רני צים חתך את מחיר ההנפקה וביטל את גיוס האג"ח

הצלחה מרשימה לגולף שרכשה את עדיקה לפי שווי של 40 מיליון שקל ומנפיקה אותי לפי שווי גבוה פי 4

רוני צים / צילום: איל יצהר
רוני צים / צילום: איל יצהר

ביקושי יתר נרשמו אתמול (ב') במכרז המוסדי של שתי הנפקות ראשוניות (IPO) בבורסה בת"א - של חברת מרכזי המסחר צים סנטרס ושל חברת האופנה המקוונת עדיקה. השתיים אמנם נדרשו להוריד משוויין בהנפקה כדי להבטיח את השלמת הגיוס, אולם מצד שני מדובר בהצלחה על רקע הסביבה העסקית המאתגרת בה פועלות השתיים, בעיקר על רקע התחזקות התחרות ומעבר הצרכנים לקניות באונליין.

השלב המוסדי בהנפקת צים סנטרס, שבשליטת רני צים, הושלם לאחר שהחברה חתכה את שוויה בשליש, לשווי של כ-200 מיליון שקלים "לפני הכסף" (לעומת שווי של כ-300 מיליון שקלים לפיו ביקשה לבצע את הגיוס לראשונה). לאחר הורדת המחיר נהנתה צים סנטרס מביקושי יתר והבטיחה גיוס של 48 מיליון שקלים, כאשר 12 מיליון שקלים נוספים היא צפויה לגייס בימים הקרובים בשלב הציבורי של ההנפקה (בסה"כ תנפיק החברה כ-20% ממניותיה).

בחברה החליטו לבטל את הנפקת האג"ח (בהיקף של כ-80 מיליון שקל) שתוכננה להתבצע במקביל להנפקת המניות, בשל הריביות שהתקבלו במכרז, בשיעור שנע סביבות 3%. זאת משום שאת גיוס החוב הציבורי ייעדו להחלפת חוב בנקאי הנושא ריבית הנמוכה משיעורי הריבית שהתקבלו במכרז על האג"ח. את הנפקת צים סנטרס מובילה ווליו בייס.

צים סנטרס אמנם עברה בהצלחה את השלב המוסדי בהנפקה, אולם מהודעה משלימה שפרסמה הערב בנושא עולה כי שלב זה הושלם בתמיכתם המאסיבית של גופים הקשורים למפיצים ולחתמי ההנפקה, שהיוו בסך הכול 43% מסך הגופים שהזמינו סחורה.

מפרטי ההודעה עולה כי מי שהייתה האחראית הראשית לביקושים הגבוהים בהנפקה הייתה החתם שהוביל את ההנפקה - חברת ווליו בייס, שהזמינה מניות בהיקף של כ-11.5 מיליון שקל - כרבע מסך הכסף שגויס.

עוד בין הגופים הקשורים ברק קפיטל, שגם הוא היה חתם בהנפקה, הזמין סחורה ב-3 מיליון שקל והחברה המרכזית למשקאות קלים של משפחת ורטהיים, המחזיקה בנתח מחברת ווליו בייס, השקיעה כ-3.5 מיליון שקל ברכישת מניות.

שם מעניין נוסף, שאינו קשור למפיצים ולחתמים, ושלקח גם חלק בהנפקה, הוא דודי עזרא, בעל השליטה ביצרנית, יבואנית ומשווקת המזון נטו אחזקות, שבאמצעות החברה הבת ביכורי שדה דרום שיווק (העוסקת ברכישת, מכירת והפצת פירות וירקות טריים) רכש ממניות צים סנטרס בהשקעה של 6 מיליון שקל.

צים סנטרס מחזיקה כיום בארבעה מרכזי מסחר פעילים בנתיבות, בית שאן, מעלות וערד, שהראשונים בהם נפתחו בשנת 2011 ושוויים עמד בסוף חודש ספטמבר האחרון על כ-473 מיליון שקל (חלק החברה), עם שטחי השכרה של קרוב ל-41 אלף מ"ר בשיעור תפוסה של 95%. בנוסף, היא פועלת לפיתוח מרכזים נוספים, כשהדגש שלה הוא על פעילות באזורי פריפריה, ובקרוב היא תתחיל בפעילות במגזר הערבי, שם תפעיל שני מרכזים. החברה מחזיקה, בשיתוף עם קרן מידאס הבורסאית, בזכויות בפרויקטים בהקמה בירכא ובאום אל פאחם ובקרקע בטירה.

חברת האופנה המקוונת עדיקה השלימה אמש אף היא את השלב המוסדי בהנפקה, לפי שווי חברה של כ-166 מיליון שקל "לפני הכסף" - נמוך אמנם משווי מקסימלי של 200 מיליון שקל לפיו ביקשה לגייס תחילה, אולם גבוה משווי המינימום שעמד על כ-150 מיליון שקל.

בשלב המוסדי הבטיחה עדיקה גיוס של 37 מיליון שקל - כמחצית הסכום באמצעות הנפקת מניות וכמחציתו באמצעות הצעת מכר של בעלי מניותיה, בראשות המנכ"ל והמייסד דדי שוורצברג ובעלת השליטה - קבוצת האופנה גולף.

עבור גולף, שרכשה את עדיקה לפני פחות משלוש שנים תמורת 40 מיליון שקל, מהווה ההנפקה הצלחה מרשימה. גולף, המשתייכת לקבוצת כלל תעשיות של לן בלווטניק, נסחרת כיום בשווי שוק של כ-190 מיליון שקל, ותישאר לאחר ההנפקה עם כ-70% מההון של עדיקה בשווי של 145 מיליון שקל כך שלכאורה פעילותה המסורתית של החברה מתומחרת בפחות מ-50 מיליון שקל.

מניית גולף נסחרה היום בחיוב, אך בשנה האחרונה היא הסבה למשקיעים בה הפסד של 33%.בשלב הציבורי של ההנפקה, אותה מובילה פועלים אי.בי.אי, מתכננת עדיקה לגייס עוד כ-10 מיליון שקל ובסך הכול יחזיק הציבור בכ-25% ממניות החברה.

אפי רוזנהויז יו"ר גולף ורביב ברוקמאייר מנכ"ל החברה מסרו כי רכישתה של עדיקה נעשתה מתוך "ראיה ארוכת טווח כי לקבוצת קמעונאות, חשוב ואפילו הכרחי שתהיה זרוע אונליין משמעותית וחזקה, למיצוי הסינרגיה בין האונליין לבין האופליין".

עדיקה, שנוסדה ב-2011 על-ידי שוורצברג ועדי רונן, עוסקת בעיצוב ובשיווק פרטי אופנה, ובהם מוצרי הלבשה, הנעלה ואופנת בית תחת המותג Adika, וכן בשיווק ובהפצה של מוצרים משלימים של מותגים בינלאומיים נוספים ובהם אדידס, ריבוק, Vans ועוד. קהל לקוחותיה הוא נשים בגילים 15-45, בעיקר בין הגילים 18-25, ולפי החברה, במהלך שנות פעילותה היא ביססה את מעמדה "כמותג המוביל בשוק האופנה המקוון בישראל, וכפורצת דרך וחלוצה בתחום המסחר הקמעוני המקוון (E-commerce) בישראל".