בנק ישראל הרוויח ב-2017 3 מיליארד ד' מהשקעה במט"ח ומניות

ההיקף הממוצע של התיק הסתכם אשתקד ב-107 מיליארד דולר ■ הנתון לא מביא בחשבון את התחזקות השקל ביחס למטבעות הזרים

נגידת בנק ישראל, קרנית פלוג / צילום: אפולבי סוטונד, רויטרס
נגידת בנק ישראל, קרנית פלוג / צילום: אפולבי סוטונד, רויטרס

הגדלת ההשקעה במניות הניבה לבנק ישראל ב-2017 תשואה של 3.03% על תיק המט"ח שהוא מנהל - כך מדווח היום (ג') הבנק בראשות הנגידה קרנית פלוג. מדובר ברווח של כ-3 מיליארד דולר כשמחשבים את היקף התיק, שעמד על כ-107 מיליארד דולר בממוצע במהלך השנה. בשנת 2016 השיג בנק ישראל תשואה של 1.56% על תיק המט"ח ובשלוש השנים שקדמו לה הושגה תשואה שנתית ממוצעת של 1.16%. מדובר בתשואה במונחי נומרר כלומר בתשואה פנימית שאינה מבטאת את התחזקות השקל מול המט"ח, המורכב ברובו מדולר ואירו.

יתרות המט"ח של ישראל גדלו במהלך 2017 בכ-14.5 מיליארד דולר והגיעו בסוף השנה ל-113 מיליארד דולר. הגידול ביתרות מורכב מרכישות מט"ח בהיקף 6.6 מיליארד דולר שבנק ישראל ביצע במהלך השנה בניסיון להגביל את התחזקות השקל מול המטבעות הזרים, שיערוכים שתרמו 7.47 מיליארד דולר נוספים והגדלת יתרות המט"ח של הממשלה (למשל כתוצאה מגיוסי אג"ח של האוצר) שהגדילו את היתרות המנוהלות בבנק המרכזי בסכום נטו של כחצי מיליארד דולר. יתרות המט"ח של ישראל גדלו בעשור האחרון בכ-80 מיליארד דולר. ברמתן הנוכחית מהוות יתרות המט"ח של ישראל כשליש מתוצר המקומי של המשק - נתון המעמיד את ישראל הרחק מאחורי מדינות כמו צ'כיה, סינגפור ושוויץ עם יחס יתרות לתוצר של כ-60% עד 120%. 

השקעות בנק ישראל במניות ותרומתן לתשואה
 השקעות בנק ישראל במניות ותרומתן לתשואה

בדוח על ניהול יתרות המטבע שפורסם היום זוקף בנק ישראל 90% מהתשואה שהשיג לזכותו ומייחס אותה לניהול הפעיל של התיק, זאת מתוך הנחה שתשואת הסמן הבסיסי (הבנצ'מרק) הייתה עומדת על 0.30% בלבד. לעומת זאת שר הכלכלה אלי כהן שמתח לאחרונה ביקורת על רמת התשואות הנמוכות שמניב תיק ההשקעות המנוהל על ידי הבנק טוען כי הבנצ'מרק הנכון לחישוב התשואה צריך להיות השקעת מלוא התיק באג"ח ממשלת ארה"ב, השקעה הנחשבת באופן מסורתי לחסרת סיכון. שיעור התשואה הנוכחי על אג"ח ממשלת ארה"ב ל-10 שנים מתקרב ל-3% ועומד על 2.85%.

בבנק ישראל מציינים כי הסיבה העיקרית לעלייה בתשואת תיק המט"ח היא הגידול המשמעותי שנרשם בנכסי הסיכון בתיק: בנק ישראל מגדיל בשנים האחרונות בהדרגה את הרכיב המנייתי בתיק ובמהלך 2017 עלתה תקרת ההשקעה במניות מ-10% ל-12.5%.

הוועדה המוניטרית המפקחת אחר ניהול יתרות המט"ח אפשרה למנהלי התיק לחרוג מעבר לתקרת ה-12.5% - וכך קרה שמשקל הרכיב המנייתי הגיע בסוף 2017 לשיא של 13.3% מהתיק. יתר רכיבי התיק נכון לסוף 2017 היו: אג"ח קונצרני (6%), אג"ח ממשלתיות (38.5%), מזומן (30.1%) ונכסי מרווח ארוכים (12%).

ההשקעה במניות הניבה יותר משני שליש מהתשואה שהשיג הבנק השנה: 219 נקודות בסיס מתוך 303 נקודות בסיס מיוחסות להשקעה במניות. בנטרול הרכיב המנייתי הניב תיק המט"ח של הבנק תשואה של 0.8 אחוז בלבד.

ההשקעה המוצלחת ביותר של בנק ישראל הייתה בשוק המניות האמריקאי: החזקות בנק ישראל במניות אמריקאיות, המהוות רק 7.5% מסך התיק תרמו למעלה משליש מתשואת התיק או 125 נקודות בסיס (מתוך 303). גם ההחזקות בשוק המניות היפני (1.8%) תרמו לתיק תשואה נאה (28 נקודות בסיס) ואחריהן שווקי המניות באירופה ובאסיה (ראו טבלה).