פיצוץ המטען: ברשות הפלסטינית מפנים אצבע מאשימה לחמאס

הבוקר התפוצץ מטען חבלה ברצועת עזה, בציר השיירה של הממשלה הפלסטיני וראש המודיעין ■ ברשות רואים בחמאס אחראי לפיגוע, אולם גורמים בתנועה מתנערים מאחריות בשלב זה

הרכב הפגוע/ צילום: רויטרס
הרכב הפגוע/ צילום: רויטרס

ניסיון ההתנקשות בראש הממשלה הפלסטיני ראמי חמדאללה, התרחש שעות ספורות לפני כינוס בוושינגטון שנועד לתת פתרונות למצב הכלכלי הקשה ברצועה, ובמקביל למשבר בשיחות בין פתח לחמאס על העברת השליטה ברצועת עזה לרשות הפלסטינית. השיחות שעיקרן מתנהל בקהיר בחסות מצרים, תקועות בשל סירוב חמאס לוותר על שליטה צבאית ברצועה, ולהכפיף את היחידות המזוינות שלו לממשלת הרשות הפלסטינית. לצד המבוי הסתום הזה, הרשות הפלסטינית ממשיכה לנהל פרויקטים במימון בינלאומי, כמו פרויקט טיהור מי השפכים שחמדאללה הגיע לחנוך היום את השלמתו. הפרויקט מומן על ידי האיחוד האירופי ומדינות תורמות אחרות, והמים המושבים מיועדים לחקלאות.

מטען הצד התפוצץ הבוקר בעשר בסמוך לשיירה של חמדאללה ובה היה גם ראש המודיעין הפלסטיני מאג'ד פרג' - אחד מהאנשים החזקים ברשות הפלסטינית. השיירה נכנסה לרצועה דרך מחסום ארז, וכמה דקות אחר כך, אירע הפיצוץ, ברחוב הראשי בואכה העיירה בית חאנון, שבצפון הרצועה. שבעה מנוסעי השיירה, רובם מאבטחים, נפצעו קל באירוע. עוד מטעני חבלה נמצאו במקום, והמאבטחים אנשי הרשות, ירו לכל עבר כדי למנוע המשך מתקפה על השיירה. חמדאללה הורה לאנשיו להמשיך לאירוע שלשמו הגיע, חנוכת מתקן טיהור השפכים.

החשודים המיידים באירוע הם אנשי חמאס שבאופוזיציה, אלה המתנגדים לניסיונות הפיוס מול הרשות הפלסטינית, ולהם עוצמה צבאית ויכולת להוציא פיגוע כזה אל הפועל. גורם בטחוני פלשתיני טען כי רק מי שקיבל מידע מוקדם על מסלול השיירה וזמני כניסתה, יכול היה לבצע את הפיגוע, קרי מישהו "מבפנים" מתוך מערכת חמאס. חסיין א-שייח' מראשי פתח אמר כי חמאס אחראי למה שכינה המעשה הנפשע, והתקדים המסוכן שישפיע לדבריו על המהלכים הבאים. מאג'ד פאראג' ראש המודיעין ברשות שניצל גם הוא מההתנקשות כבר האשים ישירות את מי ששולט ברצועה קרי חמאס, בביצוע הפיגוע.

חמדאללה עצמו נקט בלשון דיפלומטית יותר ובנאום שנשא בטקס אמר: "למרות כל מה שקרה לנו הבוקר אני מקווה שמאמצי הפיוס יושלמו. זה רק יעשה אותנו נחושים יותר ולא ימנע מאתנו להמשיך בדרך לסיום הפילוג. אם לא הייתה לי נסיעה, הייתי נשאר פה עוד כמה ימים. אשוב לעזה".

בחמאס מכחישים כי היו מעורבים בפיצוץ ומגנים אותו, איאד אל בוזום דובר משרד הפנים של חמאס בעזה, אומר כי לניסיון ההתנקשות מטרות פוליטיות, וכי נעצרו חשודים במסגרת החקירה שנפתחה. ראשי חמאס מפנים אצבע מאשימה לארגונים קיצונים אחרים ברצועה ובהם הפלג הסלאפי שעשה בעבר פיגועים גם נגד אנשי חמאס. עמדה אחרת שהושמעה הייתה כי מדובר במחאה על המצב הכלכלי הקשה ברצועת עזה. חמאס הרשמי לפחות חושש כי הפיגוע מצביע על ערעור שליטתו הביטחונית ברצועה.

ובוושינגטון יפתח הערב כינוס ביזמתו של השליח ג'ייסון גרינבלאט ובהשתתפות של נציגי מדינות תורמות אחרות, בנסיון לקדם פתרונות למצב הכלכלי הקשה ברצועה, למרות המבוי הסתום בשיחות הפיוס בין חמאס לרשות. הפיגוע מעיב גם על הכינוס הזה.

גם אם זהותם של האחראים לנסיון ההתנקשות בראש הממשלה הפלסטיני ברמאללה עדיין לא ידועה, משמעותה העיקרית והחשובה ביותר היא הפגיעה באחיזתו של חמאס ברצועת עזה, וערעור של ממש בשליטתו בה. חמאס נשען על כוחו הצבאי, אבל איפשר לארגונים אחרים ובראשם הג'יהאד האיסלמי, לשמור על נשקם. במהלך השנים מאז ההפיכה שעשה צמחו עוד ארגונים המתנגדים לשליטתו המוחלטת ורובם קיצונים יותר בדוגלים בהמשך העימות המזויין עם ישראל, ירי הטילים ופיגועי הטרור. המצב הכלכלי הקשה ברצועה והזעם האזרחי נגד שלטון חמאס בשל כך, מגביר את התמיכה באופוזיציה לשלטון חמאס. בשל כך, צפוי הארגון לנקוט צעדים נגד פעילי ארגונים אלה, כדי להראות שהוא עדיין שולט.

המשכן של שיחות הפיוס נתון כעת בסכנה, ורבים הסיכויים כי אבו מאזן יורה לאנשיו להפסיקן או לפחות להקפיאן. המצרים עושים בשעות אלה ניסיון נואש כמעט למנוע את הפסקת השיחות ובתוך זה דורשים מחמאס הסברים על ניסיון ההתנקשות.