"אם רה"מ לא רוצה בחירות - שלא יפטר את סופה לנדבר"

לנדבר היא השרה היחידה במפלגת ישראל ביתנו שהיא חברת כנסת, לאחר שליברמן התפטר לפי החוק הנורווגי ■ השרה תשתתף היום בהצבעת הערר בוועדת השרים לחקיקה ותפעל לפי הנחיית ליברמן ■ ההתנגדות של ישראל ביתנו לחוק הגיוס ממשיכה להיות בתוקף

סופה לנדבר / צילום: מרק ישראל סלם-ג'רוזלם
סופה לנדבר / צילום: מרק ישראל סלם-ג'רוזלם

שרת הקליטה והעליה סופה לנדבר נמצאת הבוקר (ג') בטיסה מניו יורק לתל-אביב. המדינה מתהפכת סביב השרה הכי אלמונית של ממשלת ישראל והיא עדיין לא נמצאת. איך הפכה לנדבר להיות הציר המשמעותי של מערכת הבחירות שתתקיים או לא תתקיים ב-26 ביוני 2018?

בהיותה השרה מטעם ישראל ביתנו בוועדת השרים לחקיקה וגם השרה היחידה במפלגת ישראל ביתנו שהיא חברת כנסת (ליברמן התפטר לפי החוק הנורווגי), הפכה היממה הנוכחית, 13 במארס, לקריטית בכל הצבעה וכל אמירה של שרת הקליטה אשר לרוב אינה חשופה לתקשורת.

לנדבר תשתתף היום בהצבעת הערר בוועדת השרים לחקיקה, בשעה 15:15, אך שם כמו בכל החיים הפוליטיים תחת מפלגת ישראל ביתנו, היא תפעל לפי הנחיית ליברמן. ההתנגדות של ישראל ביתנו לחוק הגיוס, גם בגרסתו הטרומית ו״הבלתי חוקתית״ (כפי שהגדירה זאת שרת המשפטים שקד) - ממשיכה להיות בתוקף. ח״כ עודד פורר מטעם המפלגה אמר הבוקר בכלי התקשורת שדווקא עכשיו בגרסה הבלתי הגיונית של החוק הזה, מפלגתו תמשיך להתנגד ואילו בתיקוני החוק בהמשך הדרך, אם החוק יתאים לעמדת משרד הבטחון, הם עשויים היו לתמוך. שר הבטחון אביגדור ליברמן אמר הבוקר בכנס פיתוח יכולות צבאיות: ״אם רה"מ לא רוצה בחירות - שלא יפטר את סופה לנדבר״.

וכך הצבעתה של לנדבר בוועדת השרים לחקיקה היא קריטית. יחד עם זאת, גם עם התנגדות של השרה לנדבר הערר ככל הנראה ידחה, כי רוב הממשלה תצביע לדחותו וחוק הגיוס יוגש למליאת הכנסת היום אחר הצהריים או בתזמון מאוחר יותר בהמשך היום ובלבד שהחוק הזה יונח לפני חוק התקציב.

השלב הבא, יהיה התנגדותה של לנדבר לחוק הזה גם במליאת הכנסת. ראש הממשלה נתניהו עשוי להודיע שהוא מפטר את לנדבר מיד אחרי ההצבעה, בדרמה שלבטח תצולם מול מצלמות הטלוויזיה בכנסת. כפי שצוין לעיל, ליברמן עצמו לא נוכח במליאה שכן אינו ח״כ ואינו משתתף בהצבעות בכנסת, אך ליברמן הודיע מראש שאם תפוטר לנדבר, הוא יפרוש מן הקואליציה יחד עם כל חברי הכנסת שלו. הקואליציה תמנה אז 61 ח״כים, בדומה למצב הדברים שהיה בשנה הראשונה לממשלה ה-34.

הדבר זה, יגלגל כמעט בוודאות הליכה לבחירות. נתניהו הודיע לפני כמה ימים שאין לו שום כוונה לשבת בקואליציה של 61 ח״כים שכן אינה מאפשרת לו לעבוד.

אגב, דווקא כדי למנוע את התהליך המתואר לעיל שבו לנדבר מוצאת עצמה מפוטרת באופן מיידי - הוחלט לפני כשבועיים שהצעת חוק הגיוס תונח באמצעות חבר כנסת פרטי- יואב בן צור מש״ס - ולא בהצעת חוק ממשלתית. חוק יסוד הממשלה קובע כי אם שרה בממשלה מצביעה נגד הצעת חוק ממשלתית רואים אותה כמי שהתפטרה באופן מיידי. הדבר אינו כך בהצעת חוק פרטית ולכן הנושא מחייב אקט יצירתי של נתניהו - להודיע ללנדבר שהיא פוטרה ולגלגל ביזמתו את ההליכה לבחירות.

תזכורת: לפני 6 שנים עמדה ממשלתו השנייה של נתניהו להתפרק והוגשה כבר הצעת חוק לקבוע את מועד הבחירות ל-4 בספטמבר 2012. בשעת לילה מאוחרת, כמעט תוך כדי ההצבעה על החוק לפיזור הכנסת, הודיע נתניהו שהוא משלב את קדימה בראשות שאול מופז בממשלתו והקואליציה שלו התרחבה בבת אחת ל-94 ח״כים, דבר חסר תקדים. הקואליציה הזו שרדה עוד כמה חודשים כאשר הוויכוחים על חוק הגיוס (כן, גם אז) הכריעו אותה.