קרן המטבע הבינ"ל: "יש לערוך רפורמות נוספות בשוק הנדל"ן"

(עדכון) - מנכ"ל האוצר, שי באב"ד, במסיבת עיתונאים לסיכום ביקור המשלחת של קרן המטבע הבינ"ל בישראל: "מחלוקת בין משרד המשפטים ליועמ"ש ועדת הכספים מנעה השגת הסכמה היסטורית על הקמת ועדה ליציבות פיננסית" ■ קרן המטבע: הגודש בכבישים בישראל הוא החמור ביותר במדינות המפותחות

מחלוקת של הרגע האחרון בין משרד המשפטים ליועצת המשפטית של ועדת הכספים מנעה אמש (ג') השגת הסכמה היסטורית על הקמת ועדה ליציבות פיננסית - כך גילה מנכ"ל האוצר, שי באב"ד, במסיבת עיתונאים לרגל סיום ביקור המשלחת של קרן המטבע הבינלאומית בישראל. 

המחלוקת שמנעה את השגת ההסכמות על הקמת ועדה ליציבות פיננסית הייתה סביב דרישתו של יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, כי הוועדה החדשה תדווח לו באופן שוטף - דרישה שבנק ישראל והאוצר מתנגדים לה בחריפות.

נגידת בנק ישראל ד"ר קרנית פלוג, ציינה במיוחד את המלצת המשלחת לגבי הדחיפות שבהקמת ועדה ליציבות פיננסית, לנוכח השינויים הרבים שנעשים במערכת הפיננסית.

באב"ד, שציין כי עקרונות הוועדה סוכמו בינו לבין פלוג לפני 8 חודשים, אמר כי הוא מקווה שהקמת הוועדה תתאפשר במושב הקיץ של הכנסת.

סגן שר האוצר, ח"כ יצחק כהן, בירך את המשלחת בשם שר האוצר ואמר כי "אנחנו מפנימים את המלצותיו". כהן ציין כי הקמת רשות שוק ההון העצמאית הייתה יישום של אחת ההמלצות המרכזיות שהעלתה הקרן בעבר.

ראש המשלחת של קרן המטבע, קרייג באומן, אמר כי ישראל נהנית מכלכלה משגשגת ומקצב "מעורר קנאה" של גידול בשכר. באומן ציין כי מצב התשתיות ורמת החינוך הם האתגרים המרכזיים שבפני ישראל, כמו גם פישוט הליכים רגולטוריים והפיכתם לידידותיים יותר לעסקים.

נגידת בנק ישראל, ד"ר קרנית פלוג, הודתה לאנשי משלחת הקרן בראשות קרייג באומן על "עבודה מאד יסודית ומקצועית". פלוג ציינה כי המלצות שמהוות תנאי הכרחי להמשכיות הצמיחה בטווח הארוך הן שיפור המיומנויות, שילוב אוכלוסייה חרדית וערבית והעלאת הפריון. "חשוב שהממשלה תיישם את ההמלצות הללו", אמרה פלוג.

באב"ד הסכים כי העלאת הפריון והקניית מיומנויות לאוכלוסייה החרדית והערבית הם האתגרים החשובים ביותר העומדים בפני המשק הישראלי. 

בעיית הגודש בכבישים

לדברי באומן, ראש המשלחת של קרן המטבע, "בעיית הגודש בכבישים בישראל היא החמורה ביותר ב-OECD, והיא צפויה להחמיר ככל שרמת החיים תמשיך לעלות".

באומן הסביר כי הבעיה נוצרה כתוצאה מהזנחה מתמשכת של השקעה בתשתיות תחבורה ציבורית. באומן אמר כי "כיוון שיעברו עוד הרבה שנים עד שתסתיים הקמת מערכות התחבורה ההמונית, אני ממליץ לנקוט צעדים של ניהול הביקושי,ם כמו תחבורה שיתופית (קארפול) ואגרות גודש, כפי שיושמו בלונדון ובשטוקהולם".

בנוסף המליץ באומן על רפורמה בתהליכי הקידום של פרויקטים בתשתיות, כמו הקמת גוף שייקח אחריות לנושא.

יצוין כי הטלת אגרות גודש היא צעד ששר התחבורה ישראל כ"ץ מתנגד לו משיקולים פוליטיים. בנוסף, שיקולים פוליטיים ולחץ המפלגות החרדות הכשילו את ניסיונו של האוצר לחוקק הקמת רשויות תחבורה מטרופוליניות בבאר-שבע ובירושלים - צעד הכרחי לפתרון בעיות הגודש להערכת מומחי תחבורה.

באומן התייחס גם לקשיים הרגולטוריים הרבים שמקשים על עסקים לפעול בישראל ואמר: "שמענו כל-כך הרבה תלונות על כמות החוקית והתקנות כאן - זה משהו שיעזור לתחרות ולצמיחה". 

"לערוך רפורמות נוספות בשוק הנדל"ן" 

עוד קובעת קרן המטבע כי "ההאטה בקצב התחלות בנייה ומחירי הדיור הגבוהים מחייבים עריכת רפורמות נוספות בשוק הנדל"ן כדי להבטיח דיור בר-השגה".

כותבי הדוח של הקרן מציינים כי "קצב עליית המחירים הואט ל-2% לשנה, על רקע תוכניות להעלות מסים (הכוונה למס דירה שלישית, ע"ב) והשפעת 'מחיר למשתכן' המחלחלת לשוק". ואולם, לצד זאת מציינים בקרן כי מורגשת ירידה במספר התחלות הבנייה, מגמה שצפויה להימשך גם ב-2018.

כלכלני קרן המטבע ממליצים לממשלה על שורת צעדים שיאפשרו להגדיל את היצע הדירות. בין היתר הם ממליצים על הגדלה משמעותית בהיקף הקרקעות המשווקות; בקיצור משך הבנייה ועלויותיה באמצעות תיעוש ויבוא חברות זרות; בהעלאת הארנונה והגדלת מענקים הממשלתיים לעבודות פיתוח ברשויות המקומיות הקשורות להקמת דירות; בקיצור הליכי השגת היתרים להתחדשות עירונית.

בקרן מברכים על יוזמת האוצר להקים רשויות תחבורה מטרופוליניות בירושלים ובבאר-שבע, הצעה שנפלה השבוע בכנסת בגלל היעדר תמיכה פוליטית