תקנות חדשות יתמרצו מוסדות להקים פאנלים סולריים על הגג

איתן פרנס, מנכ"ל איגוד חברות אנרגיה ירוקה לישראל: "מדובר בצעד המשמעותי ביותר שעשתה הממשלה בתחום תכנון התחום מאז תקנת דודי השמש, והוא עתיד להזניק פריחה בענף הסולארי כבר השנה"

שר האוצר, משה כחלון, חתם אמש (ב') על תקנות חדשות להן חיכו בענף הסולארי. התקנות יאפשרו הקמת גגות סולאריים בפטור מהיתר הבנייה בהיקפי בנייה משמעותיים - עד הספק של 700 קילוואט, מדובר בגג בגודל של כ-7000 מ"ר. התקנות סוללות את הדרך להקמת מתקנים סולאריים על גגות בניינים מסחריים של מפעלים, עיריות ועוד.

התקנות ייכנסו לתוקף תוך 60 ימים אחרי הפרסום ברשומות, והן יחליפו תקנות קיימות שאפשרו הקמה של גגות סולאריים בהספק 50 קילוואט.

איתן פרנס, מנכ"ל איגוד חברות אנרגיה ירוקה לישראל, אמר היום (ג') בשיחה עם "גלובס" כי "מדובר בצעד המשמעותי ביותר שעשתה הממשלה בתחום תכנון התחום מאז תקנת דודי השמש, והוא עתיד להזניק פריחה בענף הסולארי כבר השנה".

מאז 2008 מנסים במשרד האנרגיה ורשות החשמל לקדם את נושא הגגות הסולאריים - אז פורסמה אסדרה ראשונה שאפשרה לצרכני חשמל לייצר חשמל סולארי על הגג כנגד תעריף הזנה ששולם על ידי חברת החשמל שעמד ב-2008 על יותר מ-2 שקלים לקוט"ש והיה מסובסד על ידי הממשלה.

היום, הודות לטכנולוגיה שהתקדמה, צנח תעריף ייצור החשמל באמצעות גגות סולאריים לרמה של 37 אגורות לקוט"ש. היה ניתן לחשוב שבישראל, עם כמעט 2,000 שעות שמש בשנה התקנת גגות סולאריים על בתי מגורים ובניינים מסחריים תתפוס תאוצה, אלא שבפועל בעשור האחרון בישראל הותקנו כ-12,000 גגות סולאריים בלבד - מתוך יותר מ-2,000,000 בניינים קיימים.

לטענת פרנס, "במדינות עם קרינה פחותה מזו של ישראל נושא זה מזנק בשנים האחרונות. אחת הסיבות לעיכוב בהתפתחות ייצור אנרגיה סולארית בישראל על גגות בניינים, היא התמשכות תהליכים וביורוקרטיה". כך, למשל, תהליך הוצאת היתרי בנייה אורך בין שלושה חודשים לשנה ואם לא די בכך גורם לייקור משמעותי בעלויות ההתקנה.

בשבוע הבא רשות החשמל עתידה לפרסם את האסדרה ליזמות גגות סולאריים לה ממתינים בענף האנרגיה חודשים. "הפטור מהיתר הבנייה יקצר משמעותית ויוזיל את תהליך ההתקנה. החסם היחידי שיוותר הוא התמשכות התהליכים של רישוי מול חברת החשמל שעלולה לצור צוואר בקבוק לטיפול באלפי בקשות להקמת גגות סולאריים", כך פרנס.