות שלה לתקינה ולשירותים ואנחנו מנסים להוביל הסכמה רחבה על ידי רוב החברים. בעיקרון התעשייה היא זו שמכתיבה את הסטנדרטים ואנחנו מאוד גאים בכך שהארגון עובד ככה. אתה חייב סטנדרטים.

"פורומים ובריתות יש 'אד הוק' ובכל העולם, אבל מבחינה בינלאומית אתה חייב תקינה משותפת. ה-ITU הוא הארגון היחיד שגם ממשלות מעורבות בו וזה מה שיפה בפלטפורמה שלנו. אנחנו כמובן מעורבים גם בספקטרום תדרים ולוויינים. כמעט בכל תחום בחיים שלנו חייבים ספקטרום וה-ITU הוא היחיד בעולם שמסוגל לתאם בין מדינות בכל העולם בנושא של תחומי תדרים. בדרך כלל זה קורה בוועידה הארבע שנתית שלנו, שבה אנחנו מלבנים את הסוגיות. צריך לזכור ששירותי התקשורת הפכו לפרטיים אחרי שבמאה הקודמת הם היו בבעלות ממשלתית ולכן נדרש תיאום גדול יותר".

"לייעל את השימוש בתדרים"

מה בעניין הקצאות תדרים לדור החמישי? נראה שארה"ב רצה קדימה לפני כולם, ללא תקינה רשמית.

"זה לא שאמריקה רצה יותר קדימה מאשר אחרים. לפני 20 שנה היו חברות גדולות ששלטו בתעשייה. הן פיתחו טכנולוגיות שכבשו את העולם. בשנות ה-70 וה-80 ראינו דווקא את האירופאים מובילים את התעשייה העולמית. כל גוש ניסה לדחוף את הסטנדרטים שלו ואחר כך היה לנו את היפנים שהובילו. בשלב הבא הצטרפו שתי הקוריאות וסין עם התקנים שהן פיתחו.

"השוק שלהם התקדם מהר יותר אבל מתחילת המאה זה הופך להיות יותר מורכב. יש חברות קטנות שמתחילות לייצר פעילויות שנובעות מהצרכים המקומיים, כמו בהודו למשל. מה שיפה בדור החמישי של הטכנולוגיה הוא שהוא לא מוגבל רק לחברות הגדולות. לכן ההכרזות היום בדור החמישי הן בכל העולם. היום חייבים להגיע לסיכום וזה מה שחשוב בהרמוניזציה של התדרים. כולם נזקקים לתדרים שנמצאים במחסור. יש גם בעיות של תדרים צבאיים וזה גם תהליך שאנחנו עובדים עליו, לעבור מאנלוגי לדיגיטלי כדי לייעל את השימוש בתדרים".

החזון שלך הוא לפתור בעיות תדרים בכל העולם?

"אין דרך אחרת. בלי תיאום לא נפתור בעיות".

איך אתם עושים את זה?

"אנחנו דוחפים חדשנות. הפורומים שלנו אף פעם לא מפסיקים לעבוד. הוועידה הגדולה שלנו כל-כך חשובה שאתה חייב לתאם את האג'נדה ארבע שנים לפני שהיא נערכת. את הוועידה ב-2019 בז'נבה קבעו ב-2015, כדי שכל אחד יגיע עם החומר מוכן. הנציגים באים כשהם יודעים שמדובר בפלטפורמה גלובלית וצריך לעשות ויתורים".

"אירופה נמצאת קצת מאחור"

איזה מדינות מובילות היום את עולם בתקשורת?

"ארה"ב, יפן, דרום קוריאה וסין. הקוריאנים אגב מאוד מזכירים לי את הישראלים. אין להם הרבה משאבים והם נדרשים לעבוד על חדשנות כל הזמן. שוק חזק מאוד נוסף הוא רוסיה, ששמה את האסטרונאוט הראשון בחלל. למרבה הצער אירופה נמצאת קצת מאחור. כמו שאמרתי, הם היו פעם בחזית והאמריקאים לא. לאירופאיים היה את ה-GSM, אבל אחר כך הם כבר נסוגו. גוגל, פייסבוק, אפל ואמזון הן אמריקאיות, ומה שהאירופאים עושים זה לקחת אותן לבתי משפט.

"אם האירופאיים לא אוהבים את הטכנולוגיות האמריקאיות אז שיפתחו משהו באופן עצמאי. אתם לא יכולים לחסום את הטכנולוגיות האמריקאיות ואת התחרות והחדשנות שהן מביאות, דרך בתי משפט. תביאו פתרונות. אתה חייב להציע לאנשים שלך את הפתרונות שלך. אי-אפשר לחסום את אפל, גוגל ופייסבוק רק בגלל שאין לכם משהו דומה. בישראל יש חדשנות אבל היא שוק קטן ולכן טכנולוגיות שמפותחות כאן נרכשות ומוטמעות בשווקים גדולים".

מה לדעתך על כנס הסלולר בברצלונה השנה?

"דיברו בשנה שעברה על 4K ו-K8 אבל השנה לא ראינו את זה, זה היה משונה. השנה דיברו בעיקר על דור חמישי ועל אפליקציות חדשות באזור הזה. צריך לזכור שזאת תערוכה מסחרית. הכנסים שלנו אינם מסחריים. בדור החמישי אנחנו נקבע את התקנים בשנה הבאה באופן סופי".

מה לגבי הרשות הפלשתינית?

"אנחנו עובדים איתם ועכשיו יש שם דור שלישי. אנחנו ממשיכים לעבוד גם עם הישראלים וגם איתם כדי שיהיו תדרים גם בעזה".

מתי נראה השקות של הדור החמישי?

"במדינות רבות נראה השקות כבר השנה. בלטביה יש השקה של דור חמישי. הנשיא של טלנור, מפעיל סקנדינבי גדול, אמר שהוא השקיע בדור הרביעי והוא לא החזיר את ההשקעה שלו. לטענתו אין לו כסף להחליף טכנולוגיה. הזמן בין החלפת טכנולוגיות היה פעם 10 שנים בערך. אחרי 7-8 שנים להחליף טכנולוגיה זה מהר מדי עבור חלק מהמפעילים".

אולי יש יותר מדי תחרות?

"באירופה למרבה הצער יש יותר מ-100 מפעילים. זה יותר מדי וקשה להרוויח. ראינו שהמדינות מרוויחות מהמכרזים הרבה כסף על תדרים אבל בסוף למפעילים לא נשאר כסף להשקיע".

הקונסולידציה חיונית?

"אי-אפשר לשרוד במצב שבו יש 5 מפעילים במדינה".

ITU

שנת הקמה: 1865. הארגון הוקם בפריז ונקרא בתחילת הדרך "איגוד הטלגרף הבין לאומי"

תחום פעילות: הארגון, ששייך לאו"ם, מקצה תדרי רדיו וסלולר וגם מסלולים בחלל עבור לוויינים

הולין זאו (68)

מגורים: נולד בסין, מתגורר בז'נבה

השכלה: לימודי הנדסה באוניברסיטת נאנג'ינג

אישי: נשוי+1

רזומה: הצטרף ל-ITU בשנת 1986