המדינה: ביטול הטרמינל הזמני בשדה דב - חיסכון של 60 מ' ש'

בעלי הקרקע: ההימנעות מבניית הטרמינל היא חלק מההגנה של המדינה נגד תביעת המיליארדים שהגשנו נגדה על השימוש בשטח השדה

שדה דב / צילום: תמר מצפי
שדה דב / צילום: תמר מצפי

משרד האוצר פרסם תזכיר חוק המבקש לערוך שינוי בחוק שדה דב, שחוקק לפני שנה בדיוק והוביל לדחיית מועד פינוי שדה התעופה האזרחי. החוק המקורי קבע כי במקום הטרמינל הקיים יש להקים טרמינל זמני בחלק אחר של השדה התל-אביבי. על הקמת הטרמינל הזמני נמתחה ביקורת רבה, בעיקר בשל העלות הכספית הגדולה שכרוכה בכך, ובשל העובדה שהוא צפוי לפעול זמן קצר בלבד. כעת, מבקשים במשרד האוצר לבטל סעיף זה בחוק ולקבוע כי הטרמינל הקיים ימשיך לפעול.

אולם בעוד בתזכיר החוק מציינים באוצר כי המטרה היא חיסכון כספי, נציגים של בעלי הקרקע במתחם, שנמצאים בהליך משפטי נגד המדינה, טוענים שהמטרה היא אחרת והמהלך קשור דווקא להתנהלות המדינה בתביעה שהגישו נאמני הגוש הגדול בנוגע לביטול הסכם עבר המתייחס לשדה דב ודרישה מהמדינה לתשלום מיליארדי שקלים.

בתזכיר החוק נאמר כי "מכיוון שטרם החלו העבודות להקמת המסוף הזמני, המועד המשוער להשלמתן הוא אוגוסט 2018. בהינתן האמור, המסוף עתיד לפעול חודשים ספורים בלבד בטרם הפסקת הפעילות התעופה הכוללת בשדה דב שנקבעה בהחלטת ממשלה לינואר 2019. לכן מוצע בתזכיר החוק לבטל את החיוב להקמת המסוף הזמני". בתזכיר החוק גם נחשפת בפעם הראשונה עלותו של הקמת הטרמינל הזמני: "התיקון המוצע צפוי לחסוך כ-60 מיליון שקל מתקציב המדינה", נכתב בסעיף העלות התקציבית של החוק.

נזכיר כי בעקבות שינוי תאריכי הפינוי של שדה התעופה וחקיקת חוק שדה דב, טענו נאמני הגוש הגדול המייצגים את מאות בעלי הקרקע הפרטית במתחם כי מדובר בהפרה של הסכם שנחתם בין בעלי הקרקע למדינה לפני שנים רבות. במסגרת הסכם זה ויתרו בעלי הקרקע על תשלומים המגיעים להם וזאת בעקבות התחייבות המדינה לפינוי השדה וקידום תוכנית ענק של כ-16 אלף יחידות דיור. לאחר התנגדות שעלתה לפינוי השדה מצד גורמים שונים, חוקק חוק שדה דב כדי לדחות את הפינוי, למרות קביעת בג"ץ כי על המדינה לעמוד בהסכם שנחתם מול בעלי הקרקע. מסיבה זו הגישו לפני מספר חודשים נאמני הגוש הגדול תביעה וטענו שהמדינה הפרה את ההסכם, מה שעשוי להוביל למצב בו על המדינה יהיה לשלם מיליארדי שקלים לבעלי הקרקע.

עו"ד יוסף גיא מוסרי, שותף במשרד מוסרי חביב המייצג למעלה מ-100 בעלי קרקעות במתחם, כמו גם עו"ד אלי מינקוביץ', אחד ממנהלי הגוש הגדול, מסבירים כי הסיבה לתזכיר החוק כעת היא לא אחרת מהתמודדות המדינה עם התביעה על ביטול ההסכם: "המדינה הייתה אמורה להגיש כתב הגנה לתביעה על הפרת ההסכם וביקשה דחייה כבר פעם שלישית. במקביל, המדינה מקדמת תכנון של המתחם בשני חלקים שונים. במשרד האוצר מבינים שהקמת הטרמינל הזמני במועד זה ובסיטואציה הזו היא כמו הכרזת מלחמה כנגד בעלי הקרקע, ושהקמתו תהיה מעין הודאה שהמדינה ממשיכה להפר את ההסכם מול בעלי הקרקע.

"המדינה תעשה את הכל כדי למנוע התמודדות עם הטענה של המנהלים על הפרת ההסכם", מסביר עו"ד מוסרי. "הם הבינו את גודל הטעות ושהדרך היחידה להשאיר ההסכם בתוקף זה לבטל את הטרמינל".